2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
HOE TEST JE DE VERING
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 juli 2007 02:41 PM
  [ # 16 ]

Het is precies andersom, de deur-open-switch overrulet alle andere hydractive sensoren. Stel dat je gaspedaal sensor stuk is, dan gaat je Xm permanent op HARD, behalve als er een deur open is dan moet hij op ZACHT.

Bij geopende klep/deur moet de auto namelijk in ZACHT, omdat er een hoogte correctie nodig is (instappen betekend extra gewicht en omgekeerd Idea ) Alleen in zacht is de hoogtecorrectie “open” en doet de middenbol mee.

Uiteraard kan een kapotte deur/klep switch het HA-systeem verstoren, maar dat merk je sneller (interieur verlichting blijft aan, CV sluit niet)

Dus wil je alle achterbollen testen dan is het slim om dat met de kofferklep open te doen, dan kan je ook makkelijker kracht zetten. Laat vervolgens de klep open bij het testen vóór.


Merk je dat een as stug is dan kan je nog proberen of je de individuele bollen kunt testen, dat moet dan met de deuren dicht en bij HA1 de knop in SPORT. Bij HA2 is het wat lastiger.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 23 juli 2007 06:24 PM
  [ # 17 ]

check.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 23 juli 2007 08:45 PM
  [ # 18 ]

Jup, bij mijn auto (serie 2) hoor je de hydractive-kleppen zachtjes piepen als je de deur of koffer opendoet. Dat betekent dat de kleppen bekrachtigd worden, en dan zijn ze open dwz de hydractive-bollen veren dan ook mee.

Wat dit dan weer tegenspreekt, mijn pa had ooit een serie 1 (‘90) waarbij het veringlampje op het dash ging branden op het moment dat de deur openging, datzelde lampje dat gaat branden als je de sportvering aanzet. Zou dit een keer veranderd zijn door Citroën?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 juli 2007 09:20 PM
  [ # 19 ]
Lampie schreef:

Jup, bij mijn auto (serie 2) hoor je de hydractive-kleppen zachtjes piepen als je de deur of koffer opendoet. Dat betekent dat de kleppen bekrachtigd worden, en dan zijn ze open dwz de hydractive-bollen veren dan ook mee.

Wat dit dan weer tegenspreekt, mijn pa had ooit een serie 1 (‘90) waarbij het veringlampje op het dash ging branden op het moment dat de deur openging, datzelde lampje dat gaat branden als je de sportvering aanzet. Zou dit een keer veranderd zijn door Citroën?

Net als een ABS of Airbag lampje gaat het Sportlampje ook aan tijdens de start (zelfdiagnose). De portieren zitten in hetzelfde circuit als het contact:

Arrow hydractive (1) gaat 30sec lang op zacht
Arrow het sportlampje brandt ca. 2sec

dan weet je ook gelijk of je lampje werkt Idea

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 juli 2007 10:26 PM
  [ # 20 ]
eviltwin schreef:
Lampie schreef:

Jup, bij mijn auto (serie 2) hoor je de hydractive-kleppen zachtjes piepen als je de deur of koffer opendoet. Dat betekent dat de kleppen bekrachtigd worden, en dan zijn ze open dwz de hydractive-bollen veren dan ook mee.

Wat dit dan weer tegenspreekt, mijn pa had ooit een serie 1 (‘90) waarbij het veringlampje op het dash ging branden op het moment dat de deur openging, datzelde lampje dat gaat branden als je de sportvering aanzet. Zou dit een keer veranderd zijn door Citroën?

Net als een ABS of Airbag lampje gaat het Sportlampje ook aan tijdens de start (zelfdiagnose). De portieren zitten in hetzelfde circuit als het contact:

Arrow hydractive (1) gaat 30sec lang op zacht
Arrow het sportlampje brandt ca. 2sec

dan weet je ook gelijk of je lampje werkt Idea

Dit is van toepassing op type 1 begrijp / neem ik aan.

bij mijn type 2 hoor ik bij het openen van de deuren wel eea klikken maar bij halfcontact zie ik mijn sport lampje niet branden. Uiteraard wel als ik de knop op sport zet.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 juli 2007 12:23 AM
  [ # 21 ]

Maargoed, Leo: voor een controle zou je denk ik toch het best bij een specialist kunnen zijn.
Ik weet niet waar je woont maar er zijn er meer dan Chyparse, hier in de buurt - in Krommenie - zit Rene Spaan, ik heb daar mijn vering laten doen en hoewel ik de auto redelijk vond veren zei Rene al halverwege het rondje wat hij reed ‘Oh, ik voel het al’ en wist meteen dat er bollen plat waren.
Bleken de beide accubollen te zijn. Zo’n specialist heeft al in honderden verschillende wagens gereden (hopelijk) en weet hoe een Citroën hoort te veren. Laat zo’n specialist een rondje in je wagen rijden en hij weet wat er moet gebeuren. Zal vast niet de hoofdprijs kosten.
Verder zou ik mijn vriendin beraden op de tietjestest. Wink

Zelf maak ik inderdaad gebruik van de verkeersheuveltest van Rudmer’86’, ook een goede referentie maar haalt geen slechte hoogteregelaars eruit.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 24 juli 2007 04:09 AM
  [ # 22 ]
gompy58 schreef:

Dit is van toepassing op type 1 begrijp / neem ik aan.

bij mijn type 2 hoor ik bij het openen van de deuren wel eea klikken maar bij halfcontact zie ik mijn sport lampje niet branden. Uiteraard wel als ik de knop op sport zet.

Het staat letterlijk zo in de Ha1 handleiding, ja. Het lijkt me dat een HA2 ook een zelfdiagnose moet doen…kan ik zo niet terugvinden. Maar een HA(2) gaat niet naar HARD als je hem op sport zet dus daar werkt het sowieso allemaal wat anders. De deur-overrule werkt wel net zo als bij HA1, dat moet omdat je anders geen hoogtecorrectie kan doen.

Lampie schreef:

Bleken de beide accubollen te zijn

Ik neem aan dat je middenbollen bedoelt? de Accumulatorbol doet niks voor de vering.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 24 juli 2007 11:27 AM
  [ # 23 ]

veerbollentest

aan de tietjestest begin ik maar niet. ga de test maar eens uitleggen!!!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 juli 2007 02:01 PM
  [ # 24 ]

ik vraag me nog steeds af of het hier over man-tietjes gaat Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 juli 2007 09:45 PM
  [ # 25 ]
eviltwin schreef:

Ik neem aan dat je middenbollen bedoelt? de Accumulatorbol doet niks voor de vering.

Ik bedoelde wel degelijk de accubollen - heb er één extra voor diravi.
Maar ik wist niet dat deze totaal geen invloed op de vering heeft. Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat de hoogtecorrectie het wat lastigheeft als de boel direct uit de pomp gevoed wordt.
Verder zijn alle bollen ook bijgevuld, en was er één bol vrij zacht, maar ik weet niet meer welke.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 juli 2007 04:42 AM
  [ # 26 ]
Lampie schreef:
eviltwin schreef:

Ik neem aan dat je middenbollen bedoelt? de Accumulatorbol doet niks voor de vering.

Ik bedoelde wel degelijk de accubollen - heb er één extra voor diravi.
Maar ik wist niet dat deze totaal geen invloed op de vering heeft. Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat de hoogtecorrectie het wat lastigheeft als de boel direct uit de pomp gevoed wordt.

idd, maar bij DiRaVi is dat de grote verbruiker, zou dus je extra accubol plat zijn dan krijg je eerder last met sturen dan met de vering.

Verder zijn alle bollen ook bijgevuld, en was er één bol vrij zacht, maar ik weet niet meer welke.

Zijn er geen superbollen opgezet?

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 30 juli 2007 02:35 PM
  [ # 27 ]

Ik kwam dit tegen op Ebay:  
Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Sweef

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 30 juli 2007 07:57 PM
  [ # 28 ]

Re: HOE TEST JE DE VERING

leo greiner schreef:

Je groeit met je auto mee. Opeens zegt iemand: wat is die auto stug!
Bij een BX, GS en Xantia kan je met een knie op de bumper drukken. Gaat de auto lekker op en neer dan is het goed met de vering. Bij mijn XM van 1996 lukt dat niet want dat is geen auto die zakt. Hoe test ik of het systeem nog goed is. Of….moet ik naar zo’n specialist?

Bij mn Xantia uit 99 werkt zo’n test wel hoor. Dus bij je XM waarschijnlijk ook. Auto moet nadeinen als je er op duwt.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook