Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ik heb een 70Ah accu (Varta) van nog geen jaar oud in m’n DS21IE staan. Dynamo is half jaar geleden ook vernieuwd.
Als ik twee weken niet rijdt dan is hij helemaal leeg. Het enige wat bij stilstand stroom verbruikt is volgens mij de klok en het geheugen van de radio. Beiden verbruiken volgens mij maar minimaal stroom en kunnen volgens mij niet in 2 weken een Accu leeg trekken.
Omdat niet alle bekabeling er overal even goed uit ziet vermoed ik dat er ergens stroom ‘lekt’. Is het vast te stellen of er stroom lekt en zo ja, hoe vindt ik dan uit waar het lekt?
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Is maar 1 manier. En dat is meten.
Dat is een hele hoop werk.
Het beste is om eerst de bedrading op het oog na te kijken en indien nodig te vernieuwen.
Je kunt de radio eventueel checken door em af te sluiten en te kijken of het probleem zich nog steeds voordoet. Maar ik denk dat je het in slechte bekabeling moet zoeken.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Koop een goede digitale multimeter die 10 A kan meten.
Haar er een pool af , zet de meter op stroom meten ( moet meestal een draad ergens anders in)
en meet tussen de accuppool en de draad die je er net af hebt.
In serie dus.
Typical is 15 mili ampere.
Doet ie meer dan stelselmatig de zekeringen eruit halen. zo zie je in welk circuit de lek zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Meten is weten
bogaard77 schreef:Koop een goede digitale multimeter die 10 A kan meten…........Typical is 15 mili ampere.
Die 10 A is zeker voor als het lekstroompje een lekstroom blijkt te zijn. Maar je hebt gelijk. Even per ongeluk een stroomverbruiker inschakelen en je zit zo aan de 10 A. Deuren dicht tijdens het meten i.v.m. de binnenverlichting.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eindversterkers zitten soms op permanente stroom en trekken zo twee drie amps…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb ooit mijn achterbakverlichting veranderd zodat ie ook zonder dat mijn lichten aan zijn licht geeft, en ik heb ooit de demping/bekleding/spons van de achterklep vervangen…
Resultaat: lege accu, aangezien de nieuwe bekleding het knopje niet in drukte en ik van buiten niet kon zien dat dat lichtje aan bleef.
Oftewel, kijk ook eens achter de achterbank, of daar niet een raar schijnsel bezig is je accu te legen.
Enig idee waar al het licht blijft als je ‘s avonds het licht uit doet? Moet je eens in de koelkast kijken…
Jelle schreef:Enig idee waar al het licht blijft als je ‘s avonds het licht uit doet? Moet je eens in de koelkast kijken…
Hahaha,
mel schreef:Ik heb een 70Ah accu ........... Als ik twee weken niet rijdt dan is hij helemaal leeg.
Makkelijkste oplossing: vaker rijden.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Makkelijkste oplossing: vaker rijden.
PeTeR
Vaker rijden gaat alleen als ie start en daar heb je een volle accu voor nodig
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
bogaard77 schreef:
Typical is 15 mili ampere.
Betekent dat dat als ik 15mA meet het goed is?
Bij een van de draden naar de koplampen (rechts) meet ik 0,7V terwijl alles uit zou moeten staan (overige draden geven ook netjes 0V). Wat kan ik daar voor een conlusie uit trekken?
Al vast bedankt voor de tips
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
mel schreef:Betekent dat dat als ik 15mA meet het goed is?
Als je begint met een volle accu van 70Ah en je hebt een lekstroom van 0.015 A dan zou ie theoretisch na 70/0.015 = 4667 uur pas “leeg” zijn. Komt overeen met bijna 200 dagen. Als je binnen die periode regelmatig rijdt, ofwel je accu weer laadt, dan is zo’n lekstroom acceptabel. De begintoestand van de accu is natuurlijk wel belangrijk. Niet vol betekent eerder leeg. En je moet natuurlijk wel voldoende lang rijden om volledig bij te laden.
Omgekeerd kun je uitrekenen dat bij een constant verbruik van 0.25 A je accu binnen 2 weken leeg zal zijn. Komt overeen met een vermogen van 3W. Zo’n lullig lampje wat ergens blijft branden kan dus voor dit soort ellende zorgen.
Is me nog niet duidelijk. Heb je nu de lekstroom gemeten? En is ie dan 15 mA?
Ook nog niet duidelijk. Je hebt het over een lege accu. Zo leeg dat je geen spanning meer hebt? Hoe wil je dan een lekstroom meten? Of zo leeg dat je je startmotor niet meer rond krijgt. In ieder geval eerst de accu maar aan een lader hangen.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
ID66 schreef:
Is me nog niet duidelijk. Heb je nu de lekstroom gemeten? En is ie dan 15 mA?
Ook nog niet duidelijk. Je hebt het over een lege accu. Zo leeg dat je geen spanning meer hebt? Hoe wil je dan een lekstroom meten? Of zo leeg dat je je startmotor niet meer rond krijgt. In ieder geval eerst de accu maar aan een lader hangen.
Accu was inderdaad helemaal plat. Zo plat dat je niet eens een relais meer hoort klikken of dat de binnenverlichting zachtjes gloeit, laat staan dat de startmotor nog draait.
Ik heb de accu aan een lader gehangen en is nu weer vol. Ik heb nog niets gemeten want ik wist niet wat ik moest meten en wat goed of slecht is. Ik ga wel aan de slag met zoeken komende week. die 15mA lijkt me een goede richtlijn. Thanks
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior