Ik heb een electrische fan in de dame die middels een schakelaar wordt aangezet. de afgelopen dagen ben ik mijn bedrading aan het aanpakken en heb ook die van de fan vernieuwd. tot op heden bemerkte ik een duidelijke verkoeling van de temp als ik de fan aanzette maar vandaag ging de temp omhoog inplaats van omlaag als ik de fan aanzet. hoe is dit te verklaren ?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
heb je plus en min niet verwisseld van je bedrading,zodat hij verkeerd om draait??
Blooper1963 schreef:heb je plus en min niet verwisseld van je bedrading,zodat hij verkeerd om draait??
inderdaad maar leg dit eens uit aan een a-techneut, hoe bepaald dit nu de draairichting van mn fan
pete72ds schreef:
inderdaad maar leg dit eens uit aan een a-techneut, hoe bepaald dit nu de draairichting van mn fan
Gewoon es laten draaien en je hand ervoor zetten..
Je kunt het ook zien aan de vorm van de bladen.
Kun je een fotootje posten ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@pete72ds:
al de electra in uw auto draait op een batterij die gelijkstroom geeft! dus de stroom wisselt niet van richting(AC = wisselstroom) dus de stroom vloeit altijd doorheen dezelfde richting in uw bedrading, dus BVB langs de + draad komt uw stroom op de fan, en doet door een magnetisch veld te creëren, uw fan draaien, bvb met de klok mee,en verlaat de fan via de - draad.
Als je dan bij gelijkstroom uw + en - draad om wisseld, krijgt de motor +12V langs de andere kant van de wikkelingen in uw motortje, en krijgt uw fan +12V op de - kant, en creër je een magnetisch veld in de andere richting,waardoor uw fanmotortje tegen de klok in gaat draaien!! dit kan je nooit hebben met huishoud electra,aangezien dit op een wisselstroom netwerk draait.
Blooper ik dank je , dit is een zeer duidelijk uitleg !!