Allen,
Het gebeurt soms dat ik bijv. voor een verkeerslicht sta te wachten en de wagen opeens, met een flinke vaart, van achter een stuk zakt. Na een paar seconden gaat ze dan weer - langzaam - omhoog. Gebeurt nog merkbaarder als ik de rem ingetrapt heb (voor bijv. datzelfde verkeerslicht) en die pas na een tijdje loslaat; blijkbaar houdt de remdruk e.e.a. tijdelijk op peil, op zo’n moment? Inzakken gebeurt dan dus pa na loslaten van het pedaal.
Iemand een idee waarom dit zo af en toe spontaan gebeurt? Is de niveauregelaar speels en houdt ze van een grapje , of is er iets anders aan de hand?
Groet,
Bram
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
Totaal aantal Berichten: 359
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Vering leidt af en toe een eigen leven
Bram TR schreef:Allen,
Het gebeurt soms dat ik bijv. voor een verkeerslicht sta te wachten en de wagen opeens, met een flinke vaart, van achter een stuk zakt. Na een paar seconden gaat ze dan weer - langzaam - omhoog. Gebeurt nog merkbaarder als ik de rem ingetrapt heb (voor bijv. datzelfde verkeerslicht) en die pas na een tijdje loslaat; blijkbaar houdt de remdruk e.e.a. tijdelijk op peil, op zo’n moment? Inzakken gebeurt dan dus pa na loslaten van het pedaal.
Iemand een idee waarom dit zo af en toe spontaan gebeurt? Is de niveauregelaar speels en houdt ze van een grapje , of is er iets anders aan de hand?Groet,
Bram
Hetzelfde heb ik soms ook, inharent aan de XM of Xantia.Waarschijnlijk heeft de carosserie een “helling"gemaakt en nu probeert de hoogtesensor dit weer te compenseren.Ik stoor mij er niet eens aan,maar wel zie je bij andere weg/wagen gebruikers een groot vraagteken? : Groetjes.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Hoi Bram, dat fenomeen heb ik ook en schijnt zo te horen.
Heeft iets te maken met de druk die als eerste prio je rem heeft, maar dat kan een ander ws beter uitleggen.
Dank voor de reacties, is enigszins geruststellend. ‘Enigszins’, want er schiet me te binnen dat toen ik een tijdje geleden de auto in de hoogste stand zette en haar vervolgens liet zakken, ze halverwege de ingezette daling plots weer een stuk omhoogschoot, en vervolgens weer daalde. Toch wel een bietje vreemd, hoor ...
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
Doet die van mij ook.
maar je wordt idd wel vreemd aangekeken soms.
maak me er niet zoveel zorgen over,
schijnt zo te horen.
GR. gert.
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bram TR schreef:Het gebeurt soms dat ik bijv. voor een verkeerslicht sta te wachten en de wagen opeens, met een flinke vaart, van achter een stuk zakt. Na een paar seconden gaat ze dan weer - langzaam - omhoog.
Wat zijn het toch mooie wagens, he?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Bram TR schreef:Allen,
Iemand een idee waarom dit zo af en toe spontaan gebeurt? Is de niveauregelaar speels en houdt ze van een grapje , of is er iets anders aan de hand?Groet,
Bram
Heb je een automaat?
Schijnt dan dat wanneer je op de rem staat in de “D” bij stilstand, dat ie doet wat jij opmerkt.
Nee, ik heb een handgeschakelde bak. Ik ken het fenomeen inderdaad nog vaag van mijn vorige XM (wel een automaat), maar deze ‘kan’ het dus ook! Och och, wat is het toch een knappe dame
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gebeurt bij een handgeschakelde bak ook zo af en toe.
Shake that booty!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
je rijdt met een redelijke snelheid, je remt, de hp vering werkt goed dus de voorkant zakt niet in. maar aangezien je een massa van 1400 kg [ja een v6] probeert stil te zetten gaat de achterkant omhoog. gewoon het gevolg van natuurwetten. de massa wil rechtuit.
je hebt de rem nog ingetrapt dus de omhooggekomen dame kan niet zakken want daarvoor zal het wiel iets moeten kunnen draaien.
zodra je de rem loslaat geef je het wiel en dus ook de draagarm de gelegenheid te draaien en zakt de voiture iets.
dit is niet eens een geval van hoort zo, het kan zelfs niet anders. in ieder geval is het ok.
dit is vlg mij wat er gebeurt. toch?
du pain… du vin… du Citroën
Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
flipje van thiel schreef:je rijdt met een redelijke snelheid, je remt, de hp vering werkt goed dus de voorkant zakt niet in. maar aangezien je een massa van 1400 kg [ja een v6] probeert stil te zetten gaat de achterkant omhoog. gewoon het gevolg van natuurwetten. de massa wil rechtuit.
je hebt de rem nog ingetrapt dus de omhooggekomen dame kan niet zakken want daarvoor zal het wiel iets moeten kunnen draaien.
zodra je de rem loslaat geef je het wiel en dus ook de draagarm de gelegenheid te draaien en zakt de voiture iets.dit is niet eens een geval van hoort zo, het kan zelfs niet anders. in ieder geval is het ok.
dit is vlg mij wat er gebeurt. toch?
deze beschrijving ondersteun iek.
ieksEmmu schreef:
deze beschrijving ondersteun iek.
thnx!
deze beschrijving is ontstaan met veel muziekjes op en veel peinzen en veel stoplichten later.
m’n bx had het, m’n xantia had het, m’n xm2 had het en m’n xm v6 heeft het. dan moet het wel citroen zijn…
en als er mensen kijken zeg ik in mezelf: dat heb jij lekker niet hè?
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
flipje van thiel schreef:
en als er mensen kijken zeg ik in mezelf: dat heb jij lekker niet hè?
Ja, dat klinkt heel logisch! Maar misschien was ik niet duidelijk in mijn omschrijving het gebeurt dus ook spontaan bij het stilstaan, ook als ik m’n rem al heb losgelaten. Het gebeurt niet vaak, maar toch een enkele keer. En ik denk dat het te maken heeft met die andere omschrijving die ik gaf: in de hoogste stand zetten, dan weer laten zakken en ze schiet efkes omhoog en zakt dan weer langzaam in. Ergens hapert er iets, leidt er iets een eigen leven, maar wel volslagen onberekenbaar en allerminst constant.
Afijn. Ik zal het voorlopig inderdaad toeschrijven aan de eigenwijze charmes van de dame!
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ga eens flink gymnastieken, zou ook kunnen zijn dat de glijdende delen wat droog zijn…
ah ok zo dus, dat had m’n vorige xm ook heel af en toe. denk dat mijn pomp het toen niet kon bolwerken met die platte bol. dat was een combi van iets vervuild systeem en een platte voorraadbol. maar hij siste en tikte danook iets te veel
zou dat iets kunnen zijn?