Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Onlangs kon ik van mijn garage tegen een mooie prijs twee hoofdsteunen in de kleur van mijn interieur overnemen. Hoofdsteunen van het smalle model met de er-op-gedrukknoopte-kussens. Goed, er zat wel wat werk aan (miste wat drukkers en één kussen moest opnieuw bekleed worden - vervangingsstukje werd bijgeleverd ) maar de dames van De Gouden Schaar in Haarlem kwebbelde en repareerde er lustig op los (die dachten overigens dat het tasjes waren…)
En nu zijn ze klaar en zitten ze in de auto, maar hoe moeten ze eigenlijk? De hoofdsteunen zelf kunnen op twee manieren op de stoel gezet worden, één manier leunen ze wat meer naar voren, de andere manier wat meer naar achteren. En hoe zit dat met de hoogte van de kussentjes, om al niet te beginnen over dat je die ook nog kan omdraaien!
Ach ja, het gaat om niks dit topic, gewoon even lekker mekkeren over hoofdsteunen…
Daar hebben ze die drukkertjes ook voor gemaakt: dat wij lekker kunnen zeuren over wat nou de beste stand is enzo
Mijn vrouw heeft de hoofdsteun aan haar kant er vanaf gehaald. Ook geen gezeur meer over drukkertjes Voor haar steekt de steun te ver naar voren namelijk. Ik vind het wel prima, dit is de eerste DS die ik heb waar ze in zitten.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Mijn vrouw heeft de hoofdsteun aan haar kant ........
Het is wel heel duidelijk wie hier de BOB is,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bas schreef:Mijn vrouw heeft de hoofdsteun aan haar kant er vanaf gehaald. Ook geen gezeur meer over drukkertjes Voor haar steekt de steun te ver naar voren namelijk. Ik vind het wel prima, dit is de eerste DS die ik heb waar ze in zitten.
zitten jullie dan gezellig samen in een stilstaande ds?
nochtans, die hoofdsteunen, die kan je het beste zetten zoals je ze het lekkerst vindt zitten, lijkt mij. toch?
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ja natuurlijk, gewoon aanpassen zoals ik het het lekkerst vind. Maar eerst wil de notoire originaliteitsfreak in mij weten hoe André het bedoeld heeft en pas daarna ga ik verspanen snappie
Bij mij zitten ze in de volgens-de-boekjes-stand ook te ver naar voren, tenzij ik me rugleuning waanzinnig ver naar achteren draai wat op zich ook wel weer lekker zit/ligt (als je net als ik 198 centimeters meet).
Kga zo noggus klooien… dit vraagt om een testrit, naar Frankrijk ofzo…
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
En zo ziet dat er uit. En inderdaad, als iemand nog een mooi stuur in de aanbieding heeft hou ik me aanbevolen…
Ik dacht al dat ze zo om moesten, heb zelf de kussentjes andersom zitten. Maar voor mijn lengte (1,7mtr) zit dat wel aangenamer
Het ruimteschip op de weg
Voor de juiste stand van de hoofdsteunen zie de site van het SWOV:
De beste bescherming wordt geboden bij:
* Juiste verticale afstelling. De bovenkant van de hoofdsteun moet zo mogelijk op gelijke hoogte staan met de bovenkant van het hoofd. De ondergrens is net boven oorhoogte.
* Juiste horizontale afstand tussen hoofd en hoofdsteun. Deze moet zo klein mogelijk zijn: in ieder geval kleiner dan 10 cm en liefst kleiner dan 4 cm
Kees-Jan Smit schreef:Maar eerst wil de notoire originaliteitsfreak in mij weten hoe André het bedoeld heeft ...........
Ik denk dat ze destijds bij Citroën vooral bedoeld hebben deze ontsierende accessoires niet te willen gebruiken. Zelden zijn ze te zien in een DS brochure. Hier een uitzondering uit een brochure uit 1971. Ernaast een grotere interieurfoto zonder hoofdsteunen. In een latere uitgave van deze brochure verdwenen de hoofdsteunen weer uit beeld.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ja, ‘t ontsierd wel een beetje, het is prachtig om van achteren naar voren door een hoofdsteunloze snoek te kijken en het stuur te zien uitsteken… maar de diverse horrorverhalen (en onlangs het zien van een van achter aangereden auto) hebben me overtuigd de steunen maar wel te monteren… ik kan proberen een zo goed mogelijke automobilist te zijn, maar diegene achter me in zijn ‘Tiefgelegter Golf’ (zoals de Duitsers zo mooi zeggen)?
Bijkomend voordeel is nog dat de co-piloot zo beter kan pitten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kees-Jan Smit schreef:En zo ziet dat er uit. En inderdaad, als iemand nog een mooi stuur in de aanbieding heeft hou ik me aanbevolen…
300 euro op ebay:
http://cgi.ebay.nl/Volant-neuf-citroen-DS_W0QQitemZ260143022951QQihZ016QQcategoryZ73734QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
handige Fransman hoor! Nieuw zijn ze 220,-...
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep, Sylvian koopt de halve tent van chyparse.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Yep, Sylvian koopt de halve tent van chyparse.
Heb die sylvain ontmoet op eurocitro verleden jaar,is wel een dure kerel hoor en een beetje gewichtig
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Voor degenen die willen botsen met hun DS: de hoogte van het kussentje op de hoofdsteun heeft werkelijk niets te maken met de veiligheidsfunctie. De steun zelf (het harde deel) is het deel dat weerstand biedt. Als dat niet past bij je lengte is het veiligheidseffect zelfs mogelijk negatief. Verwijzen naar de site van de SWOV is voor onze auto’s dus nogal onzinnig.
In mijn auto zitten de brede hoofdsteunen (raar eigenlijk voor een auto uit ‘74), en die bieden door hun constructie nog minder veiligheid. Ze zijn wel geschikt om lekker tegenaan te leunen. En daar waren hoofdsteunen in die tijd ook voor bedoeld. Net als de nekrolletjes in amerikaanse auto’s uit die tijd. Of die rare uitschuifbare hoofdsteunen in de Peugeot 504.