Mijn neef Mark uit Leiden heeft vandaag samen met mij een BX bekeken,proefgereden en gekocht.Omdat zijn PC is gecrashd kan hij zich op dit moment nog niet voorstellen en mij verzocht hier op het forum enig advies te vragen.
Het betreft een blauwe BX 16 TGI Break van 1992 met 97.000 km op de teller.Het onderhoudsboekje vermeld diverse beurten via de Citroen dealer in Haarlem;de laatste bij 85.000 km in 1999 !? De auto zou van een ouder echtpaar uit Zandvoort zijn geweest die er de laatste jaren nauwelijks meer mee hebben gereden.APK loopt tot juni 2008.
Bij inspectie viel een forse deuk in het linker achterportier op.Auto zag er verder goed uit, zowel van binnen als van buiten.Motor liep als een zonnetje en bak schakelde goed.Geen olievlekken onder de auto en verse motorolie aan de pijlstok.Banden waren verdroogd, met overigens voldoende profiel. Geen stuurbekrachtiging.Raamslinger rechts/voor ontbrak.
De volgende vragen kwamen vandaag op
-Waar een blauw linker achterportier en een raamslinger te scoren ?
-Welk onderhoud is na jaren stilstand aan te bevelen?
-Kan iemand dit eventuele onderhoud in omgeving van Leiden uitvoeren?
Wij kennen alleen v.d.Laan in Abbenes (van naam)
Verdere suggesties zij zeer welkom.
Dank en groet,
Rob.
Hoi en welkom op het forum
zoals mijn naam al zegt, ben ik niet een expert wat betreft BXen.
Desondanks een handige Link:
http://www.citroen-forum.nl/wiki/index.php/BX_Aankooptips
Re: Vandaag zijn eerste Citroen, een BX gekocht.
laserblue schreef:
De volgende vragen kwamen vandaag op:
-Waar een blauw linker achterportier en een raamslinger te scoren ?
-Welk onderhoud is na jaren stilstand aan te bevelen?
-Kan iemand dit eventuele onderhoud in omgeving van Leiden uitvoeren?
Wij kennen alleen v.d.Laan in Abbenes (van naam)
Van harte gefeliciteerd, dat hij zich gauw hier mag aanmelden. Ik zag deze bx ook op marktplaats en hij zag er aantrekkelijk uit. Voor wat betreft de vragen zou ik even gaan rondbellen met diverse sloperijen in de buurt; als je de kleurcode geeft en hier een ‘gezocht’-topic plaatst kan iedereen even meekijken. Ik weet misschien zo’n portier op de plaatselijke sloop hier. Raamslinger vind je op iedere sloop, zit volgens mij ook op andere typen Citroen/Peugeot.
Wat betreft onderhoud even alle vloeistoffen verversen en de riemen vervangen indien nodig (Wanneer is de D-riem vervangen?). Aan een goed adres kan ik je zo niet helpen, ik woon een stukkie zuidelijker .
In Nunspeet op mijn stamsloop staat sindskort een donkerblauwe 16tgi break. Ik denk dat je daar nog wel eens wat aan zult kunnen hebben.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:In Nunspeet op mijn stamsloop staat sindskort een donkerblauwe 16tgi break. Ik denk dat je daar nog wel eens wat aan zult kunnen hebben.
Jah inderdaad. Ik heb gezien dat deze werd binnegebracht. Zag er nog redelijk uit van wat ik er van kon zien.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
welkom op het forum
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Riemen na lange stilstand altijd vervangen… Verder inderdaad sowieso de zaken die bij een grote beurt horen (zie vraagbaak en/of instructieboekje): vloeistofjes (al zeg je dat er verse olie aan de peilstok hing?) en filters, en check je remblokken. Uitgedroogde banden lijkt me ook niet iets om uit te stellen?
Je zou eventueel kunnen denken aan een rondje bollen en een tijdje met hydraurincage rijden om je HD-systeem schoon te spoelen.
Kijk eens rond op het forum en je wordt vanzelf wijs!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Hartelijk dank voor alle reacties !
Mark heeft een aantal dagen geleden zijn BX in Haarlem opgehaald en inmiddels kilometers gemaakt.
Er blijkt nu toch een geringe lekkage van het hydrolisch systeem,zodat een bezoek aan een garage noodzakelijk lijkt.
Iemand nog suggestisch waar in Leiden of omgeving heen te gaan ?
zoek is waar de lekage is, als het alleen een retourslangetje is, kan je deze zelf wel repareren.
Lekkage inmiddels verholpen via een garage in Leiden.Bleek een retourslang welke was gesprongen vanwege een niet funktionerende klep,als ik het goed heb begrepen.Claxon werkt nu niet meer ?!
Verder veel rijplezier en gemak van de station uitvoering. Mark is namenlijk verwoed karpervisser.Binnenkort zal hij zich hier wel melden.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V