Harm schreef:Wat is een veerring? een of ander ringetje in het veersysteem ofzo?
Gebeurt er iets als je verschillende sensoren en andere onderdelen loskoppelt? Dan kun je misschien uitsluiten waar ‘t ergens moet zitten.
Persoonlijk vind ik ‘t onzin om de sportstand uit te schakelen trouwens. Als je die niet wil gebruiken gebruik je ‘m niet, en zelfs in sportstand issie nog behoorlijk comfortabel. Als alle bollen goed zijn natuurlijk.
ben ik het wel mee eens. waarschijnlijk om een net iets andere reden: met een schema, wat kennis, enige rust en de drive om iets op te lossen moet je elk probleem aan een xm op een serieuze manier kunnen fixen. meten en deduceren [uitsluiten>>> ok dit kan het dus niet zijn]
sportstand uitschakelen = opgeven.
je xm is het waard!
du pain… du vin… du Citroën
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Harm schreef:Wat is een veerring? een of ander ringetje in het veersysteem ofzo?
Gebeurt er iets als je verschillende sensoren en andere onderdelen loskoppelt? Dan kun je misschien uitsluiten waar ‘t ergens moet zitten.
Persoonlijk vind ik ‘t onzin om de sportstand uit te schakelen trouwens. Als je die niet wil gebruiken gebruik je ‘m niet, en zelfs in sportstand issie nog behoorlijk comfortabel. Als alle bollen goed zijn natuurlijk.
Ik bedoel het veersysteem
Sportstand is nog wel mee te rijden maar natuurlijk niet hoe een Citroen veerring hoort te zijn.
Je kunt het inderdaad niet gebruiken door middel van de schakelaar maar het probleem is dat ie onder het rijden op de sportstand springt en er bijna niet meer vanaf gaat.
In het verleden , een jaar of 5 terug , ben ik otzettend druk mee geweest om het funcioneel te krijgen en te houden. Verschillende sensoren vervangen enz. enz.
Maar door het verouderen o.i.d. van het systeem blijft er constant opnieuw storing in komen en word je er flauw van om constant te blijfen zoeken en vervangen.
En tenslotte ben ik niet de enigste , als je op XMNL ziet hoeveel er al over geschreven is om het uit te schakelen…..
Alleen niet over de hydractiefklepveer te verwijderen , dat heb ik hier ergens gelezen maar waar ?
En ik vind het de grootste flauwekul die sportstand. Zo rij je comfortabel en zo stuiter je de weg over.
Ik vind het perfect rijden zonder , ben ook niet anders gewend met mijn andere Citroen’s. Dan maar wat meer overhellen enz. Zo sportieve rijder ben ik niet.
Heb in veel XM’s gereden maar echt perfect funcionerende ben ik nog niet tegen gekomen
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Heb je de veercomputer al eens vervangen, of de diodegrap uitgehaald, of ben ik nu spuit 11?? Heb het allemaal zeer vluchtig doorgelezen namelijk.
See, buy, fly C5 V6
Heb in veel XM’s gereden maar echt perfect funcionerende ben ik nog niet tegen gekomen
Kom maar eens bij mij langs en ervaar rijden in een XM waar alles perfect werkt - en, uiteraard, alles is origineel
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
citro-power schreef:Sportstand is nog wel mee te rijden maar natuurlijk niet hoe een Citroen veerring hoort te zijn.
Ja, nou zeg je het weer!
vervang de voorste bollen door die van een BX halve liters,en laat ze op 70 Bar zetten….
da’s 1 optie.
optie 2 is ze groter opboren… staps gewijs per 1 /10de mm
optie 3 de schokbrekers in de tussenbol opboren, of de tussen bol vervangen door een veerbol met grote opening, dus zachte schokbrekers.
en boor de tussen schokbrekers groter.
zet het klepmechaniek vast, in open positie. en haal de stekker eraf.
en zo zijn er meer wegen mechanisch die naar rome gaan…
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kreazyV8wuppo schreef:vervang de voorste bollen door die van een BX halve liters,en laat ze op 70 Bar zetten….
da’s 1 optie.
optie 2 is ze groter opboren… staps gewijs per 1 /10de mmoptie 3 de schokbrekers in de tussenbol opboren, of de tussen bol vervangen door een veerbol met grote opening, dus zachte schokbrekers.
en boor de tussen schokbrekers groter.mvgr wupke:
Ja, en dan mag jij de tegenpartij bij een ongeval gaan uitleggen waarom je auto zo vreemd deed bij een plotseling uitwijkmanoeuvre, en waarom jou verzekering niet uitkeert omdat je auto technisch ondeugdelijk was. Overigens KAN je een tussenbol niet opboren, want daar zit geen schokdemper in.
Harm schreef:Persoonlijk vind ik ‘t onzin om de sportstand uit te schakelen trouwens. Als je die niet wil gebruiken gebruik je ‘m niet, en zelfs in sportstand issie nog behoorlijk comfortabel. Als alle bollen goed zijn natuurlijk.
De sportstand uitschakelen is m.i. iets anders dan hem niet gebruiken. Zelfs in de comfortstand schakelt het veersysteem soms naar de stugge stand, en als je de sportstand uitschakelt kan dat niet meer.
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:kreazyV8wuppo schreef:vervang de voorste bollen door die van een BX halve liters,en laat ze op 70 Bar zetten….
da’s 1 optie.
optie 2 is ze groter opboren… staps gewijs per 1 /10de mmoptie 3 de schokbrekers in de tussenbol opboren, of de tussen bol vervangen door een veerbol met grote opening, dus zachte schokbrekers.
en boor de tussen schokbrekers groter.mvgr wupke:
Ja, en dan mag jij de tegenpartij bij een ongeval gaan uitleggen waarom je auto zo vreemd deed bij een plotseling uitwijkmanoeuvre, en waarom jou verzekering niet uitkeert omdat je auto technisch ondeugdelijk was. Overigens KAN je een tussenbol niet opboren, want daar zit geen schokdemper in.
Gr Martijn
of de tussen bol vervangen door een veerbol met grote opening
staat er toch duidelijk bij….
en als iemand in een stuiterende BX met kromme draagarmen een ongeval bakt , vraagt de verzekering ook niet van die vragen…
daarnaast als een zacht afgeveerde CX dweilt en schade rijd door belabberde wegligging vanwege 1 stijve poot, staat de verzekering ook niet klaar met die vragen..
als de chauffeur van een XM weet dat zijn auto zacht is afgeveerd, dan houd hij daar bewust of onbewust rekening mee, en pas desgewenst zn rijgedrag aan….
hondehokken met stijve poten en ZERO veerring racen er al zat,, als we die wilde dan reden we wel in een opgestookte Calibra of golf X nogwattus met 300 + PK aan boord…
mvgr wupke:die dus de drukbol vervangt met een zacht geveerde, en de schokbrekers in de klep opboort, zodat hij 3 zachte schokbrekers krijgt..
@wuppo, je gaat hier voorbij aan het feit dat de TS, een elektronisch probleem heeft. Als de compu je Xm op HARD zet (omdat de HA-compu stuk is of diodes of een sensor etc.) dan zijn de middenbollen uitgeschakeld. Of je die dan vervangt of opboort maakt dan niets meer uit.
Overigens zitter er wel degelijk dempers zitten voor de middenbol. Die zitten niet in de bolvoet maar op de links-rechts aansluitingen op het middenblok.
BX bollen (70bar 500cc) erop zetten helpt wel iets, maar je hebt nog steeds het probleem dat de links-rechts doorlaat afgesloten blijft dus helemaal super rijdt dit ook niet
Wil je in een uitwijkmaneuvre 1500kg aan Xm onder controle krijgen dat is het gewoon handig dat hij voor jou naar HARD schakelt. Het is niet voor niks dat hij bij remmen naar HARD gaat of bij een lekke band. Met BX bollen erop zit dat er niet in. Een Xm V6 is bovendien gebouwd om hard over de snelweg te blazen, met snelheden waarbij regelmatig het HA naar Hard moet gaan.
Een Xm met uitgeschakeld hydractive is een gecastreerde Xm. Het Hydractive is de raison d’etre van de Xm. Wil je Xm rijden dan vind ik dat je de morele verplichting hebt het HA in ere te houden.
Dus sensoren nakijken (uitlezen) de rest van de hardware checken, HA-compu, diodes en zorgen dat je de elektronica werkend krijgt. Een volledige werkplaatshandleiding-hydractive troubleshooting is te downloaden http://citroeny.cz/servis/data/xm/XM_Hydractiv_popis_de.pdf helaas in het Duits en gescand dus geen woordzoekfunctie.
Voor een Xm V6 Ambiance heb ik nog wel een laatste tip (wellicht ten overvloede) er zit een tijdscode-snelheidscode omzettings kastje onder het dashboardkastje. Als dit stuk is heb je nauwelijk werkend Hydractive, meestal de noodstand=HARD. Het is makkelijk te zien omdat tegelijkertijd het snelheidssignaal voor de tripcompu wegvalt en er dus geen verbruiksindicatie meer is.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
mischien ten overvloede, maar ik adviseer ook niet om de hard functie uit te schakelen, echter hij vraagt er zelf om.
ik geef de mechanische omzetting weer.
dat je dan met snelheden van 150 en meer, niet in de juiste auto zit moge duidelijk zijn.
los daarvan vind ik het vreemd dat mensen zo hard willen rijden,, ik vind 120 hard zat, en meestal mag je ook niet harder…maar goed dat is bezijden het punt..
het werkelijke punt van de gecastreerde XM mag je met de topic starter uitvechten..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
eviltwin schreef:Wil je in een uitwijkmaneuvre 1500kg aan Xm onder controle krijgen dat is het gewoon handig dat hij voor jou naar HARD schakelt. Het is niet voor niks dat hij bij remmen naar HARD gaat of bij een lekke band.
Dan heb ik dus een probleem als ik een eland moet ontwijken, en rijd ik dus in een auto die eigenlijk niet de straat op mag zo zonder hieperderpiep
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Jan-hendrik schreef:Heb in veel XM’s gereden maar echt perfect funcionerende ben ik nog niet tegen gekomen
Kom maar eens bij mij langs en ervaar rijden in een XM waar alles perfect werkt - en, uiteraard, alles is origineel
Is me denk ik een beetje te ver om even te proberen.
Ik denk dat je een XM uit 2000 niet vergelijken kan met 1 uit 1990 qua electronica. Denk dat 1 uit 2000 wel wat beter en betrouwbaarder is.
om een auto die uitwijk moet doen bij 160 km p/u op de weg te houden, moe je zowiezo wel een beetje kenne rijden hoor en ik spreek uit ervaring (toyota mr2 achterstevoren op de snelweg)
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Om even in 1 keer antwoord te geven op vele berichten :
Ik rij al 5 jaar zonder hydractief , omzeilt door de gele draad metode. De XM reed daardoor zeer prettig (storingsvrij) ook bij hogere snelheden tot 180km/h of als je uitwijken moet of bij noodstops.
Ik heb echter nooit de grens situatie opgezocht , ben niet zo’n scheurijzer. En wat “wuppo” ook al zegt , je mag maar 120. Veel harder dan 130 / 140 km/h rijd ik dan ook zeer zelden.
Heb nooit het gevoel gehad dat de XM niet meer te houden was o.i.d. of begon te zoeken bij hogere snelheden. Dat je dan ook een probleem krijgt met de verzekering vind ik de grootste kolder. Er rijden zat auto’s met versleten schokdempers of andere mechanische defecten die veel beroerder rijdt dan een XM zonder hydractief.
Dat ik niet de enigste ben die er zo over denkt kun je wel op XMNL lezen , zijn er talloze personen die het ook omgebouwd hebben met positieve ervaring.
En trouwens , een CX GTI Turbo heeft het ook iet en loopt net zo hard of harder. Zal wel andere stabalisator stangen en andere bollen op zitten misschien , maar toch.
En als laatste , hoeveel XM’s , b.v. diesels , rijden er niet met 4 / 5 ton op de teller. Ik kan me niet voorstellen dat daar het hydractieve systeem perfect van functioneerd.
Wuppo,
Als ik je goed begrijp kun je dus een veertje uit de hydractiefklep halen zodat de klep constant open blijft ?
Eveltwin ,
Het tijdscode-snelheidscode omzettings is goed want de verbruiksmeter enz. werkt prima..
rijd nooit harder dan je beschermengel kan vliegen, hahaha die houden we erin…
ik vind het zowiso vreemd dat je met een V6 zo hard wil rijden.
ik heb er diverse (kortstondig) gereden vanwege reparatie’s ed, en mijn insteek aangaande de V6 is simpel..
het ding is LOODZWAAR op zn voorterein.
een onderstuur gedrag waar je U tegen zegt, en af en toe heb je zelfs het idee alsof de kont lichtgewicht zweeft ..
dus mijn beestje , hmm nou nee..
daarnaast de bagger electronica Citroen jaren 90 eigen, en het halfslachtig uitgevonden Hydractief..
neuh,, pas 5 jaar NA introductie waren de betere modellen te koop, maar het loodzware weggedrag van de V6 is zelfs in de peug een probleem(miz)..
dus wupke zul je niet gauw vinden in zo’n monster…
leuk om even mee te koersen, maar er dagenlijks mee rijden?? neuh liever niet..
mvgr wupke