hoi
ik keep gewoon dreft erin
mvg
davido schreef:hoi
ik keep gewoon dreft erin
mvg
dreft gaat schuimen, en is volgens mij weer iets te. soda is minder agressief geloof ik.
ook krijg je dreft er weer moeilijk uitgespoeld, je auto blijft denk ik weken “bellen blazen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:davido schreef:hoi
ik keep gewoon dreft erin
mvg
dreft gaat schuimen, en is volgens mij weer iets te. soda is minder agressief geloof ik.
ook krijg je dreft er weer moeilijk uitgespoeld, je auto blijft denk ik weken “bellen blazen.
Ik weet niet of ik soda wel zo’n strak plan vind. Soda tast aluminum aan (alu lost op in soda). In een ouderwetse motor met uitsluitend gietijzeren onderdelen of koper (van de radiateur) lijkt het mij niet zo’n probleem, maar in een wat modernere Citroen (modern is vanaf begin jaren 80 al wel) heb je te maken met veel aluminium onderdelen en je wilt echt niet dat die aangetast worden. Zeker in een heet en stromend systeem zou het wel eens te effectief kunnen worden.
Natuurlijk is alu wel perfect om alle vettige en organische rommel (zelfs roest) op te lossen, maar ik denk dat t grondig werkt.
Dreft is weer een stuk milder en ontvet ook. Ik heb er geen ervaring mee trouwens. Meestal ververs ik het gewoon. ALs je volwaardige koelvloeistof gebruikt en het op tijd ververst krijgt vuil zowieso weinig kans.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Dreft geeft schuimvorming. Schuim is lucht en lucht koelt niet in een gesloten systeem, helaas is het geen GS/A motor…. Geen dreft! Die schuimvorming krijg je er ook nauwelijks meer uit… Overigens zijn er bij de ‘speciaalzaak’ gewoon reinigingsmiddelen te koop.
Gr Martijn
hallo,
was vanmiddag weer aan het prullen,maar ik weet niet hoe ik het systeem af kan tappen.De onderste kraan draai ik,maar er komt niks uit.
ik kan wel ergens een slang waar kvs door stroomt loskoppelen maar dan het ik het systeem niet leeg,ik moet opzoek gaan naar laagste punt gaan zoals de kraantje
over schoonmaakmiddellen kom ik wel later op terug
mvg
onder in je radiator zit een kraantje, dat draai je los met een tang, en trekt eraan,, is een soort van snelkoppeling bajonet sluiting.
draai boven de ontluchting(s nippels los op het termostaat huis, en echter de motor op de slang naar de kachelradiator (tegen het schutbord).
mvgr wupke
En als je niet weet waar het schutbord en thermostaathuis zitten volg je gewoon de slangen van ‘t koelsysteem en waar je nippeltjes ziet ff los draaien Meen dat je er op een benz. 3 zitten.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
was weer bezig geweest om die kraan open te krijgen ,meer niks hoor,heb het met w40 ingespoten zodat het los komt,geen resultaat.
Heb in de opening van de kraantje met schroevendraaier lopen draaien in de hoop dat er een schroef in zit zodat ik die los kan draaien,geen resultaat.
Uiteindelijk heb ik aan de bovenzijde een slang losgemaakt er is wel wat uitgekomen maar mijn kvs tank stond wel voor de helft vol, vervolgens 2 liter water ingegooid en ga straks even verder.
Belangrijk: hoe moet de onderste kraantje staan ?vertikaal of horizontaal?
mvg
Dat kraantje is een soort schroef / bajonetsluiting. Precies als Wupke al schreef. Ik denk dat je hem niet ver genoeg doorgedraaid hebt. Waterpomptang erop en dan gewoon draaien alsof je een schroef eruit draait. Eerst gaat ie makkelijk, daarna voel je weerstand, daana klikt ie los en komt ie er een stukje uit en loopt de koelvloeistof uit het tuutje aan de zijkant. Als je nou eerst eens oefent met het kraantje voor de ontluchting van de radiateur, dat is zo´n zelfde soort systeem. Daar kun je beter zien hoe het werkt. Als je voor de motor staat zit die rechts bovenaan op de radiateur. Je zult om daar goed bij te komen eerst de zwarte plastic afdekplaat die boven de radiateur zit eraf moeten schroeven.
ik weet welke je bedoelt ik kan er zo bij hoef plastic afdekplaat niet weg tehalen,is dat ontluchting?
wat jij zegt met waterpomp tang eruit draaien,loop ik niet het risico dat ik da vleugel waar ik waterpomptang op klem gaat vervormen en vervolgens kapot,dan ben ik nog verder van huis
of zie ik dat verkeerd
ik ga morgen aan de slag
mvg
als je alles met beleid bewerkt zou het moeten werken zoals bedoeld.
het is een bajonet sluiting, dus draaien en trekken tegelijk, dan mot ie eruit komen.
mvgr wupke
hallo
hehe ik heb dat ding eruit
GOUDENTIP: eerst draaien en tegelijke tijd trekken
ik shrok wat voor troep dat eruit kwam,ndat kvs op was had ik water in het tank gegooid en er kwam van die vieze bruin water uit.
tegen de tankwand zit zo n laagje ,hoe krijg ik die treop weg want ik kan nl mijn hand niet in duwn
in ieder geval bedank voor zeer gouden tip
Als je nu opnieuw vult moet je ook ontluchten. Daar is al veel over geschreven.
Je koelsysteem bevat tussen de 7 en 8 liter vloeistof. Als je er niet gtenoeg in hebt zitten dan loop je een risico dat je koppakking er sowieso uitgaat.
Goed onluchten dus en bijhouden hoeveel je er ingooit!
Jos van der Voort
hallo,
zoveel 8 liter?ik zal er voorzorgen
waar kan ik het beste ontluchten?je hebt nl 3 ontluchtingspoorten?
mvg
Eigenlijk 4 bij een 1.6!
1 op de radiator. Dat is zo’n zelfde als je onderaan open gedraaid hebt.
1 op het thermostaathuis: ziet er uit als een ventieldopje
1 op de slangaansluiting van de kachel op het schutbord: ventieldopje
1 schuin achter de thermostaat op het blok: dat ziet er uit als een schoorsteentje. Er zit een dunne KVSslang aan. De ontluchting ziet eruit als een wieltje, een inbus of een torx.
De laatste is het belangrijkste: als je die niet openzet kan het zomaar 2 liter schelen die je er minder in krijgt.
Zoek ook op het forum want het ontluchten staat meerdere malen beschreven.
Jos van der Voort