Hallo,
Ik heb sinds kort een C5 2.0 HDi Break van december 2003.
Een prachtige auto die heerlijk rijdt.
Wat ik echter lastig vind is het feit dat de motor soms bij het langzaam wegrijden en/of afremmen afslaat.
Controle in de garage (aan de computer) gaf geen storingen.
Wat kan dit nu zijn? Hij start daarna wel weer direct.
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Geef je wel iets gas bij het wegrijden en laat je bij het afremmen niet de koppeling te lang gekoppeld?
Het koppel onderin is niet helemaal lekker…
Maar misschien is dit wel te voor de hand liggend… ops:
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Harm van Beek schreef:Geef je wel iets gas bij het wegrijden en laat je bij het afremmen niet de koppeling te lang gekoppeld?
Het koppel onderin is niet helemaal lekker…
Maar misschien is dit wel te voor de hand liggend… ops:
inderdaad!! een HDI moet je vergelijken met een benzinemotor!als je daar ook niet ‘t gepaste gas bij geeft,blokeerd je motor ook en vice versa bij afremmen op de motor
wat ik vergeten hebt te zeggen: het is een automaat
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
ja… dan zou het toch niet moeten mogen…
Regelt je brandstof dan wel goed? Inspuiting? pomp? Ik zit dan die kant op te denken.
Ben je er mee al bij de garage geweest?
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Nieuw brandstofdruk regelaar
Na een onderzoek mbv de computer kwamen ze er in de garage achter dat de brandstofdruk niet goed was.
De brandstofdruk regelaar is vervangen ( € 350,-) en daarna leek het probleem verholpen.
Ben 2 weken op vakantie geweest, geen enkel probleem gehad, ben terug in Nederland en het afslaan van de motor en moeilijk of niet willen starten begint weer.
Ligt het dus niet aan deze regelaar???
Wat kan dan het probleem zijn?
Mogelijk slecht contact in de stekker of tussenstekker van de bedrading die naar de brandstofdruksensor op de brandstofgalerij gaat.
Dit resulteert in een foutcode die duidt op de drukregelaar, terwijl het probleem dus eigenlijk in het druksensorcircuit zit.
Oplossing is meestal vrij simpel: kabel emt stekker naar de druksensor vervangen en de tussenstekker (3V geel) laten vervallen door de kabels aan elkaar te solderen.
Nieuwe accu
Vanmorgen weer bij de garage geweest. De computer gaf geen enkele storing.
Ook is de accu gemeten en die gaf wel een reden om deze te vervangen. Temeer omdat ik ook vertelde dat mijn verlichting af en toe een beetje afzwakt.
Nu maar hopen dat dit de oplossing is voor mijn probleem met het afslaan van de motor.
Je verlichting zal nog wel vaker afzwakken. Dit heeft te maken met het feit dat je een electrische, hydraulische pomp hebt. Deze pomp trekt vrij veel stroom als hij aanspringt en dat zie je terug in het feit dat je lichten even zwakker gaan branden.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Nieuwe accu
buurman schreef:Vanmorgen weer bij de garage geweest. De computer gaf geen enkele storing.
Ook is de accu gemeten en die gaf wel een reden om deze te vervangen. Temeer omdat ik ook vertelde dat mijn verlichting af en toe een beetje afzwakt.Nu maar hopen dat dit de oplossing is voor mijn probleem met het afslaan van de motor.
Inderdaad!! Als je batterij begint te verzwakken,en niet genoeg stroom meer levert,dan kan de electronica beginnen flippen!! zal je hier in nog draadjes tegen komen!!
Dus vervang maar gauw die batterij, en als dan alles verholpen is, zou ik maar eens terug met de dealer praten,betreffende het onnodig vervangen van die drukregelaar! En! niet betalen voor het nu opgelost is!! Zo deed ik dit ook steeds als er wat schorte met de picasso vroeger!!
Nu de stekker nagekeken
Na het plaatsten van een nieuwe accu was mijn probleem nog niet opgelost. 2 dagen later startproblemen en een week later weer.
Ben voor een second opion naar een andere officiele Citroen dealer gegaan. De monteur kende het probleem en heeft de bewuste stekkertjes losgehaald, schoongemaakt, ingespoten en weer gemonteerd.
Ik hoop nu dat dit echt de oplossing is.
Een ieder tot zover bedankt.
tja zit je wel met een overbodige nieuwe brandstofdrukregelaar…
>De brandstofdruk regelaar is vervangen ( € 350,-) en daarna leek het probleem verholpen
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Netjes geregeld
De nieuwe brandstofregelaar is er weer uitgehaald en de oude is teruggezet.
Ik hoefde hiervoor niets te betalen. Enkel de onderzoekskosten maar dat vind ik redelijk.
Ik had hetzelfde probleem met een C5 2.0 HDI automaat uit 2003 en heb het kunnen oplossen door dit draadje. Helaas heb ik het forum er te laat op nageslagen en een aantal sensoren vervangen. Zelfs de injectoren tijdelijk omgewisseld om te testen of het stopprobleem daar mee opgelost werd. Maar nee, de auto bleef eenmaal op temperatuur gekomen bij laag toerental (stoplicht, file etc.) afslaan. Had ik het forum maar eerder gelezen!
Leuk om te lezen!