eventjes voorstellen,
sinds vorige week ben ik officieel citroen rijder met een xsara 1.9TD (XUDT) uit 1999 met 250k op de teller.(mijn eerste wagen, hoera )
De wagen is vrij goed in orde. Enkel een paar kleine mankementjes zoals defecte lampjes in het dashboard en een niet zo fris ruikende airco…
de airco is ondertussen al behandeld met een cleaner spuitbus en ruikt al heel wat frisser. De lampjes ga ik eens vervangen als ik er de tijd voor heb.
ik ben van plan om de EGR los te koppelen (aangezien die in mijn ogen alleen maar slecht doet aan de motor, vooral aan de inlaatkleppen ed). Ik heb al snel even onder de kap gekeken maar de EGR klep zit blijkbaar goed verstopt onder de intercooler tussen de inlaat en de uitlaat. Dus dat wordt waarschijnlijk veel demontage en montagewerk.
Zijn er mensen die deze klep al uitgeschakeld hebben, en die eventueel tips hebben om het werk vlot(ter) te laten verlopen
waarschijnlijk zal ik best ook het inlaatkanaal volledig schoonmaken vanaf de EGR klep?
Ten slotte nog even vermelden dat ik na 1 week met deze wagen zeer tevreden ben, vooral van het veercomfort. Het is altijd prettig om zonder remmen over de verkeersdrempels te ‘vliegen’ en de duitse wagentjes mijlenver achter mij te laten.
enkel het motorlawaai boven de 110km/h is een beetje storend, maar dat zal wel wennen zeker…
groeten,
Ruben
een kleine update:
gisteren de intercooler erafgehaald om bij de EGR en het inlaatkanaal te geraken.
De egr klep zelf heb ik niet kunnen demonteren, ze zit te ver weggestopt onder het inlaatkanaal en ik had niet genoeg tijd om dit allemaal los te vijzen. Dan maar gewoon het vacuum slangetje losgekoppeld in de hoop dat de klep niet vastzit in de open stand.
Daarna het inlaatkanaal geinspecteerd -> wat een hoop vuiligheid!
vanaf de plaats waar de egr in de inlaatkomt zit er een zwarte aangekoekte keiharde massa (zie foto). als de inlaatkleppen er ook zo uitzien amai ...
Om het zwart weg te krijgen heb ik een heel busje diesel cleaner met een plantenverstuiver in het inlaatkanaal verstuifd (met draaiende motor, wat een tof geluid maakt die turbo ).
Nadien was er nog een zwarte schijn maar het overgrote deel van de vuiliheid was weg.
Laatste stap: intercooler er weer op, motorkap dicht en even gaan testrijden: De wagen rijdt naar mijn gevoel soepeler bij lage toeren en lijkt iets vinniger (maar dat is natuurlijk enorm subjectief )
tot slot mijzelf getrakteerd op een grote ijscoupe, om al die herwonnen pk’s te vieren
grapje hé, de wagen is nogaltijd geen sprintbom
Alhoewel ik mij moelijk kan voorstellen dat, als de inlaatkleppen er even slecht uitzien als de rest van de inlaat, dat dit geen invloed heeft op de prestaties. Of ben ik hier mis?
rubo schreef:grapje hé, de wagen is nogaltijd geen sprintbom
![]()
Alhoewel ik mij moelijk kan voorstellen dat, als de inlaatkleppen er even slecht uitzien als de rest van de inlaat, dat dit geen invloed heeft op de prestaties. Of ben ik hier mis?
Kijk, die inlaatkleppen zullen echt nog wel goed afdichten (dat is toch de voornaamste taak) want compressieverlies merk je gelijk bij een diesel.
Als de aangekoekte smurrie aan de binnenkant heel dik wordt, dan neemt de doorsnede van het inlaatkanaal af en dat kun je wel merken als het heel erg wordt.
Overigens: mijn turbodieselmotor had MET egr ook een hoop koek aan de binnenkant. Olie uit de carterventilatie laat ook zijn sporen na.


























Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb de airco altijd zo schoongemaakt: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178416&postdays=0&postorder=asc&start=33
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ Rubo: hoe krijg jij die foto’s in jouw berichten? Wil graag een fotootje posten van mijn nieuwe aanwinst…
We beginnen met 198.000 km….
Hey ik rijd nu ook een week met het zelfde type xsara…
jeee… een lotgenoot
om de airco te reinigen heb ik net als digidaan de filter verwijdert via de schuif onder het dashboardkastje en daarlangs het schuim ingespoten, schuif weer toe en de ventilatie een tiental minuten laten werken op binnencirculatie (zonder de airco aan te zetten). en daarna de wagen goed verluchten, want ik hou niet zo van die citroen-munt geurtjes van die producten.
over die EGR ik weet dat er veel voor en tegenstanders zijn… maar ik ga hier even de punten opsommen die ik her en der gelezen heb en die wel steek houden volgens mij (correct me if I’m wrong).
EGR voert een deel van de verbrande (inerte) uitlaatgassen terug naar de inlaat, waardoor er minder pure zuurstof aanwezig is bij de verbranding. Hierdoor zal de temperatuur tijdens de verbranding lager blijven waardoor er minder milieu belastende NOx wordt gevormd.
In de praktijk zorgen deze inerte gassen in de verbrandingskamer voor een minder vloeiende en dus slechtere verbranding, waardoor er meer roet (kankerverwekkende onverbrande koolwaterstoffen) worden uitgestoten.
Een deel van dit roet keert via de EGR klep terug naar de inlaat en zet zich daar af op het inlaatkanaal en de inlaatkleppen waardoor de diameter van de inlaat verkleint en er wervelingen ontstaan.
Nu heb ik altijd geleerd dat wervelingen of turbulenties een zeer negatieve invloed hebben op de prestaties aangezien de druk in de inlaat daalt en de snelheid van de versel lucht daalt, waardoor de vulling van de cilinder minder goed is. Dit resulteert dan opnieuw in een slechtere verbranding.
een extreem voorbeeld: in de autosport worden de inlaatkanalen altijd met de hand gepoliert om een zo glad mogelijk oppervlak te bekomen om de passerende lucht zo weinig mogelijk te belemmeren.
In een 1.9 90Pk motor zal dit natuurlijk geen enorm grote invloed hebben, maar ik ben van mening dat je de egr beter kan uitschakelen aangezien deze toch meer kwaad dan goed doet.
Met uitgeschakelde EGR zal de motor in theorie iets vlotter moeten reageren bij deellast.
Een tweede nadeel is dat door de roetafzetting de egr klep zelf ook kan blokkeren waardoor de klep ook blijft openstaan bij vollast. (maar dit heb ik al vooral gehoord van de roetblazende VW diesels )
In theorie is de egr theorie mooi, minder NOx. Maar in de praktijk resulteert dit in een verhoging van de roetuitstoot, waardoor het milieuvriendelijke aspect van egr toch tenietgedaan wordt.
Voordeel van egr is dan weer dat motor iets sneller op bedrijfstemperatuur zal zijn door de warme uitlaatgassen te laten hercirculeren.
De intercooler zelf is vrij eenvoudig los te maken, rechts (passagierszijde) de slang van de turbo naar de intercooler losmaken. Vooraan de intercooler een klein slangetje losmaken, en links ook nog de 2 slangen die op de ronde plastic klep vastzitten losmaken.
Dan nog 2 bouten vooraan en 3 bouten achteraan losdraaien. en ja kan de intercooler erafhalen.
pff wat een hoop tekst nu ik teruglees, ik hoop dat dit niet ontmoedigt
lampo schreef:@ Rubo: hoe krijg jij die foto’s in jouw berichten? Wil graag een fotootje posten van mijn nieuwe aanwinst…
voor foto’s te plaatsen heb ik een account aangemaakt op , daar kan je de fotos dan op uploaden en de link hier in het forum plaatsen.
en je kan ze op flickr ook in verschillende formaten bekijken: handig om de kleine versies hier op het forum te plaatsen