Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Vervangen en doorrijden? Zoveel kosten die keerringen niet.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:Vervangen en doorrijden? Zoveel kosten die keerringen niet.
klopt, maar ik ben aan het vissen naar de achterliggende reden.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:eXpelliarMus schreef:Vervangen en doorrijden? Zoveel kosten die keerringen niet.
klopt, maar ik ben aan het vissen naar de achterliggende reden.
Kweenie, te weinig zijdelingse druk op de keerringen door een niet helemaal goed passende aandrijfas?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:stoterstangen90 schreef:eXpelliarMus schreef:Vervangen en doorrijden? Zoveel kosten die keerringen niet.
klopt, maar ik ben aan het vissen naar de achterliggende reden.
Kweenie, te weinig zijdelingse druk op de keerringen door een niet helemaal goed passende aandrijfas?
kan feitelijk niet. be3 is be3, in dit geval. Dus niet de versie met het versterkte diff
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:karel schreef:stoterstangen90 schreef:eXpelliarMus schreef:Vervangen en doorrijden? Zoveel kosten die keerringen niet.
klopt, maar ik ben aan het vissen naar de achterliggende reden.
Kweenie, te weinig zijdelingse druk op de keerringen door een niet helemaal goed passende aandrijfas?
kan feitelijk niet. be3 is be3, in dit geval. Dus niet de versie met het versterkte diff
Dan misschien toch je dif eronderuit gerallyed? Door een lekkende keerring verlies je volgens mij niet zomaar ineens alle bakolie, dan moet die er toch echt in delen uitgekomen zijn - en dat kan alleen met teveel ruimte en zijdelings beweging. En je had de keeringen al wel vervangen bij plaatsing?
Zit dat stomme aftapplugje aan het dif er wel goed in, en ontbreken er geen schroeven aan het dekseltje? Kostte me pas ook een paar druppen bakolie, maar niet de hele zwik.
Ich bin ein Breaker
volgens mij heb ik die wel vervangen ja. maar dat is al zo’n tijd geleden.
en dan nog ligt volgens mij niet alles in eens op straat….
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:volgens mij heb ik die wel vervangen ja. maar dat is al zo’n tijd geleden.
en dan nog ligt volgens mij niet alles in eens op straat….
Is het tussenlager nog goed? Door een rot tussenlager wordt de rechteraandrijfaskeerring aardig uitgewoond en dan houd je het zaakje ook niet droog.
mpostma schreef:stoterstangen90 schreef:volgens mij heb ik die wel vervangen ja. maar dat is al zo’n tijd geleden.
en dan nog ligt volgens mij niet alles in eens op straat….
Is het tussenlager nog goed? Door een rot tussenlager wordt de rechteraandrijfaskeerring aardig uitgewoond en dan houd je het zaakje ook niet droog.
Zoiets zou je je kunnen voorstellen. Maar nou heb ik dat zelf bij de hand gehad en moet ik wel zeggen dat je dat op zijn minst wel hoort, en anders wel voelt. Lekkage had ik toen trouwens ook niet. Ik vraag me ook af of de as veel naar rechts kan bewegen als het tussenlager rot is, want daar zit als ik me goed herinner dan nog het huis waarin het lager zit die ‘m tegenhoudt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:stoterstangen90 schreef:volgens mij heb ik die wel vervangen ja. maar dat is al zo’n tijd geleden.
en dan nog ligt volgens mij niet alles in eens op straat….
Is het tussenlager nog goed? Door een rot tussenlager wordt de rechteraandrijfaskeerring aardig uitgewoond en dan houd je het zaakje ook niet droog.
Zoiets zou je je kunnen voorstellen. Maar nou heb ik dat zelf bij de hand gehad en moet ik wel zeggen dat je dat op zijn minst wel hoort, en anders wel voelt. Lekkage had ik toen trouwens ook niet. Ik vraag me ook af of de as veel naar rechts kan bewegen als het tussenlager rot is, want daar zit als ik me goed herinner dan nog het huis waarin het lager zit die ‘m tegenhoudt.
en de telleraandrijving
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:karel schreef:mpostma schreef:stoterstangen90 schreef:volgens mij heb ik die wel vervangen ja. maar dat is al zo’n tijd geleden.
en dan nog ligt volgens mij niet alles in eens op straat….
Is het tussenlager nog goed? Door een rot tussenlager wordt de rechteraandrijfaskeerring aardig uitgewoond en dan houd je het zaakje ook niet droog.
Zoiets zou je je kunnen voorstellen. Maar nou heb ik dat zelf bij de hand gehad en moet ik wel zeggen dat je dat op zijn minst wel hoort, en anders wel voelt. Lekkage had ik toen trouwens ook niet. Ik vraag me ook af of de as veel naar rechts kan bewegen als het tussenlager rot is, want daar zit als ik me goed herinner dan nog het huis waarin het lager zit die ‘m tegenhoudt.
en de telleraandrijving
Mmm, dat is toch alleen maar een huls die om de as heen schuift, ik denk niet dat dat het draadje zal zijn waar je as aan blijft hangen.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak van dit probleem.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk ook niet dat Marten de axiale speling bedoelt waarvan de keerring rot wordt, maar radiale speling.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik denk ook niet dat Marten de axiale speling bedoelt waarvan de keerring rot wordt, maar radiale speling.
Precies.
De lekkage van bakolie was voor mij toen de aanleiding waardoor ik een verrot tussenlager ontdekte (1 dag voordat ik mijn BX 3 weken op vakantie met een sleurhut erachter mishandeld zou gaan worden). Dus toen snel een ruilas (wie wat bewaardt die heeft wat) eronder geschoven met een nieuwe keerring.
De as kon ter plekke ong. een halve cm in het tussenlager op en neer bewegen (radiaal dus). Het was mij nog niet echt opgevallen en na de vervanging van de as had ik ook niet zoiets van: “hee, wat is ie ineens stil”. Toch gezien eerdere perikelen met Roel op vakantie met een slechte as, was ik blij dat ik er vlak voor de vakantie achter kwam en niet bij Milau ofzo.
mpostma schreef:knäckor schreef:Ik denk ook niet dat Marten de axiale speling bedoelt waarvan de keerring rot wordt, maar radiale speling.
Precies.
De lekkage van bakolie was voor mij toen de aanleiding waardoor ik een verrot tussenlager ontdekte (1 dag voordat ik mijn BX 3 weken op vakantie met een sleurhut erachter mishandeld zou gaan worden). Dus toen snel een ruilas (wie wat bewaardt die heeft wat) eronder geschoven met een nieuwe keerring.
De as kon ter plekke ong. een halve cm in het tussenlager op en neer bewegen (radiaal dus). Het was mij nog niet echt opgevallen en na de vervanging van de as had ik ook niet zoiets van: “hee, wat is ie ineens stil”. Toch gezien eerdere perikelen met Roel op vakantie met een slechte as, was ik blij dat ik er vlak voor de vakantie achter kwam en niet bij Milau ofzo.
Dat zou je alleen verwachten bij een uitgewerkte keerring; de uiteindelijke beweging bij de keerring is natuurlijk veel kleiner dan die halve cm. Een paar mm moet een goede keerring nog wel kunnen overbruggen, zij het niet van harte.
Hoe dan ook, ik had een volkomen overleden tussenlager en (met een destijds wel vrij verse keerring) geen lekkage. Speling te over, in alle richtingen En ik heb er daarna nog een paar duizend km mee gereden (ik was op vakantie in de buurt van Grenoble, en we waren nog bepaald niet op de terugweg toen ik ontdekte dat er iets mis was).
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Dat zou je alleen verwachten bij een uitgewerkte keerring
Ik weet niet wat je allemaal “mag” verwachten. In mijn geval was de keerring toen echt nog maar een paar maanden oud. Daarom was ik er toen ook zo gespitst op dat ie “weer” lekte. In het algemeen kunnen die keerringen ook maar weinig hebben. Een rechteraandrijfaswissel overleeft de keerring vaak al niet meer zonder te gaan lekken. De linker keerring kan naar mijn idee veel meer hebben.
mpostma schreef:karel schreef:Dat zou je alleen verwachten bij een uitgewerkte keerring
Ik weet niet wat je allemaal “mag” verwachten. In mijn geval was de keerring toen echt nog maar een paar maanden oud. Daarom was ik er toen ook zo gespitst op dat ie “weer” lekte.
A zo. Die van mij draaide net een klein jaar mee oid. Misschien “het andere soort”, er zijn 2 verschillende types heb ik gemerkt - maar een goede omschrijving durf ik zo niet te geven.
In het algemeen kunnen die keerringen ook maar weinig hebben. Een rechteraandrijfaswissel overleeft de keerring vaak al niet meer zonder te gaan lekken. De linker keerring kan naar mijn idee veel meer hebben.
De linker keerring krijgt het wat minder zwaar te verduren, door het kortere “dode eind” wat erin gestoken wordt, alles scharniert/beweegt mee.
De diameter is ook verschillend btw, maar of dat uitmaakt…
Ich bin ein Breaker