Hallo,
Ik heb de “schijf” tussen de olie koeler en het motor blok eraf gehaald en vroeg me af of achter de grote bout op de foto een olie thermostaat schuil ging en waar de sensor op de andere kant toe dient? Wie o Wie verklapt aan mij de geheimen va. dit I.E blok?
ID Super schreef:Lopez…
De afdichtdop dient om een boorgat af te dichten.
De sensor is de oliedruksensor. Deze sensor zit bij carbuartiemodellen op de zijkant van het blok in het hoofdsmeeroliekanaal.Super ID
Thanks! Ik wilde het namenlijk zeker weten? want als het een thermostaat zou zijn dan had ik er een nieuwe ingezet… voor de zekerheid!
Ik heb mijn motorblok inmiddels een beetje opgeknapt rubbers vervangen, leidingen, kleppengesteld, cx pomp geplaatst, externe oliekoeler gemaakt, etc etc Maar nu! een paar weken later ben ik alles weer in elkaar aan het zetten en je raad het al ik zit met een montage vraagje! Ik heb voordat ik begon overal een digi van gemaakt behalve van de Waterpomp. Nu steekt daar een bout uit waar ik van afvraag hoort daar niet meer aan dan klein flensje tbv. een leiding? Graag zie ik jullie reacties tegemoet!
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
He Antoine, je bent goed bezig!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
dat flensje is tbv de dikke startkabel + naar de startmoter
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nee de bekabeling heb ik met redelijk orgineel ogende linne tape gedaan maar daaronder een “soort” duck tape gebuikt wat sterk is en tegen warmte kan. Die witte bekabeling is papier tape om tot een indeling te komen anders word je gek! Trouwens een goede tip is! Dat je deze linnen tape bij de breezan kunt kopen. Maar de verkoper vertelde me dat niet elke brezan verkoper hiervan op de hoogte is! Eventueel heb ik wel een bestel nummer voor jullie…
En super bedankt voor de uitleg citroen23!
Wat off topic is maar waar ik best wel een beetje trots op ben ondanks dat ik he nog niet geprobeerd heb is mijn externe olie koeler…...Tricky daarbij is wel dat de “beste” rubberen slangen gaan maar tot 120 á 130 graden.
Oeps…...
Toch nog een probleempje. Ze wil niet meer starten. Contact uit dan draait de start motor wel. Moment dat ik het contact aan doe dan hoor ik een klik en dat is alles. Niet eens een brandstof pomp.
1 Nu bedenk ik zelf zou het kunnen liggen dat de relais’tjes geen min meer krijgen via de accu bak (gepoedercoat).
2 Nieuwe bobine gekocht en deze werkt niet?
3 Spannings regelaar kapot?
Heb je goede sugesties ik hoor ze graag?????
Wat doet je laadstroomcontrolelampje tijdens die handelingen? (contact uit en niet starten; contact uit en starten; contact aan en niet starten; contact aan en starten).
Groet, Jan
jan van tiggelen schreef:Wat doet je laadstroomcontrolelampje tijdens die handelingen? (contact uit en niet starten; contact uit en starten; contact aan en niet starten; contact aan en starten).
Groet, Jan
Hallo Jan,
Nee het laadstroom lampje brand in geen van de bovengenoemde mogelijkheden. Alleen de stop lamp en het olie lampje brand.
Overigens als iemand anders een andere suggestie heeft hoor ik het graag! Wil namenlijk dol graag weer aan de slag en nu zit een mooie opgelapte motor naar me te staren….. En wil natuurlijk dolgraag weer rijden!
Probleem opgelost!!!!!! Yahoo! Mijn laadstroomlampje doet het niet en dat moet ik nog fixen. De vorige eigenaar had een draadje van de benzine pomp bevestigd op de dynamo. en deze weer gekoppeld aan een min draad van de accu. Wel nu toen ik bezig was met de kabelboom vond ik het onzin om een - draad van de accu naar de Dynamo en heb deze dus verwijderd. Nu heb ik het draadje gewoon aan het chassie bevestigd. en ze doet het!
Ik was net een berichtje aan het schrijven om te vertellen aan jullie, dat de brandstof pomp het weer doet. Maar vervolgens vroeg ik me af of ik de haar weer kon starten met het contact aan. Want dat was eerst immers niet het geval. Aangezien ik dit niet zeker wist benik weer naar beneden gegaan om het te checken. En ja hoor ze deed het! Ik ging er eigenlijk vanuit omdat het laadstroom lampje het niet deed ze nog kapot was maar nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar nooit zo opgelet heb of die het voorheen wel deed…..In iedergeval ik ben weer een ervaring rijker!
Ik vroeg dat met dat laadstroomcontrolelampje, omdat ik laatst zelf een vreemd startprobleem had. Auto startte niet (startmotor deed niks), maar bij bedienen van startmotor (met versnellingspook op stuur, halfautomaat) zonder het contact aan, ging het laadstroomlampje branden!! Uiteindelijk bleek ik een kortgesloten diode in de gelijkstroombrug van de dynamo te hebben. Was wel even puzzelen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoals je in de schema’s kan zien loopt de stroom voor het start relais bij de halfautomaat via de spannings regelaar. vandaar dat je rare effecten kan zien…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Zoals je in de schema’s kan zien loopt de stroom voor het start relais bij de halfautomaat via de spannings regelaar. vandaar dat je rare effecten kan zien…
Dus als de spanningsregelaar defect raakt,kan je dan niet meer starten?
Zou zo maar kunnen! Maar gelukkig hebben we dan het geheime startknopje nog onder het startrelais aan de pluspool van de accu!!
Gr. Jan
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
jan van tiggelen schreef:Zou zo maar kunnen! Maar gelukkig hebben we dan het geheime startknopje nog onder het startrelais aan de pluspool van de accu!!
Gr. Jan
Zit dat startknopje er bij iedere DS 21 I.E. pallas aan de +pool op het startrelais? heb je daar een foto van?
Blooper1963 schreef:jan van tiggelen schreef:Zou zo maar kunnen! Maar gelukkig hebben we dan het geheime startknopje nog onder het startrelais aan de pluspool van de accu!!
Gr. JanZit dat startknopje er bij iedere DS 21 I.E. pallas aan de +pool op het startrelais? heb je daar een foto van?
Als je op de pool hebt waar een “blokje” aanhangt een plastic kapje? Zoek dan het laagste punt op en en voila je hebt de startknop gevonden!