citro-power schreef:
Lekker on toppic….
Nou, omdat je het zo vriendelijk vraagt
Ik heb de oude GS bak ook losgetrokken. De tandwielverhoudingen zijn wel iets anders, maar het lijkt erop dat de donorbak een GS-X bak is. totale eindreductie in de 4 is 4.51 voor de donorbak, tegen 4.52 voor de originele bak. Daar lig ik niet wakker van.
Die ringen waar de schakelvorken op ingrijpen bij de donorbak voelden lekker stevig aan en als je ze iets ri. een tandwiel duwt voel je gelijk dat dat tandwiel wordt tegengehouden (toch het principe idee van een syncrhomesh). Bij de originele bak zitten die ringen heel los en als je de pignon as schudt, dan rammelt er van alles. Ook worden de tandwielen van 2 en 3 totaal niet meer tegengehouden door de syncrhomesh als je de ring iets naar het tandwiel toe duwt. Die tandwielen van 2 en 3 draaien volledig vrij rond tot het moment dat de ring echt ingrijpt (en je daadwerkelijk dus de verbinding tussen tandwiel en as vastzet).
Kortom: er is een groot verschil in hoe het aanvoelt. Aangezien ze al nagekeken zijn door een kennis met specifieke kennis van de GS en versnellingsbakken in het algemeen, ga ik er vanuit dat de pignon as van de donorbak prima in orde is.
Nu alleen nog lagers regelen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:citro-power schreef:
Lekker on toppic….
Nou, omdat je het zo vriendelijk vraagt
Ik heb de oude GS bak ook losgetrokken. De tandwielverhoudingen zijn wel iets anders, maar het lijkt erop dat de donorbak een GS-X bak is. totale eindreductie in de 4 is 4.51 voor de donorbak, tegen 4.52 voor de originele bak. Daar lig ik niet wakker van.
Die ringen waar de schakelvorken op ingrijpen bij de donorbak voelden lekker stevig aan en als je ze iets ri. een tandwiel duwt voel je gelijk dat dat tandwiel wordt tegengehouden (toch het principe idee van een syncrhomesh). Bij de originele bak zitten die ringen heel los en als je de pignon as schudt, dan rammelt er van alles. Ook worden de tandwielen van 2 en 3 totaal niet meer tegengehouden door de syncrhomesh als je de ring iets naar het tandwiel toe duwt. Die tandwielen van 2 en 3 draaien volledig vrij rond tot het moment dat de ring echt ingrijpt (en je daadwerkelijk dus de verbinding tussen tandwiel en as vastzet).
Kortom: er is een groot verschil in hoe het aanvoelt. Aangezien ze al nagekeken zijn door een kennis met specifieke kennis van de GS en versnellingsbakken in het algemeen, ga ik er vanuit dat de pignon as van de donorbak prima in orde is.
Nu alleen nog lagers regelen.
Wat heeft dit met de quote van mij te maken op het bericht van CEE- IKS ??
citro-power schreef:
Wat heeft dit met de quote van mij te maken op het bericht van CEE- IKS ??
Je opmerking dat het allemaal niet echt lekker on topic ging, was natuurlijk terecht.
Zo’n quote van jou leek me een mooi bruggetje om weer “on-topic” verder te gaan. Dat was verder niet bedoeld als een inhoudelijke kwalificatie van bovenstaande discussie. Maar blijkbaar niet duidelijk genoeg, ops:
@iedereen
Laten we het bij deze weer over de inhoud hebben en niet ingaan op de perikelen rond de persoon die zich uitgeeft onder de naam “kreazyv8wuppo” en waarvan iedereen wel lijkt te weten wie het is. Sja, dat ik het “beestje” niet bij de naam noem in dit gevall is op verzoek van de persoon zelf en ach.. wat maakt het uit. Onderhand weten we toch wel waar we het over hebben, nietwaar?
Dit is regelmatig al stevig uitgemolken (oa. door ondergetekende) op het citroen forum. Als er toch nog behoefte aan is om voornoemde perikelen nader uit te melken: open een apart topic of gebruik de PB knop, maar hou dit topic schoon.
@kv8wuppo: toch bedankt voor de info.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ohh , dat dacht ik al.
Ik denk dat er over kreazyV8wuppo inderdaad al genoeg over is gezegd en geschreven , laten we het niet te persoonlijk maken.
ON TOPIC ,
Heb je al aandrijfas keerringen ?
citro-power schreef:
Heb je al aandrijfas keerringen ?
Nog niet. Wim mailde dat hij krap in de tijd zit en er nog niet aan toegekomen was. Komt goed uit, want ik heb ook nog geen lagers. Ik zit ook krap in de tijd.
De automaterialenzaak kon weinig anders doen dan de lagers terug te nemen. Ze waren niet in staat om iets te leveren wat ik zou kunnen gebruiken. Ze konden ook niet adviseren bij verspanende technieken om de binnendiameter te veranderen. Nja, volgende stap is de tip van kv8w om bij Biesheuvel te infomeren. Ik word erover teruggebeld. Ben benieuwd.
Update. Biesheuvel kan ook niks voor me doen. Wel gaf hij de tip dat Honda nogal eens lagers gebruikt met binnendiameter 26 mm. Maar ja, dan heb je de binnendiameter nog maar. Wordt een aardig langdradig verhaal. Ik ga ze maar bij Chevronics bestellen, want ze zijn anders gewoon niet te krijgen.
Voor de lol nog even naar de dealer gebeld (want daar verwijzen die aftermarket zaken telkens naar: de Citroen dealer moet ze toch nog wel kunnen leveren???). Dat was wel lollig voor het klaagtopic .
Nog maar eens een oproep.
Is er nou niemand die nog een GS bak heeft liggen waar nog een bruikbaar differentieel as op zit? De bak mag best rot zijn, als het lager nog maar in orde is ben ik ook geholpen. Ik heb ook maar 1 lager nodig trouwens.
Volgend weekend op Citromobile ook nog maar eens gaan speuren.
Update: goeie ouwe Bonhof (waar ik de donorbak had gekocht) nog maar eens gebeld. Hij zou ook eens kijken.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
4 en 5 bak komen wat dat lager betreft niet overeen? evan heeft nog een 5-bak liggen: http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=931
en anders van bemmelen al eens geprobeerd?
mkatgert schreef:4 en 5 bak komen wat dat lager betreft niet overeen? evan heeft nog een 5-bak liggen: http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=931
en anders van bemmelen al eens geprobeerd?
“gooit nog een lijntje uit naar van Bemmelen”. Bij deze
Ik vind het een beetje jammer om een complete 5bak te slopen voor 1 lager. Maar ik zal dat ook eens proberen. Ach ja, patje74 moest vorig jaar ook een complete GS C-matic aandrijfunit kopen voor een koppelingsservo.
Ik heb de lagers binnen!
DS bakken specialist Harry Martens is er niet in geslaagd wat te vinden, dus heb ze maar bij Chevronics besteld. Jammer alleen dat Harry Martens beweerde standaard lagers te kunnen modificeren, maar dat ging toch niet werken. Bij Chevronics hebben ze ook niet veel voorraad meer, dus dat is dan wel jammer voor het magazijn van de GS vereniging. Deze lagers blijven dus lastig verkrijgbaar op deze manier.
een geluk dan maar dat deze lagers eigenlijk nooit kapot gaan,,
de steekasjes gewoon compleet laten, en in de bak 2 nieuwe keerringen plaatsen is in principe voldoende…
mvgr wupke :ik heb er inmiddels 2 sets op voorraad (complete steekasjes dus..
kreazyV8wuppo schreef:een geluk dan maar dat deze lagers eigenlijk nooit kapot gaan,,
de steekasjes gewoon compleet laten, en in de bak 2 nieuwe keerringen plaatsen is in principe voldoende…
mvgr wupke :ik heb er inmiddels 2 sets op voorraad (complete steekasjes dus..
Zeer verstandig. Ik neem aan dat je in de loop der jaren wel eens flink heb opgeruimd: dit soort dingen (net als C-matic koppelingsservo’s) zou ik maar lekker bewaren.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:Ik heb de lagers binnen!
DS bakken specialist Harry Martens is er niet in geslaagd wat te vinden, dus heb ze maar bij Chevronics besteld. Jammer alleen dat Harry Martens beweerde standaard lagers te kunnen modificeren, maar dat ging toch niet werken. Bij Chevronics hebben ze ook niet veel voorraad meer, dus dat is dan wel jammer voor het magazijn van de GS vereniging. Deze lagers blijven dus lastig verkrijgbaar op deze manier.
Mag ik voorzichtig vragen wat ze gekost hebben :
citro-power schreef:mpostma schreef:Ik heb de lagers binnen!
DS bakken specialist Harry Martens is er niet in geslaagd wat te vinden, dus heb ze maar bij Chevronics besteld. Jammer alleen dat Harry Martens beweerde standaard lagers te kunnen modificeren, maar dat ging toch niet werken. Bij Chevronics hebben ze ook niet veel voorraad meer, dus dat is dan wel jammer voor het magazijn van de GS vereniging. Deze lagers blijven dus lastig verkrijgbaar op deze manier.
Mag ik voorzichtig vragen wat ze gekost hebben :
86 UK Ponden
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:citro-power schreef:mpostma schreef:Ik heb de lagers binnen!
DS bakken specialist Harry Martens is er niet in geslaagd wat te vinden, dus heb ze maar bij Chevronics besteld. Jammer alleen dat Harry Martens beweerde standaard lagers te kunnen modificeren, maar dat ging toch niet werken. Bij Chevronics hebben ze ook niet veel voorraad meer, dus dat is dan wel jammer voor het magazijn van de GS vereniging. Deze lagers blijven dus lastig verkrijgbaar op deze manier.
Mag ik voorzichtig vragen wat ze gekost hebben :
86 UK Ponden
Vind ik reuze meevallen.
Foto update.