Hallo,
Mijn stuurbekrachtiging werkt niet meer naar behoren en ik heb geen idee hoe het komt, maar erger nog hoe ik het kan oplossen?
Wat is er aan de hand? Ik heb wel stuurbekrachtiging alleen deze levert maar +/- 25% van wat ze kort geleden deed. De stofhoezen heb ik vervangen dus dat is de daarom is het stuurhuis er helemaal uitgeweest. Toen ik het stuurghuis terug wilde plaatsen paste de bout van de klemring (die door de middelste geul gaat)van de stuurpen niet meer helemaal meer. Ik heb het toen een beetje geforceerd en heb het toch gemonteerd gekregen.
Vervolgens wees iemand mij erop dat dit misschien de reden is waarom ik zo weinig bekrachtiging heb. Die gene vertelde als de stuurpen te diep ligt wil het ook niet. Speciaal gereedschap gehaal aan beide kanten de stuurpen los gehaald. Een kleine verbetering maar het euvel is gebleven. Als ik de auto op blokjes zet stuurt ze goed. Dus geen belemeringen in de “stuurgang”. Hydroliek is m.i. oke in iedergeval voldoende druk een aangepaste cx pomp zit er nu in en de DS staat binnen no time time omhoog. Dus rest mij de vraag wat is het wel of is het stuurhuis nu gewoon overleden ...... Jullie bevindingen c.q. sugesties zijn zeer welkom!
Heb je het stuurhuis wel met het juiste gereedschap terug geplaatst en uitgelijnd :
Zit er nu in de besturing een zogenaamd ” dood ” stuk , ik bedoel werkt5 de bekrachtiging in zijn geheel voor 25 % of is er een punt bij het sturen waarin hij beter bekrachtigd ?
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
benjamin schreef:Heb je het stuurhuis wel met het juiste gereedschap terug geplaatst en uitgelijnd :
Zit er nu in de besturing een zogenaamd ” dood ” stuk , ik bedoel werkt5 de bekrachtiging in zijn geheel voor 25 % of is er een punt bij het sturen waarin hij beter bekrachtigd ?
Ik heb het stuurhuis exact afgetekend en weer terug geplaatst. En er zit geen dood stuk in. Hij werkt in zijn geheel minder.
Is er bij het uit elkaar halen van het stuurhuis niet een ringetje in/uit de cilinder verdwenen?
Gaat de pomp ook gelijk lopen bij een stuurbeweging?
Eens een DS altijd een DS.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hey Lopezdijkstra,
Heb jij je stuurhuis zelf gereviseerd???
Ik weet dat er revisie setjes te koop zijn,maar wat me tegenhoud, is de afstelling achteraf,waar ik vermoed,jij een probleem mee hebt.
Blooper1963 schreef:Hey Lopezdijkstra,
Heb jij je stuurhuis zelf gereviseerd???
Ik weet dat er revisie setjes te koop zijn,maar wat me tegenhoud, is de afstelling achteraf,waar ik vermoed,jij een probleem mee hebt.
euh…...................
De stofhoezen !!! heb ik vervangen daarom is het stuurhuis er helemaal uitgeweest.
blijft het me wel verbazen dat je hem (de stuurpen) er ongeforceerd eruit hebt kunnen halen en hem er geforceerd hebt moeten inzetten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Je zegt dat je het stuurhuis hebt afgetekend hebt en terug geplaatst.
Heb je ook de kanteling van het stuurhuis goed afgesteld dan ?
Die kan je niet aftekenen namelijk…
Verder kan ik nog bedenken dat je een o-ringetje van de leiding-aansluitflens verkeerd gemonteerd hebt waardoor aanvoer en aflaat van lhm bemoelijkt word.
Nee ik heb het stuurhuis niet zelf gereviseerd. De pomp begint ook niet gelijk aan te slaan. En ik kan me niks herinderen van een specifiek ringetje? Julllie horen het al… het mysterie duurt voort…....
Wat ik me afvroeg? Ik heb de stofhoezen er met de hand op gedaan. Een soort toeter gevouwen van blik en de stofhoes zo over de pen heen getrokken zodat ik niet van alles hoefde te demonteren. Ik moet eerlijk bekennen dat dit op een gegeven moment niet zacht zinnig ging want het ging erg zwaar. Kan het zijn dat het “blokje"wat aan de stuurpen vast zit beschadigd is?
maxcitro schreef:Je zegt dat je het stuurhuis hebt afgetekend hebt en terug geplaatst.
Heb je ook de kanteling van het stuurhuis goed afgesteld dan ?
Die kan je niet aftekenen namelijk…Verder kan ik nog bedenken dat je een o-ringetje van de leiding-aansluitflens verkeerd gemonteerd hebt waardoor aanvoer en aflaat van lhm bemoelijkt word.
Heb ik al nagekeken het 0 ringetje en zit goed in elkaar! en ik heb het stuurhuis 3 demensionaal afgetekent. De kanteling heb ik afgetekent op de bevestiging en huis zelf boven de draagarmen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met stuurpen,bedoel je de pen in het midden waar je stuurstangen aan zitten? Hoeveel geweld heb je daar opgezet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Met stuurpen,bedoel je de pen in het midden waar je stuurstangen aan zitten? Hoeveel geweld heb je daar opgezet?
Nee daarmee bedoel ik de “verbindings” pen waar de stang aan zit die uitkomt op het stuur.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. De pen die je stuurBUIS ingaat, met “splines” erop en drie uitsparingen voor het borgboutje.
Je had moeten merken in welke uitsparing hij zat. Verder moet die pen in lijn liggen met die buis. De buis moet er makkelijk overheen glijden ( als het boutje er uit is natuurlijk)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
bogaard77 schreef:Ok. De pen die je stuurBUIS ingaat, met “splines” erop en drie uitsparingen voor het borgboutje.
Je had moeten merken in welke uitsparing hij zat. Verder moet die pen in lijn liggen met die buis. De buis moet er makkelijk overheen glijden ( als het boutje er uit is natuurlijk)
En het rechtuitstand-geval alias appel niet op de stuurbuis drukt. (ik leg daar een bougiesleuteldop onder en hoop dat ie niet eronderuit schiet)
ik vermoed deze…..............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bogaard77 schreef:Ok. De pen die je stuurBUIS ingaat, met “splines” erop en drie uitsparingen voor het borgboutje.
Je had moeten merken in welke uitsparing hij zat. Verder moet die pen in lijn liggen met die buis. De buis moet er makkelijk overheen glijden ( als het boutje er uit is natuurlijk)
Heb ik gedaan en de buis zit in de goede uitsparing, Dit had ik afgetekend. Nu ging de buis er gemakelijk overéén Maar paste de borgpen niet want die zat niet recht voor de uitsparing. Nu heb ik aan de andere kant de stuurbuis los gemaakt om het alsnog passend te krijgen.
Dat stangetje met de appel moest ik enigzins verschuiven maar die zit ook goed op zijn plek!
Ik zit er aan te denken wat mede-forum lid “vis” gezegd heeft om dat uit te voeren alleen heb ik wel wat twijfels. Als de auto op bokjes staat stuurt ze nu al prima. Maar tja…. dit lijkt me nog het enigste waar ik misschien een fout heb gemaakt?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan de andere kant de stuurbuis losgemaakt? Waardan? Onder je veerbol? Als die buis er eerst wel oppaste en ddaarna niet zit het stuurhuis zelf niet goed.
Even terminologie:
De stuurbuis loopt van je stuur naar het stuurhuis en zit op de pen die uit het ronsel komt geschoven. Het stuurhuis zit dwars in je auto. Aan je stuurhuis zitten de stuurstangen die naar de hulpstuurhuisjes lopen die in de balken zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>