stuurbekrachtiging
als je nu eerst alles netjes merkt voor je het los maakt dan kun je het terug zetten zoals het zat en is er niets aan de hand, gewoon met een merkstift afstrepen. als je de boel daarna weer monteerd en de auto staat nog op blokken met de voorwielen los aan het stuur draaien kijken of de boel soepel loopt. het afstel gereedschap dient om te kijken of het stuurhuis in een rechte lijn ligt met het stuur vanaf de zijkant bekeken. maar is niet perse noodzakelijk. maak je ook niet te druk om de veerspanning van het stuur maar druk het gewoon aan met de hand en zet het vast. let wel op de kleine hydrauliek ringetjes die bij de aansluiting zitten, deze moeten in goede staat zijn en kunnen vallen met het demonteren en je vind ze nooit meer terug.
gr. Rens en succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
beste rens bedankt, ik ga eerst alles daar eens brandschoon maken en vervolgens voorzichtig demonteren en merken zodat ik de asdraad allereeerst kan opschonen, maar toch blijf ik het een beetje vreemd vinden dat die poelie niet lossend is maar dat er veel meer los gemaakt moet worden, groeten
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Tip: bij montage van het stuurhuis moet je uiteraard ook de hyrauliekleiding aansluiten. Dit zijn twee leidingen die samen tegelijk vastgezet moeten worden.
Mijn ervaring is dat het gemakkelijker werkt als je eerst de leidingen vastzet, dus het sturhuis ligt dan min of meer los in de auto.
Als de leidingen goed zitten het stuurhuis in de zadels drukken.
O ja, de twee pakkingen zitten los in een plaatje, dus leg er een royale doek onder voor het geval je er een kwijtraakt!
Terugzoeken gaat het makkelijkst als de doek effen wit is!
poelie
ja, dat is 1 van de vreemde dingen die je kunt aantreffen in de id/ds.
de auto is geweldig qua constructie en aan de andere kant ook gelijk idioot maar dat is dus de grootte aantrekkingskracht van de ds. er is geen gelijke in de auto wereld, toen en nu niet. ik zelf heb de indruk dat er tijdens de aanbouw fase van de ds telkens weer oplossingen bedacht moesten worden om het ene en dan weer het andere. nu schiet me ineens wat te binnen over de poelie: let even op wat de spoed van de draad is, want het is toch geen linkse draad?
het is bij mij al weer een paar jaar geleden dat ik hem los had en er staat me niets bij over dat het moeilijk ging. en algemene methode om poelie’s los te krijgen en meer dingen op een conische as is de moer lossen, niet helemaal er af maar los om de het schroefdraad te beschermen en dan op de as tikken met een hamer en zo het zaakje te laten schrikken.
ik hoop dat het lukt en de boel lekker schoon maken onder de kap daar heb je altijd profijt van met werkzaamheden in de toekomst.
gr. Rens en succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
beste vlietmansje ik zal de stuurbuis alleen maar zoveel ruimte geven dat de poelie er even af kan dus ik laat de leidingen maar even zitten. maar bedankt voor het witte doekje; er zijn er al aardig wat baggerzwart trouwens, en rens de poelie zit al los de moer ook, ik weet niet of ik nog kan zien of de draad links of rechts is want dan moet er wel draad zijn dit lijkt meer op een beschadigd stukje as dan as met draad, jullie horen er nog van allemaal bedankt tot zover.
Nou dat viel allemaal reuze mee, zoals rens adviseerde alles met krasjes gemerkt(en nog erbij opgemeten) en na ontvetten losgehaald poelie eraf, draad hersteld poelie er weer op,hiervoor moet je trouwens de handrem aantrekken anders past hij niet langs die hefboom, stuurwerk weer vast, eigenlijk was het meeste geneuzel die spanbanden van het lhm vat weer vast krijgen met slechts twee handen, alleen waterman begrijp ik dat niet van dat linkerspatbord, toen de accubak weg was kon ik overal zeer goed bij,o ja rens de poelieas heeft trouwens gewoon rechtse draad, zo morgen koelsysteem en uitlaat monteren en eens aanslingeren dan.