123 voor luiaards
Kees76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 31 juli 2007 11:49 PM

Hallo,
Omdat mijn Ds21IE uit 1971 niet zo fraai meer startte/stationair liep op zowel gas als benzine vond ik het tijd worden voor een rondje bougies, bougieschatrubbers, bougiekabels e.d. Nu de hele zaak weer in elkaar maar nogsteeds loopt het niet zo best.
Toen ik de Ds kocht hebben ze er bij garage een 123-ontsteking ingezet. Monteur heeft toen voor een curve gekozen die niet bij deze motor paste omdat hij dat beter vond lopen. Ik heb nu de goede curve ingesteld (voor DX tot 72). Loopt echter nog steeds niet geweldig.
Lees nu echter in de manual voor 21ie (had eerst de gewone) dat de curve ingesteld moet worden op D van “reserved”. Iemand hier ervaringen mee?
Verder vroeg ik me af of ik zomaar kan gaan rommelen met de aftelling(ledjes ed) of moet ik het hele verhaal doen met het 6mm boortje?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 augustus 2007 12:49 AM
  [ # 1 ]

ik zou zowiezo het hele verhaaltje doorlopen inclusief 6mm boor.
dan heb je in ieder geval de onsteking goed staan en kun je dat uitsluiten !!

maar je hebt met de ontsteking alles al vervangen en hij liep al slecht voor de 123 installatie weet je zeker dat je bijv. niet een lekkende injecteur hebt ,is de bedrading nog goed, is de druksonde nog goed, zuigt hij geen valse lucht aan enz….........

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 augustus 2007 12:53 AM
  [ # 2 ]

Re: 123 voor luiaards

Kees76 schreef:

Hallo,
Omdat mijn Ds21IE uit 1971 niet zo fraai meer startte/stationair liep op zowel gas als benzine vond ik het tijd worden voor een rondje bougies, bougieschatrubbers, bougiekabels e.d. Nu de hele zaak weer in elkaar maar nogsteeds loopt het niet zo best.
Toen ik de Ds kocht hebben ze er bij garage een 123-ontsteking ingezet. Monteur heeft toen voor een curve gekozen die niet bij deze motor paste omdat hij dat beter vond lopen. Ik heb nu de goede curve ingesteld (voor DX tot 72). Loopt echter nog steeds niet geweldig.
Lees nu echter in de manual voor 21ie (had eerst de gewone) dat de curve ingesteld moet worden op D van “reserved”. Iemand hier ervaringen mee?
Verder vroeg ik me af of ik zomaar kan gaan rommelen met de aftelling(ledjes ed) of moet ik het hele verhaal doen met het 6mm boortje?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Eerst klepspeling meten! Dat is zó belangrijk….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Kees76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 01 augustus 2007 12:57 AM
  [ # 3 ]

Heb kleppen nog maand geleden laten stellen. Moet wel eerlijk zeggen dat hij daarna slechter is gaan lopen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 augustus 2007 01:03 AM
  [ # 4 ]
Kees76 schreef:

Heb kleppen nog maand geleden laten stellen. Moet wel eerlijk zeggen dat hij daarna slechter is gaan lopen.

In dat geval lijkt me de conclusie redelijk eenvoudig: opnieuw ( laten ) stellen. injectie mag alleen koud worden gesteld, inlaat 0.15 uitlaat 0.20.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Kees76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 01 augustus 2007 01:23 AM
  [ # 5 ]

ok ga ik dat maar eens doen dan, had gelukkig net alles weer in elkaar, maar met een injectie is dat gelukkig niet zoveel werk! (ahum, je wordt er dan natuurlijk wel handig in).
Hebben jullie die curve ook op D staan?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 augustus 2007 12:30 PM
  [ # 6 ]

Curve verschillen merk je alleen in het oppakken en in de topsnelheid. De auto moet zowiezo mooi lopen.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 02 augustus 2007 11:25 AM
  [ # 7 ]

Ik heb kortelings een 123 op mijn TA ingebouwd, uit het bijgeleverde boekje dacht ik te hebben opgemaakt dat het exemplaar dat mij was toegzonden geschikt was voor alle TA HY en DS-motoren met uitzondering van de IE modellen. Zou hem daar de kneep kunnen zitten? Ik lees tenminste iets van sinds kort te zijn overgestapt op een IE…

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 02 augustus 2007 11:50 AM
  [ # 8 ]
waterman771 schreef:

In dat geval lijkt me de conclusie redelijk eenvoudig: opnieuw ( laten ) stellen. injectie mag alleen koud worden gesteld, inlaat 0.15 uitlaat 0.20.

Wat is de definitie van koud eigenlijk? Ik houd altijd een nacht niet draaien aan, maar dat lijkt me voor garages niet echt doenlijk.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 02 augustus 2007 02:06 PM
  [ # 9 ]
T(h)ijs schreef:
waterman771 schreef:

In dat geval lijkt me de conclusie redelijk eenvoudig: opnieuw ( laten ) stellen. injectie mag alleen koud worden gesteld, inlaat 0.15 uitlaat 0.20.

Wat is de definitie van koud eigenlijk? Ik houd altijd een nacht niet draaien aan, maar dat lijkt me voor garages niet echt doenlijk.

Aan het eind van de dag warm de de garage in, een nacht laten staan en de volgende dag ermee aan het werk.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Kees76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 02 augustus 2007 03:00 PM
  [ # 10 ]

Nog even de goede afloop vermelden.
Curve op D gezet, verder niets afesteld. Resultaat: goed starten, lager stationair (luierloop in Zuidafrikaans!), en mooi lopen. En grote plus: plots met groot gemak 140 op snelweg!
Zit alleen nog ergens een tik die me niet helemaal ok lijkt.
Ga binnenkort zowiezo kleppen stellen omdat me dat wel leuk lijkt.
Bedankt voor alle tips!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook