Op mijn temperatuurmeter streepjes, maar geen getallen. Weet iemand welke waarden bij de streepjes horen?
Mijn berlingo zit regelmatig iet over het 3/4 streepje. Het is hier (in spanje) dan ook lekker warm, maar ik heb het idee dat dat beter moet kunnen. Heeft iemand suggesties om hem koeler te houden?
Bij de ZX gaat de meter van 60° tot 120° (meetbereik),dus 3/4 zal rond 105° zijn.
Drie tips,in hoogst mogelijke versnelling rijden en kvs controleren en vullen tot max en check ook of je fan werkt.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Bedankt voor de tip.
Fan slaat gewoon aan na een paar minuten stilstaan.
ik heb net zo´n fles radiatorschoonmaakmiddel gekocht.
Iemand hier ervaring mee?
Re: Temperatuur motor bij warm weer
Keezx schreef:jintendo schreef:
Het is hier (in spanje) dan ook lekker warm, maar ik heb het idee dat dat
Er is bij een koelsysteem dat in orde is geen relatie tussen buitentemperatuur en de temperatuur van het koelwater, de laatste wordt geregeld door de thermostaat.
Hier ben ik het toch niet mee eens,want er zit een maximum aan de koelcapaciteit,warme lucht koelt nu eenmaal slechter dan koude lucht…en v.w.b. een thermostaat die gaat open en laat de kvs over de radiator lopen (al dan niet met fan) maar deze regelt niet naar een temperatuur (setpoint) maar regelt omdat een zekere temperatuur is bereikt en de maximale capaciteit moet worden aangesproken,hoe groot of klein deze ook moge zijn.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 7800
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat voor motor zit er in de berlingo? Mijn oude xsara ging in de file bij warm weer rap richting honderd graden, maar nooit eroverheen.
Zolang er geen rode lampjes gaan branden lijkt me het dat er niets aan de hand is, maar om zeker te zijn zou ik het systeem een keertje laten spoelen en goed laten ontluchten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Al staan er geen getallen op de meter, zolang je wijzer niet in de buurt van het rode vlakje komt is er niets aan de hand. Bedrijfstemperatuur net rond het derde streepje lijkt me vrij normaal, zeker bij wat hogere buitentemperaturen.
met mijn 1.4 op LPG ging de wijzer tussen 3/4 en rood staan en dat vond ik wat hoog, ik heb er een 2é ventilator bij gefabriek nu blijft de meter aan de 3/4 hangen wat toch een beter gevoel geeft
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Past een diesel radiator niet in je berlingo,Paso? naar verluid zijn die iets groter en zul je dan ook meer koelvermogen creëren.
Je rijd namelijk op gas en das nu eenmaal heter in verbranding
moet mogelijk zijn maar die had ik niet liggen en de ventilator wel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017