Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je ziet ze op Ebay/MP wel eens voorbijkomen: zo’n rechthoekig model temperatuursklokje dat (waarschijnlijk) uit een CX komt.
Past prima in het gat van de zelden-juist-werkende klok.
Ook ik heb dus zo’n dingesten aangeschaft,zittik alleen met het aansluit-probleem:
hoe dat te doen?
Eerst (geschakeld en gezekerd) plus van klok naar sensor of andersom?
Maakt het uit?
Ik kan een electrisch schema van een DS mèt temperatuurswijzer erbij pakken,maar dat werkt hoogstwaarschijnlijk toch anders…
Wie?
‘Spirit of avant-garde’
Van sensor (min) naar klok.
Of anders gezegd: de 2 draden die normaal naar de gewone meter gaan in je dashboard, moeten nu naar de CX meter.
Plus de verlichting natuurlijk.
Ik heb deze meter ook, werkt en past prima.
m
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Marten schreef:Van sensor (plus) naar klok.
Of anders gezegd: de 2 draden die normaal naar de gewone meter gaan in je dashboard, moeten nu naar de CX meter.
Plus de verlichting natuurlijk.
Ik heb deze meter ook, werkt en past prima.
m
en de gepaste sensor er bij zal wonderen verrichten
Enkel weet ik niet waar die sensor te plaatsen bij mijn 21 IE, want ik heb ook zo een temperatuurmeter uit een CX + de sensor,maar ik weet begot niet waar die sensor te plaatsen???
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Sensor van DS en CX zijn hetzelfde en passen/horen in het waterpomphuis. Daar zit nu aan de voorkant (rechtsboven) een blinde messing dop. Het eruitschroeven van die dop eindigt negen van de tien keer met een gebroken waterpomphuis. Dus voorzichtig proberen een een reservewaterpomphuis bij de hand houden.
Overigens schakelt de sensor de massa van het motorblok door naar de meter. Dus plus over contact naar de meter en massa naar de sensor. De plus van de klok is constant plus en niet of minder geschikt voor de tempmeter. Neem bijvoorbeeld de voeding (over contact) van de schakelaar van de achteruitverwarming of aanjager.
Succes,
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Mijn thermometer is een rond klokje, wat voor allerlei auto’s toegepast zou kunnen worden. Er loopt een (niet demontabele) draad naar de voeler. Deze zit in een koperen busje geschroefd, welke weer in de retourslang van het koelsysteem zit. Dit zodat de voeler er makkelijk (zonder lekkage) uit geschroefd kan worden. Om het busje te monteren heb ik een gat van rond 12 in de slang moeten boren, vlak achter de radiateur. Er zat een groten afdichtingsring bij zowel binnen als buiten de slang, welke ik met lijm heb vastgezet. Het geheel zit nu zo’n 3 jaar zonder lekkage.
Ik heb helaas geen detailfoto, maar vond nog wel deze:
Ik hoop dat het helpt. Ik kan als we dit weekend nog eens gaan toeren even een betere foto maken.
Succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
GeraldDSuper schreef:Sensor van DS en CX zijn hetzelfde en passen/horen in het waterpomphuis. Daar zit nu aan de voorkant (rechtsboven) een blinde messing dop. Het eruitschroeven van die dop eindigt negen van de tien keer met een gebroken waterpomphuis. Dus voorzichtig proberen een een reservewaterpomphuis bij de hand houden.
Succes,
Ben je zeker?? dan bedoel ik bij een DX3 motor,dus een 21 IE??
heb mij al rot gezocht naar dat stopsel,mar kan het niet vinden,omdat er volgens mij al een sensor zit
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Als daar al een sensor zit (met een draadeindje om een ringetje aan vast te schroeven) ben je klaar. Of zit die al aan een draadje verbonden?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
GeraldDSuper schreef:Als daar al een sensor zit (met een draadeindje om een ringetje aan vast te schroeven) ben je klaar. Of zit die al aan een draadje verbonden?
ja er hangt een draadje aan vast,en ik geloof dat die sensor iets met de injectie te maken heeft.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marten schreef:Van sensor (plus) naar klok.
Of anders gezegd: de 2 draden die normaal naar de gewone meter gaan in je dashboard, moeten nu naar de CX meter.
Plus de verlichting natuurlijk.
Ik heb deze meter ook, werkt en past prima.
m
De sensor is massa geschakeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt. Foutje. ops:
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GeraldDSuper schreef:Sensor van DS en CX zijn hetzelfde en passen/horen in het waterpomphuis. Daar zit nu aan de voorkant (rechtsboven) een blinde messing dop. Het eruitschroeven van die dop eindigt negen van de tien keer met een gebroken waterpomphuis. Dus voorzichtig proberen een een reservewaterpomphuis bij de hand houden.
Er zit zoveel troep aan de binnenzijde tegen de stop aan, die losdraaien van buitenaf is vragen om ellende…
Denk dat je beter op voorhand het huis demonteert, dan kun je van binnenaf eerst de rotzooi verwijderen en heb je geen ander pomphuis nodig.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:GeraldDSuper schreef:Als daar al een sensor zit (met een draadeindje om een ringetje aan vast te schroeven) ben je klaar. Of zit die al aan een draadje verbonden?
ja er hangt een draadje aan vast,en ik geloof dat die sensor iets met de injectie te maken heeft.
Nee, die sensor heeft niets met de injectie te maken.
- of hij is voor de stoplamp ( bij een injectie zit die sensor namelijk NIET in de cilinderkop)
- of je wagen si in het verleden eens van een temperatuurmeter voorzien geweest.
In ieder geval heeft de sensor in het waterpomphuis geen functie voor het injectie systeem. Die sensors zitten namelijk wél in de cilinderkop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:GeraldDSuper schreef:Als daar al een sensor zit (met een draadeindje om een ringetje aan vast te schroeven) ben je klaar. Of zit die al aan een draadje verbonden?
ja er hangt een draadje aan vast,en ik geloof dat die sensor iets met de injectie te maken heeft.
Nee, die sensor heeft niets met de injectie te maken.
- of hij is voor de stoplamp ( bij een injectie zit die sensor namelijk NIET in de cilinderkop)
- of je wagen si in het verleden eens van een temperatuurmeter voorzien geweest.
In ieder geval heeft de sensor in het waterpomphuis geen functie voor het injectie systeem. Die sensors zitten namelijk wél in de cilinderkop.
Bij de i.e. is die sensor in de pomp voor je stoplamp. Die voor de temp meter zit in de lucht/water klep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:GeraldDSuper schreef:Als daar al een sensor zit (met een draadeindje om een ringetje aan vast te schroeven) ben je klaar. Of zit die al aan een draadje verbonden?
ja er hangt een draadje aan vast,en ik geloof dat die sensor iets met de injectie te maken heeft.
Nee, die sensor heeft niets met de injectie te maken.
- of hij is voor de stoplamp ( bij een injectie zit die sensor namelijk NIET in de cilinderkop)
- of je wagen si in het verleden eens van een temperatuurmeter voorzien geweest.
In ieder geval heeft de sensor in het waterpomphuis geen functie voor het injectie systeem. Die sensors zitten namelijk wél in de cilinderkop.Bij de i.e. is die sensor in de pomp voor je stoplamp. Die voor de temp meter zit in de lucht/water klep.
Bedoel je de koudestart luchtschuif?? Want dat ding heb ik ook al zitten opzoeken,en kan ik ook maar niet vinden.
Het zit behoorlijk vol onder de kap van een IE! een foto, zou heel welkom zijn!
Ik heb al zitten zoeken in de werkplaatshandboeken,maar kan echt niet uitmaken op de reeds gecopieerde van, foto’s, waar ik moet gaan zoeken,naar die koudestart luchtschuif
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Bij de i.e. is die sensor in de pomp voor je stoplamp. Die voor de temp meter zit in de lucht/water klep.
Klopt, maar er zijn dus ook weer uitzonderingen… zo had mijn I.E. de sensor voor de stoplamp in de luchtschuif…. overigens is vanaf modeljaar 1973, dus op alle 23 ijection modellen, de sensor voor de stoplamp in het waterpomphuis gemonteerd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive