Ik sluit me hierbij aan bij Wup, ik zal uitleggen hoe en waarom;
Het beoordelen van een omlooprol is simpel…. radiale en axiale speling is voelbaar en het lager is controleerbaar door luisteren en voelen.
Emiel
ok doen we het zo…
ik ga meten wikken trekken beoordelen en voelen..
als ik geen boosdoener kan aanwijzen heis ik eigenhandig de complete rollenzooi er nieuw in,,,
waterpomp krukaspoelie pomppoelie omlooprol(len) kortom de hele rattatoelie,,, mocht ie dan nog scheef zitten, kom ik bij jou ten rade Karel…
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:rattatoelie,,,
Ah, volgende x geen BBQ dus?
Wel sonde voor SFC (Sohails’moeder Fried Chicken)
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
kreazyV8wuppo schreef:ok doen we het zo…
ik ga meten wikken trekken beoordelen en voelen..
als ik geen boosdoener kan aanwijzen heis ik eigenhandig de complete rollenzooi er nieuw in,,,waterpomp krukaspoelie pomppoelie omlooprol(len) kortom de hele rattatoelie,,, mocht ie dan nog scheef zitten, kom ik bij jou ten rade Karel…
mvgr wupke
Sja, ik heb je alles wat ik erover te melden heb al verteld denk ik?
Als je alles vervangen hebt waarvan je weet dat het kan en mag slijten en wat redelijkerwijs te vervangen is (dus niet de dieselpomp en de krukaslagers) dan houdt het wel zo’n beetje op denk ik? De enige ocmponent die daar nu nog onder valt is vlgs mij de looprol.
Of die zo’n grote invloed heeft dat daarmee het probleem binnen aanvaardbare proporties is terug te brengen, weet je pas als je ook die vervangen hebt.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
ik kan me in de verste verte nie voorstellen dat de schoonzoon van de grootste BX liefhebber van NL het in zn kop haald om die moer nie goe an te draaien.. los daarvan…
Getrouwd met de dochter van Bram?
Jeroen
toniclight schreef:ik kan me in de verste verte nie voorstellen dat de schoonzoon van de grootste BX liefhebber van NL het in zn kop haald om die moer nie goe an te draaien.. los daarvan…
Getrouwd met de dochter van Bram?
Jeroen
Uhhh.. Bram heeft niet het patent op BX liefhebberij hoor
Als Bram een mooie dochter heeft dan ben ik erbij hoor….
Dat wordt dan ruzie met mijn lieve vrouw Saskia Tiemersma, tsjah dochter van Roel dus… allemaal begonnen met een toevallige ontmoeting tijdens een sloopzondag bij Roel thuis… maar dat is vast voor een ander soort topic.
Goh ik zat nog eens te denken wat een actie in de tent allemaal voor een DB-riem, tsjah even back to basic en even een woord aan Lelijke Eend; Het komt allemaal goed met die riem, desnoods plannen we een diagnose meeting bij mij in de garage in Leeuwarden, dan mag iedereen meekijken en oordelen en vooral discussiëren.
Mocht na lang beraad en de blik van vele ontzettend deskundige mensen toch blijken dat de riem door een fout van mijn kant scheef zit zal ik de riem gaan betalen…
Maar zullen we nu verder over die verschrikkelijk ongepoetste volgestouwde BX-break praten en vooral over wat je plannen allemaal zijn?
Emiel
Mijn plan: riem recht maken. Mijn idee is dat het aan de plaat ligt waar de brandstofpomp aan zit of aan de brandstofpomp zelf. maarja, ik ben een leek en heb verdomd weinig BX-ervaring. Wel denk ik graag mee !
Ik zal nu eerst een verslag over afgelopen weekend in elkaar typen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Mijn plan: riem recht maken. Mijn idee is dat het aan de plaat ligt waar de brandstofpomp aan zit of aan de brandstofpomp zelf. maarja, ik ben een leek en heb verdomd weinig BX-ervaring. Wel denk ik graag mee !
Ik zal nu eerst een verslag over afgelopen weekend in elkaar typen.
Ja een verslag is wel leuk, LE.
Trouwens er zijn foto’s gemaakt, maar waar staan die???
Charlie.
charliebba schreef:Lelijke Eend schreef:Mijn plan: riem recht maken. Mijn idee is dat het aan de plaat ligt waar de brandstofpomp aan zit of aan de brandstofpomp zelf. maarja, ik ben een leek en heb verdomd weinig BX-ervaring. Wel denk ik graag mee !
Ik zal nu eerst een verslag over afgelopen weekend in elkaar typen.
Ja een verslag is wel leuk, LE.
Trouwens er zijn foto’s gemaakt, maar waar staan die???Charlie.
er is voor 830 Mb aan pics geschoten.
dat zijn er zo’n 250 ongeveer
ietwat veul om photobucket mee lastig te gaan vallen.
dus ik heb de map verkleint (winrar) en doorgesluist naar LE..
die is het verslag in mekaar aan het draaien, en daar zullen ook een aantal pics in zitten denk ik.
mvgr wupke:die geen 250 pics omhoog gaat jagen 1 voor 1.. brr..
Lelijke Eend schreef:Mijn plan: riem recht maken.
Wat saai zeg; niet eens plannen voor een paar grote zonnebloemen op de zijkant, ambulance-look, of een haaievin of een moorkop op het dak ofzo?
Ich bin ein Breaker
Een verslagje van afgelopen weekend met foto’s ! De foto’s zijn overigens weergegeven als link omdat ze gehost zijn via Photobucket. een eventuele discussie daarover kan je in dit topic volgen/voeren.
Vrijdagmiddag heb ik eerst een verse koppelingskabel opgehaald. Deze was besteld. Vervolgens ben ik doorgekard naar het zuiden. Bij Wupke aangekomen nog ‘even’ wat gebabbeld over koetjes en kalfjes en toen naar bed.
De volgende dag kwam David om foto’s te maken en zo’n beetje op het moment dat hij aankwam zette ik Criezel in Wupke’s voortuin (dat is niet zielig voor de plantjes want de voortuin is betegeld). Later kwamen ook Leon, Sohail en Charlie.
Als eerste Criezel in de hoogste stand, krik er onder, assteunen er onder, laten zakken en kap open.
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707007.jpg
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707001.jpg
Graven maar !
Ook de wieltjes gingen er af
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707007.jpg
Er werd zowel van boven ...
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707017.jpg
... als van onder ...
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707014.jpg
... geschroefd en in 45 minuten lag de versnellingsbak er onder uit.
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707091.jpg
Ondertussen ben ik met Leon in zijn BX op onderdelenjacht gegaan: nieuwe keerringen, 1 goed druklager (het druklager wat bij de koppeling zat paste niet) 1 goede koppelingshevel en 2 goede remschijven.
Toen we terug kwamen bleek dat de koppeling echt wel aan vervanging toe was:
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707112.jpg
Niet goed te zien op de foto is dat de verschillende onderdelen van de oude koppeling uit verschillende merken bestond. De vorige keer is alleen de koppelingsplaat vervangen en verder niets ! Tevens is er toen een gebroken beugeltje niet geheel professioneel gelast:
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707026.jpg
Ook werd de oorzaak ontdekt van het rammeltje links voor:
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707138.jpg
Jawel, de silentcups zaten los in mijn draagarmen (of hoe je die dingen ook maar noemt) ! Gelukkig had ik achterin nog een stel goede, gebruikte draagarmen liggen met dito silentcups. Al eerder van Wupke gekregen Die werden dus gemonteerd in plaats van de oude draagarmen. Ook werden de remschijven vervangen door de remschijven die ik op de kop getikt had en werd de nieuwe koppeling gemonteerd:
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707144.jpg
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707146.jpg
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707147.jpg
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707148.jpg
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707149.jpg
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707151.jpg
En ook de ‘nieuwe’ koppelingshevel:
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707160.jpg
Toen dat op zijn plek zat kon de versnellingsbak er weer op. De versnellingsbak werd met 2 kokertjes en 2 plankjes + een touw omhoog gelierd:
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707214.jpg
Dat voelde niet fijn, een rechthoekig kokertje vasthouden wat uit alle macht wil draaien, maar wat nog erger was was dat de versnellingsbak niet meer terug wou ! Omdat de drukgroep niet goed was, werd de koppeling van het motorblok geschroefd en gepast op de prise-as van de versnellingsbak. Gelukkig paste dat, dus de bak maar weer omhoog gelierd. Met een zetje van Wupke’s voet schoof de prise-as toch in de koppeling en kon de bak vast geschroefd worden. Ook alle verwijderde onderdelen konden terug geschroefd worden. Gelukkig gaf dit geen grote problemen. Alleen ik zat wat te kloten met het vast zetten van het tussenlager. Gebrek aan ervaring + niet goed boven m’n hoofd kunnen sleutelen ops:
Toen het meeste weer op z’n plek zat kon er weer olie in de bak:
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707afbouw016.jpg
2 liter ging er in. De oude olie was verbrand en een deel was weg gelekt. het verbrandde kwam doordet de vorige olie verbrand was (ik had ca. 10.000 km terug de versnellingsbakolie ververst) en schijnbaar lekte de bak ook wat. Dit is dus iets wat ik in de gaten ga houden, ondanks de nieuwe keerringen.
Na ook de laatste dingetjes terug geschroefd te hebben en Criezel weer op z’n pootjes gezet te hebben kon Leon een proefrit maken. Hij weet namelijk beter hoe alles hoort te werken en te klinken dan ik.
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707afbouw038.jpg
http://s200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Koppeling Criezel/?action=view¤t=revisieknakebakelmo280707afbouw039.jpg
Toen Leon alles goedkeurde heb ik ook nog even gereden en het verschil was merkbaar. Ik was gewend aan een zwaar koppelingspedaal, maar nu loopt alles enorm soepel. Resultaat: de eerste paar keer dat ik het koppelingspedaal in trapte, kwam deze met een klap op de mat ops: Verder ‘ontbrak’ het gerammel linksvoor.
De volgende dag, toen ik Beerpeet naar huis bracht, merkte ik het verschil pas goed ! Het schakelen gaat echt heerlijk ! Ik heb nooit in een nieuwe BX gereden, maar het verbaast me niets als deze als nieuw schakelt. Helaas stond tijdens het rijden het stuur wel wat scheef en is Criezel nogal zijwindgevoelig geworden. Echter, op een rechte, vlakke weg rijdt hij netjes in een kaarsrechte lijn ! Waarschijnlijk is Criezel eens uitgelijnd met die rotte silentcups waardoor de sporing nu niet meer klopt. Ook lopen de voorremen wat aan. De wielen draaien wel makkelijk (gecontroleerd!) maar de wielbouten zijn na een rit van 30km vrij warm. Mijn vermoeden is dat de BX een zelfstellende handrem heeft en dat die even terug gesteld moet worden. Alleen heb ik geen idee hoe dat moet. Desondanks ben ik enorm blij met alle hulp in welke vorm dan ook ! Echt super ! Als ik ens iets terug kan doen hoor ik het wel he ? Want wat ik hier beschreef klinkt duizenden malen eenvoudiger dan het in werkelijkheid was ...
Overigens, hier staan de overige 230 (!) foto’s. Die kon ik overigens per 20 uploaden
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mooi werk hoor
Altijd leuk om de foto’s van zo’n dagje klussen te zien!
En het is toch leuk om je eigen auto ook eens van binnen te zien lijkt me! dat geeft een goed beeld van hoe alles werkt!
Veel plezier in je als nieuw rijdend BiXje, nog ff die D-riem en dan mag ie weer een paar jaar
hou ze op de weg!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
je remmen hoef je niks aan te doen.
dat komt gewoon vanwege dat we de gebruikte blokken terug hebben gezet.
die zullen de komende tijd zich wel beter gaan plaatsen op je schijven.
wil je echt ervan af dat ze wat warm worden, dan zul je een nieuw setje remblokken ertegen moeten zetten.
je handremmen hebben iig er niks mee van doen.
mvgr wupke
Zou het dan helpen als ik m’n remklauwen reviseer ? Uit elkaar halen en met kopervet weer in elkaar zetten dus. Heb ik achter ook gedaan. Doe ik dan wel met een setje extra remklauwen overigens ...
Schijt aan originaliteit.