Al veel gelezen hier over KVS-problemen, maar dit vraagstuk krijg ik niet opgelost. Betreft een 1100-Mistral met GT-dash, type I dus. Ik heb het dashboard aangesloten en het viel me op dat de temperatuurmeter en het lampje gewoon werkten; daar heb ik niets aan gedaan.
Op de eerste serieuze rit gaat op de snelweg het stoplampje en het oververhittingslampje aan. De temperatuurmeter staat strak omstreeks de 85-90 graden. Goed, wachten en na een tijdje weer doorrijden en vrijwel direct weer die twee lampjes aan. Het viel me al op dat de ventilator niet ging draaien.
Vanochtend eens het probleem onder de loep genomen. Eerst de boel ontlucht met een lange PVC-pijp op de radiateur (het borrelde na een tijdje flink), ik had namelijk de tempsensor van de ECU eerder vervangen.
Het volgende gedrag nu vanaf de koude start. De temperatuur blijft stijgen, de slang van de thermostaat wordt heet en de radiateur warm. De fan weigert aan te slaan en bij 115 op de meter, ging het oververhittingslampje branden. Zo hoort het! (denk ik)
In ieder geval een thermocontact wat niet goed werkt, de thermostaat lijkt goed te zijn. Nu dacht ik dat na deze ontluchtingsprocedure het probleem wel opgelost zou zijn. Tijd voor de testrit!
Maar helaas, met m’n kvs-tempmeter keurig op 85-90 graden (schaal is wat moeilijk in te schatten), ging weer dat lampje voor oververhitting aan. Motor uit, fan doorverbonden (die doet het zo prima!) en na een tijdje terug gereden. Gek genoeg bleef met draaiende fan de motortemperatuur volgens de meter ook 85-90 graden, maar nu ging het oververhittingslampje niet aan!
Wat moet ik hier nu van denken, is dat lampje nu echt stuk? ‘s ochtends bij stationair warm draaien ging het lampje wel keurig aan, omdat de fan er niet in kwam, bij 115 graden. Tijdens het rijden gaat ie dus aan bij 85-90 graden zonder fan. Mijn ervaring met de AX is dat de fan eigenlijk zelden draait.
Verder is de kvs helder groen, de olie brandschoon, de koppakking lijkt echt niet lek te zijn (is echt heel mooi droog, zonder dat ie schoongespoten is, ik weet ook van wie ik ‘m gekocht heb).
Wie-o-wie weet wat ik moet doen behalve dus het thermocontact vervangen?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
85-90 graden is prima,geen reden voor het oververhitingslampje om te gaan branden.
Dat de ventilator niet aanslaat is natuurlijk niet goed -> kapot contact of kabelbreuk/slecht stekkercontact,zeker als je aangeeft dat kortsluiting wel werkt.
Dat ze niet aanslaat tijdens rijden is vrij normaal,dat lukt je alleen tijdens filerijden of met volle bepakking en vier man passagiers in z’n vijf de heuvels proberen op te gaan…
Tijdens stadsverkeer of voor een stoplicht zal ze wel eens aanslaan.
Zoals jezelf al aangeeft zou ik met een verdacht oog eens naar het contact kijken; die zijn snel uit te wisselen.
‘Spirit of avant-garde’
Contact gewisseld en net een lange, lange testrit gemaakt en het lampje ging niet meer aan (alleen bij contact natuurlijk). Na een tijd rustig rijden zie je de temperatuur wel iets oplopen, maar op de meter is mooi te zien op welk moment de thermostaat open gaat en dan stabiliseert de temperatuur weer mooi.
Ik heb ook maar even een draad met passende aansluitingen gesoldeerd om in geval van extreme omstandigheden de ventilator onder de kap permanent te kunnen laten draaien.
Wat rijdt zo’n ding toch lekker zeg!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mooi hè,als je een probleem snel weer kunt verhelpen..?!
‘Spirit of avant-garde’
Dat geeft altijd zo’n goed gevoel ja! Kosten: 0 euro .