geen noodzaak voor een nieuwe auto.
Dit is gewoon zo`n kwaaltje wat even gerepareerd moet worden.
1 van de koppensnellers hier op het forum een pbtje sturen en je auto kan er weer x aantal jaar tegen.
Voor de kosten kun je geen andere auto aanschaffen.
davido schreef:ik woon in bergen op zoom,dus maw het ligt 100% aan kopakking??
misschien tijd voor andere auto??
nuttige link trouwens
100% durf ik niet te zeggen, dat kan ik alleen als ik de auto zelf gezien heb.
Ik repareer in mijn vrije tijd inderdaad vaak een koppaking van dit type motor. Heel af en toe maak ik weleens mee dat het helemaal niet de koppakking is, vandaar dat ik het altijd graag zelf wil zien.
Bergen op Zoom ligt niet zo ver van Rotterdam, als je een keer deze kant op komt, dan wil ik best naar je auto kijken. Wegdoen om een lekke koppakking is zonde als de rest van de auto nog goed is. Zie een koppakking wissel maar als een soort uitgebreide grote beurt, hierna kun je weer probleemloos 100.000KM rijden.
als het aan de koppakking ligt hoeveel ben ik kwijt?
oja ik heb die kraantje gevonden waarmee je kvs kunt weg laten stromen,maar nu is mijn vraag of ik het systeem met WATER kan vullen om het hele systeem schoonte maken,laten circuleren en vervolgens weg laten stromen.Daana vullen met kvstof.
was het maar waar dat het alleen de kopakking is soms wil weleens de stuur naar links draaien wel moeilijk doen,lijkt alsof stuurbekr. is uitgevallen,maar deze vraag hoort hier niet thuis.
vandaar mijn vorige opmerking om opzoek tegaan naar andere auto
mannen en broeders welterusten
davido schreef:als het aan de koppakking ligt hoeveel ben ik kwijt?
oja ik heb die kraantje gevonden waarmee je kvs kunt weg laten stromen,maar nu is mijn vraag of ik het systeem met WATER kan vullen om het hele systeem schoonte maken,laten circuleren en vervolgens weg laten stromen.Daana vullen met kvstof.
Dat kan ja.
GRRRRRR….
jesus man, why meteen het doem cenario erop los laten…...
een beetje majo on je kvs wil echt niet direct aangeven dat de koppakking eruit ligt.
korte ritten is 1 mogenlijkheid, en vocht in je systeem kan op diverse andere manieren in je kvs komen.
met name themperatuurswisselingen.
dus ren nou niet meteen naar de duurste oplossing.
maak dat reserviour even schoon met heet water, of wasbenzine of remmenreiniger..
poog zo min mogenlijk van die middelen in het overige koelsysteem te laten komen.
ververs je KVS.
en rijd dan eens gewoon door, als je na 3 mnd weer majo hebt, herhaal dan het procedee…
en laat dan na schoonmaken en een korte rit, even een snuffeltest doen bij een garage met een Co 2 /4gas tester.
dan weet je zeker wat er mis is, daarnaast als hij verders gewoon goed rijd, en je gaat geen verre vacantie’s oid met de auto ondernemen, kachel dan gewoon door, tot de koppakking daadwerkelijk de geest geeft.
en of laat de koppakking pas vervangen als hij slechter begint te rijden..
mvgr wupke:eerst schoonmaken, dan testen en meten, dan pas doemcenario’s in je hoofd gaan halen..
kreazyV8wuppo schreef:GRRRRRR….
korte ritten is 1 mogenlijkheid, en vocht in je systeem kan op diverse andere manieren in je kvs komen.
met name themperatuurswisselingen.
Uhh, al lekker aan de pils gezeten
Van vocht in je koelsysteem krijg je echt geen mayo. Water mengt uitstekend met koelvloeistof (vandaag nog vastgesteld).
Je verwart nu het het vocht dat met korte ritten in de olie komt met mayo in de carterventilatie. Dat zijn toch twee aparte dingen.
Mayo wordt veroorzaakt (net als bij eetbare mayo) door het geforceerd mengen van olie en water. Dat mengt niet goed, wat een emulsie oplevert. Waarschijnlijk is dat ook hier het geval. Dan lekt olie uit het oliekanaal richting het koelwater.
Nou hebben idd veel van die 1.4 TU motoren dit probleem. Zolang het niet gepaard gaat met andere narigheid (olielekkage naar buiten of borrelend koelwater) kan de auto er best oud mee worden. Stel nu dat het verergert (koelvloeistof is niet meer aan te slepen OF olie lekt zoveel naar buiten dat de buren gaan klagen) dan kun je altijd nog een koppakkingswissel overwegen.
wat het dat met het pils van doen?
ti’s gewoon krom, een beetje majo en hopla meteen die kop eraf adviseren!
ga eerst eens schoonmaken en testen en meten en weten..
zomaar die kop eraf plukken is onzin.
der zijn diverse manieren om te laten testen of de koppakking kaduuk is.
daarnaast, de auto rijd verder probleemloos, dus why direct weer de kop eraf halen?
mvgr wupke:die NIET aan het bier heeft gezeten,,proost..
Niemand “adviseert” hem dat.
We houden gewoon rekening met het ergste. Zeker omdat bekend is dat die blokjes daar vaak last van hebben.
Niemand gaat dan ook “zomaar” die kop eraf halen, Sohail heeft alleen gezegd dat ie er weleens naar wil kijken, daarmee niet zeggend dat het ook daadwerkelijk aan de kop ligt.
kreazyV8wuppo schreef:
ti’s gewoon krom, een beetje majo en hopla meteen die kop eraf adviseren!
T’is niet zo heel vreemd. Zoals ik al schreef. Mayo krijg je door vermenging van olie en water. Het is niet echt normaal dat er olie in het koelwater terecht komt. Dat heeft ook niks met korte ritjes van doen, zoals je schreef. Ik ben het met je eens dat het verstandiger is om eerst nog eens te spoelen en dan te kijken of het terug komt. Maar we weten allebei dat dit een bekend probleem is bij TU motoren, DUS is het logisch om in die richting te denken.
kreazyV8wuppo schreef:wat het dat met het pils van doen?
Ach, die vraag of je aan de pils had gezeten was een beetje plagerig dat geef ik toe. Ik zet er voor de zekerheid voortaan wel een bij. Maar laten we wel wezen.. de redenatie klopte hier van geen kant.
Korte ritjes -> vocht in het koelsysteem -> mayo. Dat zie je alleen bij de carterventilatie en de olie. Want dan krijg je wederom door menging van veel vocht in de olie een mayo achtige substantie in de carterventilatie. Maar dat heeft niks van doen met het koelsysteem, waar we het hier over hebben. Vandaar. Of bedoelde je hetzelfde maar kon ik dat niet terugvinden in je redenatie?
@Topicstarter. Niet gelijk in paniek raken. Mayo in je koelvloeistof is wel een symtpoom van een lekke koppakking, maar het is echt niet accuut. Als de motor het verder goed doet kan ie er oud mee worden. Houd wel het koelvloeisofniveau wat meer in de gaten. En als na verversen en grondig doorspoelen van het koelsysteem de mayo terugkomt, dan komt er wel degelijk olie in het koelwater. En dat kan meestal maar op 1 manier.
hallo
ik ga vandaag aan de slag,ik zit nu nl in koln duitsland.Even voor de zekerheid het kan toch GEEN KWAAD als ik het systeem vul met water en de motor laten draaien,ben nl bang dat het hele zooitje in de fik vliegt
en na hoeveel tijd moet ik kijken of het wel of niet terug komt?
oja en als olie bij kvs komt dan moet ik toch olie missen en niet kvs?
ik ga nu richting bergen op zoom
mvg
davido schreef:hallo
ik ga vandaag aan de slag,ik zit nu nl in koln duitsland.Even voor de zekerheid het kan toch GEEN KWAAD als ik het systeem vul met water en de motor laten draaien,ben nl bang dat het hele zooitje in de fik vliegt
en na hoeveel tijd moet ik kijken of het wel of niet terug komt?
oja en als olie bij kvs komt dan moet ik toch olie missen en niet kvs?
ik ga nu richting bergen op zoom
mvg
Beter het systeem vullen met “echte” koelvloeistof. Water uitsluitend om door te spoelen.
Als je olie in de koelvloeistof krijgt zou je idd olie moeten gaan missen. Maar meestal zorgt een heel klein beetje olie voor heel veel mayo. Alle mayo hoop zich namelijk op in de dode stukken waar geen circulatie is. het lijkt dan heel wat, maar eigenlijk valt het mee. Je zult dus ook zelden extra olieverbruik bemerken omdat je motor zelf ook iets verbruikt.
Het verlies van koelvloeistof is een ander parasitair effect van een lekke koppakking. Stel dat je nun alleen mayonaise ziet, je merkt geen koelwaterlekkage, je olieverbruik is gering EN er lekt weinig of geen olie naar buiten dan hoef je je echt nog geen zorgen te maken.
hallo
ben weer thuis,ik was alleen [water]van plan om het systeem mee te spoelen met ronddraaiende motor zodat al die troep weg kan.
Doe er dan een klein beetje soda bij om het vet en de olie op te lossen. Maar dan wel alleen spoelen!
Jos van der Voort
hallo,
nadat de motor was afgekoeld heb ik de kvs tank open gedraaid.
Als je voor de motor staat heb je aan je rechter helemaal onder in soort kraantje die heb ik een half slag gedraaid zodat er vloeistof uit zou komen,maar er kwam niks uit.
weet iemand raad?
mvg
je hebt de kraan een slag gedraaid is het kraantje ook ongveer een cm naar buiten gekomen?
Als dit nog niet is gebeurd ff verder draaien kraan is nog dicht.
Indien dit niet werkt de slang rechtsonder losmaken.
Mijn leraar zei : kvs eruit , water erin met 1 eetlepel soda dan 1 dag rijden,
spoelen en dan weer vullen met kvs.