Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zelf ben ik ook nog aan het kijken naar een navi-oplossing. Waarschijnlijk een pda met BT GPS muis, ik wil zo weinig mogelijk kabels in de auto. Een zuignap voor aan de ruit heb ik al, maar het zou eventueel ook een vaste mount kunnen worden.
Waneer gaan we trouwens meeten Marten, ik heb het gevoel dat na al je zinspelingen in mijn topic ik je wel een proefrit verschuldigd ben
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bram schreef:Overigens heb ik ook met die 6670 meegemaakt dat ze er wel doorheen zat te kletsen terwijl ik aan het bellen was…...zoals ik al zei, ik spreek uit ervaring.
Niet als je toevalig eens je Tomtom moet gebruiken, maar dagelijks met soms 10 nieuwe adressen.(en Marten, heb je PB ontvangen maar zoals je weet kan ik niet terug PB’en )
Ik gebruik het spul niet zakelijk, dus is het niet onoverkomelijk, mocht het een keer haperen. We zien wel hoe het loopt.
Je kan ook Hotmailen.
@Digidaan: ja lijkt me wel leuk: een dieselbommetjes meeting.
DigiDaan schreef:Zelf ben ik ook nog aan het kijken naar een navi-oplossing. Waarschijnlijk een pda met BT GPS muis, ik wil zo weinig mogelijk kabels in de auto. Een zuignap voor aan de ruit heb ik al, maar het zou eventueel ook een vaste mount kunnen worden.
Dan kan je beter een mio p350 of p550 kopen, die hebben een ingebouwde gps-ontvanger, komen bovendien compleet met zuignap-houder en lader voor in de auto
mpostma schreef:Vandaag de carkit geinstalleerd. Om de een of andere reden is dat altijd veel meer werk en gepiel dan je denkt.
Is altijd zo, ik ben met mijn Nokia Carkit c.a. 4 uurtjes zoet geweest, bestaande uit een controlbox, mic., speaker, schermpje en een draaidruk knop.
Nou, vandaag fijn gesleuteld niet dus.
Het belangrijkste was: aandrijfashoes vervangen, de veerpoot (aan dezelfde kant wisselen) en een manchet om de handremkabel trekken (voor de apk).
Punt 1 ging als een speer. Vanavond bij de automaterialenzaak (die in Vught is altijd fijn open tussen 19:15 en 19:45) hadden ze een goede set op voorraad voor een bescheiden 16 eur (incl vet en klemmen). De ashoes wisselen was in no-time gebeurd. ER zat nog genoeg vet in de hoes dus ik geloof nooit dat scheur er al lang inzat (en dat er vuiligheid in is gekomen).
De veerpoot eronder uitschroeven leek aanvankelijk ook geen kunst. Tot ik nagenoeg als laatste de leiding van de veerpoot nog moest losmaken. De wartel zat al aardig vast, maar toen ik de leiding moest losmaken uit de veerpoot ging het beduidend moeilijker. Uiteindelijk brak dat kloteding af! Fijn, kan ik weer een andere leiding zien te scoren. Ik heb eigenlijk niet of zelden meegemaakt dat een wartel zo achterlijk vastzat.
Zonet even in het hok gekeken waar ik nog wat lijkresten heb liggen van een subframe. Nu blijkt 1 leiding er wel verrekte veel op, alleen is die een cm of 10 korter en ongecoat. Nu is het wel zo met de originele type 3 leiding dat deze achter de veerpoot nog een aardig lus maakt. Dit lijkt precies het verrschil in lengte te zijn. Als ik die lus kan bypassen, dan kom ik wel uit met deze wat kortere leiding.
Iemand zo toevallig een idee of dat idd klopt? Anders moet ik of een nieuwe bestellen bij de dealer of er eentje laten maken bij een specialist. Volgens mij is de dichtstbijzijnde Citroen specialist waarvan ik weet ie leidingen kan maken van Gompel in Eindhoven (ik woon in Den Bosch).
Gelukkig dat ik de GTI nog heb als backup anders had ik mooi kenne fietse.
mssl schreef:Het zit niet mee Marten! Succes met de klusjes…en de gti
Hmm, toch maar ff met Citroen gebeld. Zoals ik al schreef had ik een stukje leiding liggen wat een cm of 10 korter is. Nou zit de leiding achter de veerpoot wel in een krul die wellicht wel iets korter kan, maar 10 cm korter?? Dat zit me toch niet lekker.
Citroen kan de leiding morgen hebben: welliswaar heb ik de diesel eigenlijk nodig morgenavond (ik pak liever de diesel dan de GTI voor lange afstanden), maar dat is dan jammer. Ik heb geen zin om hier te gaan prutsen. Volgens de magazijnman is de leiding trouwens 130 cm. Kost iets van 16 EUR. Wordt vervolgd dus.
Dat is geen geld voor een nieuwe leiding!
Overigens dank voor de gedetailleerde uitleg van je klus. Ik ga aanstaande zaterdag deze klus bij 2 BX’en tegelijkertijd uitvoeren. Ondanks dat ik eens eerder veerpoten heb vervangen (3 jaar geleden), zitten er weer bruikbare tips tussen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Dat is geen geld voor een nieuwe leiding!
Overigens dank voor de gedetailleerde uitleg van je klus. Ik ga aanstaande zaterdag deze klus bij 2 BX’en tegelijkertijd uitvoeren. Ondanks dat ik eens eerder veerpoten heb vervangen (3 jaar geleden), zitten er weer bruikbare tips tussen.
@Wouter:
Kijk eens in de wiki
Een tip: mocht de leiding nou net zo vast zitten als bij mij (probeer em los te draaien voordat je begint). Draai dan de wartel onder druk een paar slagen los. Mocht ie gaan lekken, dan kun je stoppen. Niet meer dan een paar slagen losdraaien (als ie niet gaat lekken) want een leiding die onder druk losgaat geeft een waanzinnige fontijn.
Daarna als gebruikelijk het systeem drukloos maken en in de laagste stand zetten.
http://www.citroen-forum.nl/wiki/index.php/Voorveerpoten_vervangen
De turbodiesel rijdt weer. Eens kijken of ik em binnenkort eens kan laten zien bij de firma van Abeelen teneinde een verse APK te bemachtigen.
Het monteren van die leiding was (dankzij de kachelbuizen) weer echt een feest. Ach ja, het leuke van TurboD12 rijden is dat je al dat gezeik met sleutelen na 30 sec. rijden (muziekje aan, rustig genagel op de achtergrond) weer helemaal vergeten bent.
Wat had ik nu gefixed?
- aandrijfashoes vervangen
- veerpoot vervangen
- gebroken veerpootleiding vervangen
- handremkabel goed gelegd en beschermd met een extra mantel
Lekker hoor. Op naar een verse APK dus?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Lekker hoor. Op naar een verse APK dus?
Bij deze geregeld. Het kreng bleek ineens weer last te hebben van koelvloeistoflekkage (ontraceerbaar) maar dat was gisteren met afpersen weer niet te vinden, dus gewoon maar “dom” de auto naar t APK station gebracht.
De heren zaten weer even heel aandachtig te turen naar de motorruimte. Er kwamen wel wat puntjes naar voren.
1 fuseekogelhoesje lek (nb. van de kogel die een paar jaar geleden nog is vervangen). Die is dichtgekit.
Verder waren de handremkabels een adviespunt.
Nja, daar kan ik mee leven.
Het subframe was nog wel nattig van de KVS (alitijd leuk zichtbaar dat groen) en er drupte wat vanaf, maar het was echt weer niet te zien waar het nu vandaan komt. ik ben bang dat ik nog eens met wat meer druk moet afpersen. Het prolbeem is dat je het KVS alleen maar vanaf het subframe ziet druppelen: bij mijn weten gaat er geen koelvloeistof door het subframe heen. Vervolgens zou je zeggen dat het dan boven het subframe zou moeten lekken, maar DAT is nou net niet te vinden… Gisterenavond heb ik em onder druk gezet en toen begon er niks te lekken.
Kortom: administratief gezien ben ik weer klaar, maar nog niet echt tevreden.
mpostma schreef:Het kreng bleek ineens weer last te hebben van koelvloeistoflekkage (ontraceerbaar) maar dat was gisteren met afpersen weer niet te vinden, dus gewoon maar “dom” de auto naar t APK station gebracht.
“Natuurlijk” ging ie toch weer lekken, al was het voor de APK nog geen ramp.
Het traceren op een iets hoger plan getild.
Wederom met de bekende constructie, maar nu heb ik bij een oude radiateurdop de veer omwikkeld met installatiedraad zodat de veer niet meer ingedrukt kan worden en dus de druk lekker opgevoerd kan worden zonder dat de radiateurdop begint af te blazen. Op deze manier kon ik 2 bar druk op het systeem zetten.
Nu begon wederom een van de slangen die het blok verbindt met de kachelradiateur te lekken. Aangezien ik hier een stuk of 15 slangklemmen heb moeten gebruiken, kan het dus ook op pakweg 15 aansluitingen misgaan. De lekkage was nagenoeg ontraceerbaar omdat de KVS achter het pijpje (voor de kijker onzichtbaar) wegvloeide en druppelde op een andere leiding waar het op het subframe terechtkwam en vanaf het subframe kwam het overal naar beneden druppelen. Maar goed: als je het hebt gevonden is het simpel te fixen.
Daarna nog even het thermocontact een zwengel gegeven want die zat ook niet echt heel vast.
Toen bleef het droog met 2 bar erop.
Maar toen was het inmiddels zo donker dat ik geen tijd meer had voor de GTI (thermocontact vervangen en dynamosteun aanpassen).
Aangezien ik toch lekker bezig ben maar gelijk de spanrol vervangen van de HD pomp. Er komen nogal wat ratels en rammels uit die richting en t ding was niet meer de nieuwste.
Citroen vraagt voor dit onderdeel (CITROËN 5751.38 ) 115 EUR. Bij Bogamat opgevraagd. De SKF variant SKF VKM 33002 kost “maar” 75 EUR. Dit was incl. BTW. Ik vind t nogal de moeite.. (hehe, voor 40 EUR koop je al bijna een complete BX tegenwoordig ).
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
mpostma schreef:Aangezien ik toch lekker bezig ben maar gelijk de spanrol vervangen van de HD pomp. Er komen nogal wat ratels en rammels uit die richting en t ding was niet meer de nieuwste.
Citroen vraagt voor dit onderdeel (CITROËN 5751.38 ) 115 EUR. Bij Bogamat opgevraagd. De SKF variant SKF VKM 33002 kost “maar” 75 EUR. Dit was incl. BTW. Ik vind t nogal de moeite.. (hehe, voor 40 EUR koop je al bijna een complete BX tegenwoordig ).
Voor €25 zelfs al Maar da’s geen TurboD12
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, die TZi daar wil ik nog wel een projectje van maken.
ff de 16V op eigen poten en dan kneur ik eens naar Venlo toe.
@Marten onze speciale bekskes kosten toch maar wat he bovendien heb je het over XM onderdelen maar het loont zich dus maar weer om ff op onderszoek uit te gaan. Ik heb gelukkig een “mannetje” dat mij altijd fijne kortingkjes regelt anders zou het maar een onbetaalbare hobby blijven. Al helemaal als je het zelf niet zou kunnen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX