Hallo forumleden,
Viel me op dat motor steeds slechter ging lopen nadat ik maand geleden bij garage kleppen had laten stellen. Liep steeds onregelmatiger en starten werd steeds moeilijker (ondanks 123). Vandaag inlaatspruitstuk weggehaald (valt reuze mee!) en bougies eruit gehaald. Score:
1 beetje ingebrand
2 natte voeten
3 behoorlijk in de olie
4 tot aan bovenkant isolatorpijpje in de olie.
Lijkt me niet goed, is hier sprake van lekke of ontbreken van schachtrubbers (motor lekt sinds stellen ook meer olie via achterkant) of iets ernstigers.
Aan de hand van de bougie-draadjes op dit forum had ik NGK BP6ES bougies ingeslagen. Bij montage blijkt dat de kabels dan te kort zijn vanwege de veel kortere bovenkant van de bougies (sorry voor huis-tuin-keuken-terminologie) waardoor de kabel verder het kleppendeksel in moet. Kan ik ongestraft langere kabels gebruiken (heb nu bougiecord 3113) of heb ik de verkeerde bougies te pakken. (heb een 21IE op gas uit 1971)
Alvast weer bedankt voor jullie reacties,
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je ook verlengpijpjes bovenop de bougies gedraaid?
Nee, verklaart een hoop, kun je die bij brezan kopen?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Geen idee, je zet ze steeds over als je de bougies vervangt
(Tenminste in mijn wagens steeds zo geweest)
aha dan zitten ze nog op de oude bougies, lekker slim van me, nog iedeen wat ik tegen het oliebad op de bougie kan doen?
natta bougies
het beste is gewoon de rubberen ringen die op de bougie schachten zitten vervangen. deze drogen namelijk uit en worden dan hard. het zelfde geld voor de kleppendeksel pakking. de isolatiepijpjes kan je ook vernieuwen als er stukjes vanaf zijn gebroken. dit spul is allemaal te koop in de reguliere ds onderdelen handel.
gr. Rens en succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aller eerst:
bp6Hs
Zie ook hier: TIPLIJST
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nieuwe schacht rubbers en klepdeksel pakking erin en de deksel lekker strak eropdraaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, had al zo’n idee dat deze bougies een te lange schacht hadden (ahum!) Heb de goede nu ook.
Bedankt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kees76 schreef:Ja, had al zo’n idee dat deze bougies een te lange schacht hadden (ahum!) Heb de goede nu ook.
Bedankt.
Gelukkig heb je ze niet gemonteerd! Succces ermee!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>