Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Na het vervangen van de O-ring tussen bol en veercilinder rechtsachter (nog bedankt voor de tips!) is de lekkage rechtsachter volledig verholpen.
Dinsdagavond euforisch gereden en de auto weer droog opgeborgen. ‘s Avonds voor het slapen gaan toch nog even kijken (ja, we blijven wantrouwig…) en gelukkig, de auto was rechtsachter kurkdroog. Alleen, nu ontwaarde ik linksachter een plasje LHS op de garagevloer. Ik was er al snel achter dat dit niet bij de bol vandaan kwam.
Ditmaal kwam het achter de dekplaat in de wielkast vandaan. Zojuist de dekplaat verwijderd, alles even schoongemaakt en de auto gestart. Auto in de hoge stand en er gebeurde helemaal niets. Alles bleef droog. In mijn beleving kwam het de eerste keer uit het plastic leidinkje dat met een rubbertje bevestigd is.
1. Waar dient deze plastic leiding voor?
2. Zou het kunnen dat hij eenmalig lekt?
Wederom alvast bedankt voor de reacties!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Herstel, natuurlijk kan dat niet…
We zijn een half uurtje verder en inderdaad er is een lekkage op de door mij aangegeven plek. Het komt bij de wartel vandaan.
Maar ik blijf nieuwsgierig, waar dient de kunststof leiding voor?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Jouw foto is niet te bekijken
Blooper1963 schreef:Jouw foto is niet te bekijken
Op http://www.mijnalbum.nl even zoeken naar lekkage en je hebt hem zo gevonden.
Jorikl schreef:Maar ik blijf nieuwsgierig, waar dient de kunststof leiding voor?
Dat is de lekleiding van je hoogteregelaar. Die gaat uiteindelijk retour naar je voorraadvat.
Jorikl schreef:Het komt bij de wartel vandaan.
Welke?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Als het goed is, is de foto nu wel zichtbaar.
Aha, de retourleiding. Ik had al zo’n vermoeden.
Zover ik kan zien lekt hij niet vanonder het rubber (eigenlijk vreemd, dat de leiding heel simpel met een rubbertje vastzit, maar dat terzijde) maar lekt hij tussen de aansluiting van de wartel en de hoogteregelaar. Op de foto heb ik ‘m rood omcirkeld.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jorikl schreef:Als het goed is, is de foto nu wel zichtbaar.
Aha, de retourleiding. Ik had al zo’n vermoeden.
Zover ik kan zien lekt hij niet vanonder het rubber (eigenlijk vreemd, dat de leiding heel simpel met een rubbertje vastzit, maar dat terzijde) maar lekt hij tussen de aansluiting van de wartel en de hoogteregelaar. Op de foto heb ik ‘m rood omcirkeld.
Ja die had ik ook al aangepast..
Een leiding die met een rubbertje vast zit is een drukloze leiding. Simpel retourleidinkje.
als ie tussen je wartel en je hoogte regelaar lekt kan je proberen em voorzichtig strakker aan te draaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Of je stopt er ff een vers rubbertje in en draait ‘m dan weer goed vast, dan kan ie in principe niet meer lekken.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Serge schreef:Of je stopt er ff een vers rubbertje in en draait ‘m dan weer goed vast, dan kan ie in principe niet meer lekken.
CHEK!
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Da’s een goede, want er zit geen rubbertje tussen, maar een koperen ringetje. Dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd.
Hoort daar dus een rubbertje tussen te zitten of een koperen ringetje?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Alle hogedrukleidingen worden gesealed met een rubberen busje. Wat dat koperen ringetje daar doet weet ik niet.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Jorikl schreef:Da’s een goede, want er zit geen rubbertje tussen, maar een koperen ringetje. Dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd.
Hoort daar dus een rubbertje tussen te zitten of een koperen ringetje?
hoe ziet er de leiding uit, waar de wartel op zit? is die leiding ook opgetrompt met zo een bolletje op het leidinkje??
of zit er een platte tromp op?? mss een close up foto van de leiding,gedemonteerd aub? als er weldegelijk een bolletje zit,MOET er een rubbertje op,van de leiding maat
P.S: het is toch rode olie ,waarmee je rijd??
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Het is een retourleiding (lees ik hier op het forum…) waar dus geen druk op staat. Het is ook een flexibele kunstof leiding die met een rubber over de wartel is geschoven. Je kan de leiding dus gewoon op de wartel schuiven.
En voor de duidelijkheid nog wat foto’s van het internet:
Er staat naar mijn idee geen druk op, omdat het een retourleiding is. Ik vind het alleen raar dat het een koperen ringetje betreft.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heb je de wartel er al uit gehad?
Zo ja, zou ik dat ringetje,en eventueel die wartel vervangen en mij een vers rubberhoesje scoren, zoals op die internet foto’s!! bel morgen even met chypharse, die zullen je wel kunnen verder helpen, of citrotech in oldebroek,niet ver van Zwolle
Jorikl schreef:Het is een retourleiding (lees ik hier op het forum…) waar dus geen druk op staat. Het is ook een flexibele kunstof leiding die met een rubber over de wartel is geschoven. Je kan de leiding dus gewoon op de wartel schuiven. Er staat naar mijn idee geen druk op, omdat het een retourleiding is. Ik vind het alleen raar dat het een koperen ringetje betreft.
Wat jij hier een wartel noemt is een slangpilaar met buitendraad. Afdichting tegen het huis van de hoogteregelaar met een plat koperen ringetje, zoals het hoort. De retourleiding wordt drukloos genoemd, maar stroming door de ongeveer 4 meter lange dunne leiding veroorzaakt een geringe druk en door verstopping of knikken kan verdere drukopbouw ontstaan. Het lijkt mij sterk dat dan juist langs de afdichting met het koperen ringetje lekkage gaat optreden. Goed aandraaien, maar vast is vast. Als je de beschermplaat toch los hebt kun je misschien in een stukje schoongemaakte retourleiding stroming zien? Dan weet je zeker dat er niks verstopt zit.
Boven de slangpilaar heb je nog 2 aansluitingen voor hogedrukleidingen. Deze zitten wel met wartels bevestigd met rubber afsluitringetje. Zeker weten dat de lekkage hier niet vandaan komt?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966