Ik heb volgende week nog vakantie, en wil wel eens een dagje Frankrijk doen.
Slachtoffers om mee te gaan heb ik al gevonden, maar nu nog een leuke bestemming. Ik wil eigenlijk een grote stad gaan bekijken, en ook op zoek naar wat leuke citroen-miniaturen. Hypermarchétje pakken, karakteristiek dorpje zoeken voor foto’s, dat soort dingen.
Wie heeft er tips? Zelf denk ik aan Reims en Le Havre. Reims lijkt me als stad wel leuk, en Le Havre is aan zee, vlakbij Deauville en onderweg via Nouvion.
Kom maar op met de tips!
Lille,Metz,Verdun en Strassbourg (hotel op boot €60 pppn inc.ontbijt) zijn ook heel mooi.Verdun is niet zo groot als de andere steden,maar met hotel wel goed te combineren met Metz (waar ik ‘05 gecampeerd heb).
In Verdun heb ik in mei voor €42 overnacht met onbijt,eenvoudig hotel maar wel netjes,en parkeren voor de deur.Loop je de straat uit gaat die over in de Voie Sacree! (bekende weg uit de 1e W.O).De geschiedenisles begon al voor het hotel…(ongeveer 20min lopen tot het centrum).
Verdun is ook mooi zonder de w.o.1 gerelateerde dingen te bekijken (eten in Le Coq Hardy,bistro gedeelte,restaurant is prijsklasse OEI! OEI!)
Lille ben ik ooit een middagje geweest ook de moeite!
Strassbourg is heel mooi gelegen (net als Metz en Verdun) aan het water,net als Metz heeft Strassbourg een studentikoos karakter (veel goedkope cafees en restaurantjes).
Reims moet ook mooi zijn (vriend van mij is er ooit geweest),schijnt een beetje dezelfde uitstraling als Metz te hebben (gothische gebouwen).
Le Havre heb ik eerlijk gezegd mijn bedenkingen over,grote industriestad,dus niet mijn 1e keus,als je naar het water wilt,zou ik eerder Dieppe kiezen.
Verder nog Amiens en Rouen moeten ook heel mooi zijn,hier echter helaas nog niet geweest.
Hotel Verdun:
Hotel Strassbourg:
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 777
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Reims is een erg leuke bestemming, je kan rijden over de snelweg tot onder Brussel en dan bij Mons de N2 op, via Maubeuge naar Vervins en daar volg je de D966 naar Reims. Je rijdt dan het eerste deel door typisch Noord-Franse dorpjes die eigenlijk nog heel Belgisch aandoen. Eénmaal op de D966 begint het al heel Frans te worden, voldoende gelegenheid voor leuke foto’s te maken.
Reims zelf staat helemaal bol van de Champagne, erg naar natuurlijk om dat allemaal te moeten proeven. Vergeet niet de bij de knal horende koekjes op de kop te tikken! Qua architectuur zijn er mooie dingen te vinden, de kathedraal natuurlijk maar ook net ten oosten van Reims is het niet te missen oude Circuit du Gueux. Je hebt daar vast wel eens foto’s van gezien, zo’n vervallen pitstraat met verweerde reclames. Het is gewoon openbare weg dus de melkboer rijdt daar ook. Zoek het dorpje Gueux op de kaart en je kan het eigenlijk niet missen. Twee jaar geleden waren wij er in de stortende regen en dat klopte op één of andere manier heel goed bij die vervallen sfeer. Naar ik begrepen heb is het inmiddels gerestaureerd, dus zonnetje is dan ook goed
Ook is er een automuseum in Reims, dat ken ik niet maar even googlen en je weet het of het wat voor je is. Als het teveel is voor één dag weet ik nog een leuke Chambre d’Hote voor je bij een champagneboertje: http://www.champagne-harlaut.fr/. Avondmaal meeëten bij de Harlautjes (mevrouw bereid heerlijke dingen in de keuken terwijl meneer wat flesjes opentrekt… ook weer erg naar allemaal…) lekker slapen en ‘s ochtends een ontbijtje. Uiteraard wat flesjes meenemen, zeer goed spul van een klein huis, je helpt de locale economie!
Leuk excuus om even een tank peut te verstoken! Krijg ook zin, misschien dat ik binnenkort ook maar eens soortgelijke excursie ga maken met eend of snoek
Veel plezier!
Het is Honfleur geworden, met een uitstapje naar Deauville
Was erg leuk!
Totaal aantal Berichten: 913
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Mooi
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
fiorano schreef:Mooi
ik zie geen foto’s
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
honfleur is wel aardig. ik zou naar reims gegaan zijn (en ik was daar dan ook een paar weken geleden)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Langres, echt een hele mooie vestigingsstad met een leuk stadshart en prachtige heuvelachtige beboste omgeving!
Totaal aantal Berichten: 532
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Met quatorze Juillet even naar Calais geweest. Stadje is in 40-45 platgegooid, dus weinig ouds. Sfeer was erg leuk en het vuurwerk ‘s avonds was groots.
Zondags even naar Boulogne doorgereden. Was gewoon gezellig.
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Toch maar even een verslagje dan, gekopieerd van het AutoWeek-forum
Dinsdag ben ik samen met Volvo for Life (in het echt best tolereerbaar ) een dagje Frankrijk wezen doen. Ik heb vakantie, maar geen vakantieplannen, dus een dagje naar de Heimat moest eigenlijk wel gebeuren.
Goed, om 7 uur stond ik in Breda op VfL op te pikken. In Breda nog even voor 47,9 cent getankt (zo’n 105 liter) en de A16 opgedraaid richting het zuiden.
Bestemming: Honfleur aan de Atlantische kust. De V6 snort er gezellig op los en de cruise control doet z’n werk. Kruissnelheid: 140 op de teller. Onderweg heb ik me erg verbaasd over de prijs van GPL: 73 tot 76 cent! No way dat ik daar ook maar één liter van ging aanschaffen.
Vanaf Lille begon het steeds mooier weer te worden, en tegen de tijd dat we aankwamen was het zonnig en warm.
Na een tussenstop bij de Aire d’Assevillers kwamen we na een reis van 5 uur aan in Honfleur. De auto geparkeerd, en maar eens rond wezen kijken. Wat een leuke plaats is dat! lekker toeristisch en druk, en erg middeleeuws. Zeker de moeite van een bezoekje waard.
Daarna was het tijd om richting Deauville te rijden, een plaats die vooral BX-liefhebbers kennen van de BX Deauville. Eerst kwamen we terecht in Trouville, vlak ernaast. Ook een erg leuk plaatsje.
Deauville zelf is ook erg leuk, een typische 19e eeuwse badplaats die weer in oude glorie hersteld is. En wat een leuke tennisleraar hebben ze daar!
Na Deauville was het tijd om nog even een Hyper U op te zoeken om wat typisch Franse boodschappen te doen: Panaché en Franse mayonaise.
Met een 4-pack Magnums op zak werd vervolgens de reis terug aangevangen. Natuurlijk weer via de Pont de Normandie, dat blijft toch elke keer weer een belevenis.
De autoroute was rustig, dus zo af en toe kon ik het gaspedaal eens flink intrappen. De 220 op de teller was vlot bereikt, en de GPS geeft nu een maximumsnelheid van 212 km/u aan. Niet gek.
Nog ruim voor Lille begon de gastank al akelig leeg te raken, maar ik had er dan ook al 830 km op gereden. Na een dinerstop bij de Autogrill was het echt op, en ging het verder op benzine. Intussen had ik me namelijk ook gerealiseerd dat ik geen Franse verloopnippel had. Bovendien weiger ik gas te tanken voor 74 cent per liter.
Gelukkig, vlak na de Belgische grens, zo’n 60 km later, was het eerste tankstation in België. Daar was het gas 49,9 cent, en hadden ze zelfs een Nederlandse gasaansluiting. Na 116 liter getankt te hebben, was het laatste deel van de reis kalm en is VfL zelfs achterin gaan zitten om zich de president van Frankrijk te wanen.
natuurlijk nog wat foto’s:
Talbot Samba Cabrio, net nadat ik de foto nam, botste een VW Polo met de A van Amateur achterop een omaatje in een afgetrapte 205…
Jaja, een Mehari!
Het stadhuis van Deauville:
Dit is wat die barbaarse Fransen met hun auto’s doen: een type 1 XM Turbo D12, rondom gedeukt, voor een lelijke velg, achter een zwarte velg. Die donkere plek op de grond bij het achterwiel was van een hondje dat een andere barbaarse Fransman tegen de XM liet plassen…
Oud peugeothok, als reclame van een restaurant:
Ouwe Porsche 928, blijft toch leuk:
CX 25 RD Turbo 2 Break in Deauville:
Visa GT!
De haven van Deauville:
Strand van Deauville:
De XM naast een Matra Rancho, die rondom aardig aan het roesten was:
Op de parkeerplaats in Honfleur, naast een Vel Satis, toch een soort klassegenoot:
Bij Honfleur, aan de mond van de Seine:
Zicht op de Pont de Normandie:
Pleintje in Honfleur:
BX zoals Fransen ermee omgaan: gedeukt, vies en zonder wieldoppen, een Image:
Mooi doorkijkje in Honfleur:
Haven van Honfleur:
Franse collega’s van me
Zicht op Honfleur:
Wat issie mooi, zo van de zijkant:
Mooie foto’s,en een mooie omgeving.
Vorig jaar ben ik ook over de Pont de Normandie gereden (vakantie in Bretagne,camping in Rennes) erg mooi uitzicht op het hoogste punt.
De hele kust is daar mooi,met veel kleinere sfeervolle plaatsjes.
Een jaar of vijf geleden ook over dezelfde brug geweest naar vakantie in Normandie met camping in Bayeax.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Het uitzicht op de brug is vooral mooi als je niet zelf hoeft te rijden
Ik heb in Honfleur een aardige encounter gehad vorig jaar Verder vind ik het persoonlijk onder Le Havre minder leuk dan erboven. Mede omdat de Ferry in Ouistreham-Riva-Bella aankomt en het sterft van de touristen/engelsen, maar das persoonlijk natuurlijk.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Nu zie je toch wel heel duidelijk hoe die twee goudtinten van elkaar verschillen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
en die wieldoppen. wat zijn ze toch mooi he?
dus die rechtse is dat sable doré? want zo eentje heb ik dus ook staan, maar de kleurcode is absoluut niet te lezen. het lijkt wel of er twee over elkaar gespoten zijn ofzo. kleurcodes dan. of is er nog een kleur (1984) die weer net iets donkerder is?
Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Die rechtse is Sable Doré, ja.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.