2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Picasso velgen: andere donor-merken?
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juli 2007 02:21 PM
  [ # 16 ]

Bij de APK wordt in principe niet gelet op de aawezigheid van spacers. Het gebruik hiervan, bijvoorbeeld om de ET-waarde te compenseren is toegestaan, mits de spoorbreedte niet meer dan 2% groter is en de wielen niet meer dan 30 millimeter uitsteken aan weerszijden:

Keuringseis 5.2.23 gaat over de spoorbreedte.
Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze eis niet getoetst wordt bij de APK. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!

Keuringseis 5.2.24 geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.

Keuringseis 5.2.48 lid 4 geeft aan dat de wielen onderscheidenlijk banden:
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.

Als dus volledig voldaan wordt aan het gestelde in keuringseis 5.2.24 en 5.2.48 is het aanwezig zijn van spoorverbreding bij de APK geen reden tot afkeur.

Bron: http://www.innovam.nl/apk/default.asp?page=rubrieken&rubriekid=39

Eigenlijk is er dus niets wat je ervan weerhoudt spacers te gebruiken. Ik denk dat, zolang je auto APK-waardig is, er juridisch gezien niet zoveel aan de hand is. Hoe dan ook zou het de moeite waard kunnen zijn je het op voorhand te besparen…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 27 juli 2007 02:42 PM
  [ # 17 ]

vergeet je bewust het laatste deel te citeren?

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan.
De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK

Volgens mij kun je dus wel degelijk een probleem krijgen met spoorverbreders, ook al is het ter compensatie van afwijkende ET waardes! Wanneer je buiten de goedkeuring zit gaat de verzekering waarschijnlijk ook nog eens moeilijk doen.

Iemand enig idee of de typegoedkeuringen van onze geliefde vervoersmiddelen spoorverbreders toestaan (al of niet ter compensatie)?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juli 2007 03:01 PM
  [ # 18 ]
JKER schreef:

vergeet je bewust het laatste deel te citeren?

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan.
De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK

Volgens mij kun je dus wel degelijk een probleem krijgen met spoorverbreders, ook al is het ter compensatie van afwijkende ET waardes! Wanneer je buiten de goedkeuring zit gaat de verzekering waarschijnlijk ook nog eens moeilijk doen.

Iemand enig idee of de typegoedkeuringen van onze geliefde vervoersmiddelen spoorverbreders toestaan (al of niet ter compensatie)?

Dit laatste stuk is niet relevant voor de APK (wat meer een algemene veiligheidskeuring is) maar gezien de discussie had ik het inderdaad beter kunnen quoten.

Echter gaat dit zoals je aangeeft iets verder, namelijk de typegoedkeuring voor een auto. Ik kan me niet voorstellen dat Citroën hiervoor spacers zou goedkeuren of homologeren. In hoeverre het dus een risico vormt bij een verkeerscontrole durf ik niet te zeggen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 27 juli 2007 03:23 PM
  [ # 19 ]

ok, terug naar de basis.

welke types hebben welke ET waarde.
heb er maar een ander topic van gemaakt.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 27 juli 2007 03:37 PM
  [ # 20 ]

peugeot en Citroen hebben redelijk gelijke ET.

Van ET 15 tot ET 25

met ford velgen zit je vaak op 35 tot 40 dus daar gebruik maken van spacers

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook