Hallo,
ik heb mijn LPG verdamper gereviseerd en moet nu de zaak opnieuw afstellen.
Ik heb de afstellingsadviezen van crazyV8wuppo (wupke) en bogaard op ons forum gelezen.
Tekst afstelling LPG van Wupke:
1) rijd de motor warm.
2) zet hem op benzine, en controleer of hij netjes stationair blijft draaien.zo ja zet hem dan op LPG.
3) draai de schroef in de slang naar het mengstuk 100 % open.
4) draai nu de schoef op de verdamper uit tot je toeren beginnen te dalen, draai nu de schroef weer in tot het max haalbare toerental.
5) draai nu met de motor op 2500 omw, de schroef in de slang naar je mengstuk in, net zolang tot je toeren beginnen te dalen.
1/8 ste terug , en klaar.
je LPG systeem staat nu nagenoeg 100% afgestelt.
100% kan je dit pas doen met een Co2 of 4gas tester.
wil je nu meer puf onderin draai dan de schroef in de slang een klein beetje in, wil je meer in de hogere toeren doorhalen doe dan het tegenovergestelde.
Tekst afstelling LPG van Bogaard:
Even er van uitgaande dat de schroef op je verdamper je stationair regelt:
Hiermee bepaal je de hoeveelheid gas die mee gezogen wordt ergo: je mensel.
Die in de slang bepaalt de hoeveelheid gas boven stationair. Ook creeer je hiermee een plafond voor volgas! op een gegevenmoment krijg je zo’n arm mengsel dat de auto niet harder meer gaat.
1) zorg dat de auto PERFECT op benzine loopt.
2) zet nu je auto netjes stationair op lpg eventueel; met een CO2 meter.
3) regel je slangschroef terug tot je je kruissnelheid en optrekken acceptabel vindt ( lees zuinig genoeg)
Twee vragen over de afstelling.
Hierboven wordt gesproken over één schroef op de verdamper, maar ik heb er twee, zie foto.
(Rubber slang van midden naar rechtsonder is LPG; Rechter rubber slang is koelvloeistof.)
Daarnaast heb ik uiteraard een afstel schroef in de LPG slang naar de carbu, maar die staat niet op de foto
1) Er zit een grijze plastic stelschroef (op de foto rechts, vlak bij de ingang van het luchtfilter) die verbonden is met een hefboom naar één membraam. Door aan die stelschroef te draaien sluit het mebraam eerder of later gastoevoer af.
Waarvoor dient dat en wat is de juiste stand?
2) er zit een “verstelbare sproeier” /stelschroef van messing daar waar die rechter slang (water) de verdamper in gaat
Is dat om stationair af te stellen?
Zelfde vraag: waarvoor dient die en wat is de juiste stand?
Graag jullie reacties!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ken deze verdampers niet goed. Had op dit type altijd alleen de grijze plastic schoef en gebruikte die als stationair schroef. Heeft de messing schoef effect als de grijze ‘goed’ staat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Niemand die weet waar dat messing stelschroefje voor dient?
heb nu al zo’n 5 verdampers door de vingers gehad en in alle gevallen was dat messing schroefje de afstelling voor stationair loop.
als je nu fff meld welk type verdamper je precies hebt kan ik het wellicht fff opzoeken in 1 van mijn boeken mbt tot lpg verdampers…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het is een LOVATO in, type 67R
En als die messing stelschroef voor stationair is, waar dient dan die grijze (plastic) stelschroef voor.
Als je het kunt nakijken graag!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er bestaan wel systemen waar de ene de groffe afstelling doet en de andere de fijn afstelling. ( Vialle D type..bijv.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Marten schreef:Het is een LOVATO in, type 67R
En als die messing stelschroef voor stationair is, waar dient dan die grijze (plastic) stelschroef voor.
Als je het kunt nakijken graag!
boekje gevonden maar helaas er wordt een 8 tal verschillende merken verdamper beschreven maar niet (je raad het al) lovato.
zelfs op internet geen dwarsdoorsnede van te vinden
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
In ieder geval bedankt voor je zoekwerk!
Ik vond het volgende plaatje van mijn verdamper op een Poolse site. Wie kan de beschrijving vertalen?
1) wat betekent Sruba reg. sklad mieszanki na biegu jalowym
en
2) regulacja czulos membrany
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wat ik al dacht word bevestigt door de doorsnede tek..
messing is soort van regelbare sproeier idee,,
je plastick stelstift is de fijnregeling welke je gasflow regelt…
denk aan grof of fijn vloeibaar gas insturen,,en de plastick stift om de flow naar je carb annex motor te regelen….
afstellen dito aan het hele wup verhaal.
echter die messing schroef kun je in of uitdraaien, en daarmee dus je flow beinvloeden…
hetzelvde idee wat ik aangaf met wil je meer power onderin dan zet je de FLOW IN DE SLANG dichter ...en omgekeerd
wil je meer power bovenin, dan zet je die stelschroef verder open,, in je slang..
dat hele verhaal omzeil je eigenlijk met die 2e sproeier idee op de lovato,, OMVL had hem ook…
neem van mij an,, je wil die grove sproeier zo DICHT als redenlijk mogenlijk hebben staan…
dus eerst alle stelschroeven in je hele regel flow enzo voorts spul alles OPEN…
dan erop werken dat hij start en stationair loopt op die ene messing regelbare sproeier…
dan het wupke verhaal nemen, en al dan niet die ene stelschroef bijregelen, om de MAX toeren te halen , als er in mn txt en uitleg om werd gevraagd…
nadien kun je met echt minimale bijstellingen MAX 1/5e omw per X,, je motorkarakteristiek beinvloeden…
om het je makkelijk te maken,,
stel hem eens af ZONDER JE EIGEN STELSCHROEF IN DE SLANG, maar gebruik in plaats daarvan die plastick stift…
mvgr wupke/mocht je het nie vatte , als ik zin heb post ik morgen het 3 fase afstel euvel dinges,,,
@ blooper, bedankt voor je tekening
@ wupke jij ook bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik het wel begrijp. Samengevat zou dus gelden voor de Lovato:
1) de grijze stelschroef op de verdamper heeft dezelfde functie als de stelschroef in de slang naar de carbu (die ik trouwens ook heb)
2) de messing stelschroef is voor stationair
Als ik je goed begrijp gaat de afstelling dan als volgt:
- stelschroef slang/carbu helemaal open
- stelschroef grijs op verdamper helemaal open (ik neem aan naar links draaien)
- stelschroef je messing: stationair zo afstellen dat hij lekker loopt en goed start, dwz uit- (of in ?) draaien tot motor langzamer begint te lopen, dan iets terug
- stelschroef grijs op verdamper zo ver mogelijk dicht (indraaien of uitdraaien?) en dan 1/4 slag terug (tot motor nog voldoende trekt)
- stelschroef in slang open laten staan of misschien zelfs verwijderen?
Zo ok?
greetz,
M
klopt perfect.
en de stelschroef in de slang even laten zitten.
sommige TUUTs hebben liever die dan de grijze..
dus het kan wel eens nuttig zijn om even te experimenteren, met die 2 flow regelaars..
mvgr wupke
Mooi! Dank voor je adviezen. Ik ga de boel afregelen.
Ik zag die smiles meer een stroom voor mij onbegrijpelijke woorden produceren ... zo beter lijkt mij.
Dank voor je vertaling! Het probleem is daarmee opgelost.
Wupke, je hebt dus gelijk. Messing schroef is dus stationair regeling.
Handig hoor zo`n forum!
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
Ik ben met de afstelling bezig geweest.
Stationaire schroef doet niet veel. De grote grijze op de verdamper regelt duidelijk de hoeveelheid gas. Maar dat doet de schroef in de aanvoer slang naar de carburateur ook..
Ik moet beiden in combinatie zien af te stellen.
Lastig als je geen CO meter hebt
IK vraag me toch af of je het afstelverhaal niet gewoon alleen met de grijze plastic schroef en de schroef in de slang moet doen. IK heb zelf een tartarini met twee schroeven maar ik heb de koperen schroef nog nooit aangeraakt. Nou moet ik zeggen dat ik m laat afstellen bij de garage maar bij problemen met stationair regel ik dat met de plastic schroef. Wellicht dat als je daarvan uitgaat (plastic schroef voor rijkheid mengsel, schroef in slang voor hoeveelheid dat je dan het verhaal van WUP en Bogaard gewoon kan volgen.