onlangs hebben we een CX break op diesel gekocht, met redelijk wat werk, motorisch goed, echter wel een 2,5 liter ongeblazen.
Bodem is op ‘enkele’ plaatsen slecht, en d-stijlen zijn ook niet al te best.
1 steunlager van de aandrijfas is eraf “gevallen” waardoor er door rondvliegende aandrijfas nu een haarscheur in het carter zit.
vandaag een cx rd turbo berline gekocht met als idee deze als donor te gebruiken om de break van een ander interieur te voorzien en het turboblok over te hangen.
er zullen nog wel vragen komen want ik heb nog niet zoveel ervaring met CX-en; wel met c15’s, bx-en, xm-en, gs, ami8, en andere a-types
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Dan kun je je lol op! Succes!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Totaal aantal Berichten: 448
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Leuk! Daarmee ben je volgens mij de derde hier die aan zo’n wagen werkt. Toevallig ook een witte? Ik hoop zelf het laswerk deze week af te ronden. Je hebt toch wel even onder de plastic dorpel"beschermers” gekeken? Daar kan ik nog wat horror-foto’s van tonen
Ik zou de mijne wel even afmaken voor de winter, en hem dan gebruiken om de ID voor pekel te behoeden. Toen ik anderhalve meter dorpel, een kriksteun en een groot stuk wielkast had weggeslepen heb ik dat plan maar herzien…
Twee opstekers heb je: ik vind het lekkerder lassen dan aan een a-type en bovendien verricht je (we) een goede daad door dit soort feitelijk volstrekt afgeschreven wagens in ere te houden…
Corrosion sympa!
idd
ik heb nog nergens goed naar gekeken, ik heb de auto niet zelf opgehaald, maar er scheen ongeveer 40 uur laswerk aan de bodem alleen te zitten, dus ik verwacht er wel wat van!
de kleur is een zilver-lichtblauw metallic.
en plaat-en laswerk vind ik een van de leukste dingen van het sleutelen aan auto’s dus dan kan ik hiermee mijn lol op
voorals nog niet verder gekomen dan het deels strippen van de donor turboD.
maar de vraag rees: is er in een break ooit visgraat interieur geleverd?
en zo niet, is het interieur, en dan met name de achterbank van een berline, in een break te plaatsen? of is dan net als bijv. bij de XM de breedte van de bank verschillend?
voortgang geboekt tot dusver: De witte berline RD Turbo is nu overleden cq kaalgepikt.
a.s. weekend gaan we eens kijken wat precies de slechte punten van de break zijn en een begin maken met ontmantelen.
zal binnenkort een webpagina maken waar een voortgang te zien gaat zijn.
update voor zover:
de break is aardig slecht kwa koets.
dorpels bdz, achterbalk onder de bumper, enkele gaten in vloer en binnenschermen. gat in achterklep op overgang berlineklep/break-klepdeel.
accubak, naden in de bodem.
tevens onder de achterzijruiten slechte plekken en de D-stijl is niet fris beiderzijds. boven brandstofklepje slechte plek.
gedaan tot dusver:
onderkant achterschermen gedicht
achterlichtbakken hersteld en overgang naar binnenscherm
achterbalk links en rechts hersteld, moet nu nog het middendeel van gebeuren.
achterklep gedicht.
al het rotte plaatwerk wordt ruim uitgesneden en vervangen door nieuw pasgemaakte stukken.
de schatting is dat er totaal ongeveer 120 las- en plaatwerk uren (ex. strakmaken) in gaan zitten.
kortom, economisch totaal onverantwoord. Maar we doen het voor het resultaat.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ga zo door. je bent goed bezig.
Zo, vandaag maar weer eens onder de brug bezig geweest. De achterbalk is nu weer in zodanige staat dat er alleen nog maar originele gaten( of in ieder geval gaten op de originele plekken) in zitten. Ik durf nu weer met gerust hart een trekhaak te monteren. Tevens zijn alle bevestigingspunten voor de bumper in ere hersteld.
En omdat ik nog niet genoeg te doen had, hebben we nu een CX TGD break uit 1990 erbij gekocht. Morgen ophalen. Deze auto is gelukkig in een betere staat dan het project, welke natuurlijk wel afgemaakt wordt.
dat is beter nieuws
De TGD familiale is dit weekend APK klaar gemaakt.
Grote beurt gegeven. Uitlaat gasdicht gemaakt. Wat klein laswerk voor, aan een niet goed gerepareerde schade in het verleden; Het motorkapslot voelt nu weer solide aan.
Rondom goede banden (de TRXen moesten het veld ruimen)
Een scharnierpen van het RA portier was in het verleden gesneuveld. Een vorige eigenaar heeft dat opgelost met een stel spijkers. Met als gevolg dat het portier uit de auto gehaald moest worden om de resten scharnierpen en de spijkers te verwijderen. Een nieuwe pen geplaatst en 2 gaatjes gedicht in het portier. Als die er toch uitligt kun je beter meteen alles aanpakken nietwaar.
Wel leuk dat ik nu eens een break heb staan die wel goed is van onderen. In de hele bodem maar één gaatje gevonden. in de wielkast LV, deze is natuurlijk meteen gerepareerd. Deze break heeft met het originele blok pas 249K gedraaid dus die kan met de juiste conservering nog jaren mee.
Nog wel wat klein plaatwerk in het verschiet, onder de linker achterruit een plek, het LA portier moet wat aangepakt worden en op de achterkant van het dak zitten veel kleine plekjes. Maar dat is voor na de APK.
volgende week weer verder aan de RD break, dan denk ik aan de accubak te beginnen.
Even een dipmomentje…..
na het verwijderen van de voorbumper van de RD break kom ik er achter dat de voorbalk, waar de bumper overheen valt, ook in verregaande staat van ontbining verkeert.
Begint een beetje op het bouwen van een nieuwe auto te lijken op deze manier. De geschatte 120 uur zullen er wel meer gaan worden zo….
Het vervangen van de rotte stukken vóór de motor moet nu maar even wachten tot de motor en auto van elkaar gescheiden worden. Dan is er tenminste voldoende ruimte en kan alles in een keer goed gedaan worden.
heeft iemand toevallig nog een goede frontsectie van een breedspoor CX(sloper) liggen? Ik wil het er ook wel persoonlijk komen uitzagen. Reacties mogen via PB.

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Maurice van Mourik biedt z’n GTI toch aan voor onderdelen? Misschien is dat wat.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
ik heb voorlopig wel even genoeg CXen, en ruimte om een sloper in onderdelen neer te leggen heb ik ook niet 1 2 3. Een losse frontsectie is voorlopig alles wat ik zoek. De rest van de auto heb ik niet nodig en dan is het al gauw duur
nu in de tussentijd is in de linker achterwielkast het gedeelte rondom de bevestiging van de achterste familiale bank (mocht die ooit gemonteerd gaan worden maar dat terzijde) weer dicht en hard gemaakt.
Even op de zaken vooruit lopend, mocht het ooit zover komen dat de RD helemaal af is,... dan komen er
morettes
lichtmetalen 14 inch velgen
VIP interieur
Zwart dashboard en deurpanelen
Chroomstrip bumpers
misschien wel rvs handgrepen
....
op/in
sjonnie break?
de kleur blijft wel origineel: blue magnétic (?)
.
.
.
.
Voorlopig weer genoeg gedagdroomd, terug au réalité: er moet nog godsonmogelijk veel gelast worden aan het lijk, om ooit weer een (goede) wagen te worden. Binnenkort meer over gaten dichten en plaatwerk herstellen.