2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Airco ombouwen R12 > R134a?
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 22 juli 2007 02:32 PM
  [ # 16 ]
Matthijs2006 schreef:
trxke schreef:

Hier word hoofdzakelijk gevuld met vervanggas R413a, heb ik ook bij m’n CX Prestige laten doen.
Je moet wel een nieuwe droger laten plaatsen,R413a bestaat hoofdzakelijk uit R134a en het vocht opslorpmiddel in de R12 drogers werkt niet of slecht met R134a.

Wat is een droger in dit verband en wat doet ie?
Moet ik dan een nieuw exemplaar van de droger die in mijn XM zit zien te krijgen of bij de dealer halen?

Het basisprincipe van elke aircoinstalatie, domestiek of automotive is hetzelfde!
dus dit betekend in concreto, dat je moet weten dat er in een koel instalatie geen zuurstof mag aanwezig zijn, dus ook geen sikkepit vocht want anders draait je compressor geheid in de soep!
dus bij een lekvrije,maar lege instalatie,is het van groot belang dat je deze heel goed vacumeerd (luchtledig maken).
Hoe langer de vacuum pomp er aan hangt hoe luchtlediger het circuit word en ook dus droger! maar 100% het vocht er uit halen gaat NIET! Daarom bestaat er een oplossing,genaamd “de droger”! Die zorgt er voor dat er zeker voor 100% geen vocht in de pomp geraakt, en in het circuit dus. Wink

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 31 juli 2007 03:07 PM
  [ # 17 ]

R413a is in de markt gezet als vervanger voor R12. En dus op zich beter als bijvullen met R134a omdat damppunt en drukken en zo overeenkomen.

MAAR dat hebben ze bereikt door R134a te nemen en daar andere R nummers aan toe te voegen (R400, R500 etc). Deze (nieuwe) koelmiddelen zijn overigens gewoon vluchtige koolwaterstoffen zoals ethaan en methaan en hebben als nadeel dat ze brandbaar zijn. Daarom zijn ooit de CFK’s uitgevonden, absoluut brandveilig. En daarom worden ook nieuwe auto’s nog met R134a (=HFK) uitgerust, terwijl koelkasten al lang volledig vrij zijn van HKF’s en CFK’s. 

Omdat een koelinstallatie altijd lekt is de initiele vulling qua verhoudingen niet noodzakelijkerwijs de vullig na 3 jaar. HFK’s zijn minder vluchtig als gewone koolwaterstoffen. En dus kun je na een paar jaar dezelfdde problemen krijgen als bij een navulling met R134a.

Dus beste is nog altijd een volledige conversie naar R134a, maar dat is wel behoorlijk ingrijpend. Gaat verder dan olie en ringetjes, ook de drukken moeten anders wat een andere pomp zou kunenn betekenen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 31 juli 2007 06:24 PM
  [ # 18 ]

Dank je!

Toch ga ik maar voor R413A. Ik zie eigenlijk geen nadeel voor R413A.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 31 juli 2007 09:24 PM
  [ # 19 ]
Citroenbx schreef:

150euro, enkel is het wel hier in België...

Wie , wat waar Confused:

Walter Wink

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 31 juli 2007 11:58 PM
  [ # 20 ]
wbogaerts schreef:
Citroenbx schreef:

150euro, enkel is het wel hier in België...

Wie , wat waar Confused:

Walter Wink

Peeters van Tongels in Deurne.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 06 september 2007 11:35 PM
  [ # 21 ]

En…wat is’t geworden BXsport ?

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 06 september 2007 11:46 PM
  [ # 22 ]

Bxsport heeft zijn XM aan mij verkocht.  Wink

Dus ik ga er nu iets mee/aan doen.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 06 september 2007 11:52 PM
  [ # 23 ]

Dank Theo.

Maar wat kost het nou bij jou, een XM met R12 ombouwen naar R134a?

Profiel  
 
Gepost: 08 september 2007 05:10 PM
  [ # 24 ]

(in het nederlands, thuis dus effe de druk eraf laten Wink )

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 08 september 2007 10:29 PM
  [ # 25 ]
TheoStek schreef:

Hoi mathijs, 145 euro inclusief werk, inclusief olie, service ventielen. exclusief filter/droger, exclusief afvoeren R12 milieuheffing 28,00 €.

Dus als een systeem leeg is is er ook niets af te voeren.

Heb je ook een prijs voor het/de filter/droger ? Je woont wel een heel stuk land bij me vandaan, maar ik ben het zo zat om steeds op niets uit te komen, dat ik overweeg om een afspraak te maken.

Smile.

Oeh bijkomende vraag, is zoiets (op afspraak) in een dag(deel) te doen, want als ik die kant op kom moet ik ook op een manier weer terug natuurlijk.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 13 september 2007 07:27 PM
  [ # 26 ]
TheoStek schreef:

Matthijs dan heb ik meer gegevens nodig van de XM zoals:

bouwjaar     1991
type XM       V6.24 Y3
motor         V6.24V ZPJ
nog beter is inclusief kenteken!  DD-SH-62

Dan gelden er ook een aantal voorwaarden ivm bestelling(en)
Ja dit is enkel op afspraak en in een dag deel te doen en worden s’zaterdags uitgevoerd, dit vanwege ik 1 keer per week bij mijn leverancier kom.
Wees gerust je gaat ook weer terug met de XM en niet met de mijne Smile
Je wordt gratis naar Maastricht gebracht en opgehaald, effe shoppen in het heraangelegd/vernieuwde Centrum Maastricht, en ondertussen wordt aan de auto gewerkt.

Je kunt voor de gegevens mailen of een pb bericht sturen.

M vr groet,

Theo

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 13 september 2007 09:48 PM
  [ # 27 ]

Gister sprak ik een mobiele airco monteur op mijn stage en die vertelde dat er van die speciale mallen zijn en als die mallen erop zitten kun je er voortaan R134a erin doen in plaats van R12. Er zullen toch wel meer bedrijven zijn die dat hebben?

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 16 september 2007 01:30 AM
  [ # 28 ]

Vandaag lekker bij en met Theo(Stek) gesleuteld aan de airco. Ik heb er bijzonder veel van geleerd en vond het super dat Theo zoveel tijd en energie in die info steekt. Al met al is de retrofit goed geslaagd, maar was helaas mijn condensor (flink) stuk/lek.

Als klap op de vuurpijl overleed mijn dynamo, waardoor de terugweg een draaaamaaaaa was (wel nog een toeterende XM gezien toen ik langs de kant stond, een forumlid ?? Maar goed, het systeem is nu dus zo goed als R134a klaar, moet alleen een condensor halen en plaatsen.

Theo super bedankt, je bent me enorm van dienst geweest en het is leuk om een forumlid (zo ver) op te zoeken, zeker de moeite waard en wij komen elkaar vast nog tegen !

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 september 2007 01:47 AM
  [ # 29 ]

Bedankt voor de PB nog, Theo.  Wink
Ik bekijk even welke prioriteit ik aan de airco geef.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 27 september 2007 11:35 PM
  [ # 30 ]

Ik heb vandaag de condensor vervangen en de boel vacuüm getrokken, een half uur, zonder lekkage te constateren. Helaas sprong de compressor niet aan, maar we twijfelen vooralsnog of dat misschien iets electronisch is.

Hoe dan ook, het systeem is weer dicht, de retrofit is gedaan en ... nog geen airco. Je zal zien dat de compressor is overleden, maar zonder bewezen goeie electronica kan ik daar nog niks over zeggen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan ? Een retrofit bij Theo(Stek), waar bleek dat de condensor lek was. Vervolgens net de condensor vervangen en alles vacuüm getrokken (eerst 5 minuten, daarna een half uur). Alle o-ringen van de verdamper, droger/filter en condensor zijn vervangen.

En nu zit ik dus op het punt dat de compressor niet aanslaat, de poulie staat dus stil, maar ik hoor ook niks inschakelen, veranderen of ontploffen, dus dit is het nieuwste probleem.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook