1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
binnenkort….
Charly
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 09 juli 2007 01:59 AM

Tijdje niet geweest…...
druk en druk en druk en dan de spaarzame vrije minuutjes wel op 2cv sites rondgesnuffeld.
(zou me dus eigenlijk eerst weer opnieuw moeten voorstellen Wink )

Nu echter een Xantia gekocht nadat ik de oude japanner had verkocht…
Hoewel ik nu niet echt op zoek was naar een Xantia liep ik er per toeval tegen aan. Proefritje gemaakt en ik moet zeggen dat ik het toch een hele prettige auto vond. Niet al te duur dacht ik dus de knoop doorgehakt.

Onbekend als ik ben met dit merk ben ik ff aan t snuffelen gegaan. Ook maar s kijken of de wegenbelasting idd 70 euro per 3 maanden is zoals de verkoper zei. Nee dus…..de wegenbelasting is wel een stuk duurder dan ik gewend was/ben…. Das jammer.
Of kan dat nog goedkoper ergens? Ik las op de diverse internetbronnen dat t iets van 140 per 3 maand is….....

Verwacht dat ik de xantia deze week kan ophalen. Houd me dus aanbevolen voor tips etc….....

Ben wel benieuwd of dit een gelukkige aankoop zal blijken te zijn en hoe de xantia rijd op langere stukken.
Ik las hier end aar al iets over zweven dus dat beloofd wat Very Happy

Kan ik kiezen tussen waggelen of zweven
hahahaha

hee groetjes charly

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 09 juli 2007 01:36 PM
  [ # 1 ]

Re: binnenkort….

Charly schreef:

Tijdje niet geweest…...
druk en druk en druk en dan de spaarzame vrije minuutjes wel op 2cv sites rondgesnuffeld.
(zou me dus eigenlijk eerst weer opnieuw moeten voorstellen Wink )

Nu echter een Xantia gekocht nadat ik de oude japanner had verkocht…
Hoewel ik nu niet echt op zoek was naar een Xantia liep ik er per toeval tegen aan. Proefritje gemaakt en ik moet zeggen dat ik het toch een hele prettige auto vond. Niet al te duur dacht ik dus de knoop doorgehakt.

Onbekend als ik ben met dit merk ben ik ff aan t snuffelen gegaan. Ook maar s kijken of de wegenbelasting idd 70 euro per 3 maanden is zoals de verkoper zei. Nee dus…..de wegenbelasting is wel een stuk duurder dan ik gewend was/ben…. Das jammer.
Of kan dat nog goedkoper ergens? Ik las op de diverse internetbronnen dat t iets van 140 per 3 maand is….....

Verwacht dat ik de xantia deze week kan ophalen. Houd me dus aanbevolen voor tips etc….....

Ben wel benieuwd of dit een gelukkige aankoop zal blijken te zijn en hoe de xantia rijd op langere stukken.
Ik las hier end aar al iets over zweven dus dat beloofd wat Very Happy

Kan ik kiezen tussen waggelen of zweven
hahahaha

hee groetjes charly

Altijd fijn, zo´n Xantia. Gefeliciteerd met je aankoop.

Wegenbelasting is niet iets wat je ergens goedkoper kan halen. Het verschilt per provincie waarin je woont, en is afhankelijk van het gewicht van de auto en de brandstof waar de auto op rijdt.

Hier kan je de belasting berekenen: Klik!

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Charly
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 14 juli 2007 01:39 AM
  [ # 2 ]

Nou ik heb m opgehaald…...

Rijd lekker maar nog wat onwenning. Boekje er maar s bijgepakt maar daar staan diverse types in…......zodat ik zoekende ben naar wat van toepassing is voor de mijne….......

zodoende heb ik nog wel wat vraagjes:
- Hoe kan ik de stoelen in h oogte verstellen? In het boekje staat via een knopje maar die kan ik in ieder geval niet vinden ( vooruit etc kan ik wel vinden)

-Ik merkte dat de km teller het niet altijd doet. Is dat normaal? Na een tijdje wel nl.

-Bij het starten moet je schijnbaar even wachten met wegrijden ivm het hydr systeem. Maar hoe lang??

Kortom
ik ben nog een zeer onervaren xantia rijder. Net de eerste km erop zitten Wink

Ben blij met alle tips….

( de eerste tijd dat ik in de eend reed voelde ik me ook zo onwenning met alle vreemde geluidjes etc. Maar nu ken ik mn eend van a tot z….. O ja, en de eerste x snelweg met de eend..haha een ervaring op zich. Ben benieuwd hoe dat met de xantia zal zijn )

groetjes charly

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 14 juli 2007 02:06 AM
  [ # 3 ]

Hoe kan ik de stoelen in h oogte verstellen? In het boekje staat via een knopje maar die kan ik in ieder geval niet vinden ( vooruit etc kan ik wel vinden)

Heb je misschien een “X” uitvoering? In dat geval kun je de stoel niet in hoogte verstellen.

Ik merkte dat de km teller het niet altijd doet. Is dat normaal?

Dat de snelheidsmeter soms weigert is een Xantia-kwaal. Is wel simpel te verhelpen. René van Maren weet wel hoe precies.

Jeroen

Profiel  
 
Charly
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 14 juli 2007 02:28 AM
  [ # 4 ]

keb een xantia 1.8 I X 16V VAN 1995…

O jee, met de eerste km tjes al een sanxtia kwaal Confused

Keb de indruk dat de bijrijders stoel wel hoger staat…...maar misschien vergis ik me…...

groetjes Charly

Profiel  
 
Charly
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 14 juli 2007 02:16 PM
  [ # 5 ]

km stand :174500

inmiddels eindelijk echt eendeweer gelukkig dus nu maak ik weer wat km met de eend ( maat toch…...stoel doorgezakt? stoelen van xantia zijn dus waarschijnlijk niet verstelbaar?)

groetjes charly

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 04 augustus 2007 10:59 PM
  [ # 6 ]

.............

-Bij het starten moet je schijnbaar even wachten met wegrijden ivm het hydr systeem. Maar hoe lang??

............


Met deze vraag zit ik eigenlijk ook wel.
Volgens mij hoef je niet te wachten, maar kan iemand dat bevestigen?

Alvast dank…

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 augustus 2007 11:03 PM
  [ # 7 ]

Als je xantia is doorgezakt, moet je gewoon wachten totdat die omhoog is. maar als dat ‘uit’ staat, en de xantia niet is gezakt op zn buik, kan je gewoon gelijk wegrijden..

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 04 augustus 2007 11:32 PM
  [ # 8 ]

Nee, niet gelijk wegrijden, netjes wachten tot de stoplamp uit is. Anders heb je, net als met de andere oudere hydropneumaten geen remmen!!!!

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 04 augustus 2007 11:43 PM
  [ # 9 ]
EW schreef:

Nee, niet gelijk wegrijden, netjes wachten tot de stoplamp uit is. Anders heb je, net als met de andere oudere hydropneumaten geen remmen!!!!

Geen remmen!? Je moet gewoon hard stampen en daar rekening mee houden Razz. Overigens rijd ik ook gewoon netjes weg als de STOP-lamp uit is. Gelukkig is dat gebeurd als ik de gordel heb vastgeklikt.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 augustus 2007 09:59 PM
  [ # 10 ]
Charly schreef:

Nou ik heb m opgehaald…...

Rijd lekker maar nog wat onwenning. Boekje er maar s bijgepakt maar daar staan diverse types in…......zodat ik zoekende ben naar wat van toepassing is voor de mijne….......

zodoende heb ik nog wel wat vraagjes:
- Hoe kan ik de stoelen in h oogte verstellen? In het boekje staat via een knopje maar die kan ik in ieder geval niet vinden ( vooruit etc kan ik wel vinden)

-Ik merkte dat de km teller het niet altijd doet. Is dat normaal? Na een tijdje wel nl.

-Bij het starten moet je schijnbaar even wachten met wegrijden ivm het hydr systeem. Maar hoe lang??

Kortom
ik ben nog een zeer onervaren xantia rijder. Net de eerste km erop zitten Wink

Ben blij met alle tips….

( de eerste tijd dat ik in de eend reed voelde ik me ook zo onwenning met alle vreemde geluidjes etc. Maar nu ken ik mn eend van a tot z….. O ja, en de eerste x snelweg met de eend..haha een ervaring op zich. Ben benieuwd hoe dat met de xantia zal zijn )

groetjes charly

Zoals toniclight zegt: van een X uitvoering kan je de stoelen niet in hoogte verstellen. Verder niets mysterieus aan, het kan alleen met de SX en VSX.

En: de kilometerteller/snelheidsmeter hoort het natuurlijk gewoon meteen te doen.

En ook belangrijk: je mag niet gaan rijden voordat het STOP-lampje uit is, maar ook daarna moet je wachten tot de auto omhoog is gekomen. Ik begrijp eigenlijk ook niet dat er mensen zijn die zeggen dat je niet hoeft te wachten Shocked Als de STOP-lamp uit is heb je wel remmen, maar het kan zijn adat de auto nog niet omhoog is en je dus geen of weinig vering hebt. Je kunt het beste zien of de auto omhoog komt als je in de binnenspiegel kijkt. Dan zie je hem meteen stijgen.

Dus: nooit rijden als het STOP-lampje brandt, maar ook daarna wachten tot de auto omhoog gekomen is.

@ peterxantia: De turbo wordt gelagerd door een oliefilm. Als je de motor direct uitzet na het tot stilstand komen, draait de turbo nog tienduizenden toeren per minuut en valt plots de lagering en smering weg. Dit gaat wel een paar keer goed maar bevorderlijk is het zeker niet.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 06 augustus 2007 01:19 AM
  [ # 11 ]
knäckor schreef:
Charly schreef:

Nou ik heb m opgehaald…...

Rijd lekker maar nog wat onwenning. Boekje er maar s bijgepakt maar daar staan diverse types in…......zodat ik zoekende ben naar wat van toepassing is voor de mijne….......

zodoende heb ik nog wel wat vraagjes:
- Hoe kan ik de stoelen in h oogte verstellen? In het boekje staat via een knopje maar die kan ik in ieder geval niet vinden ( vooruit etc kan ik wel vinden)

-Ik merkte dat de km teller het niet altijd doet. Is dat normaal? Na een tijdje wel nl.

-Bij het starten moet je schijnbaar even wachten met wegrijden ivm het hydr systeem. Maar hoe lang??

Kortom
ik ben nog een zeer onervaren xantia rijder. Net de eerste km erop zitten Wink

Ben blij met alle tips….

( de eerste tijd dat ik in de eend reed voelde ik me ook zo onwenning met alle vreemde geluidjes etc. Maar nu ken ik mn eend van a tot z….. O ja, en de eerste x snelweg met de eend..haha een ervaring op zich. Ben benieuwd hoe dat met de xantia zal zijn )

groetjes charly

Zoals toniclight zegt: van een X uitvoering kan je de stoelen niet in hoogte verstellen. Verder niets mysterieus aan, het kan alleen met de SX en VSX.

En: de kilometerteller/snelheidsmeter hoort het natuurlijk gewoon meteen te doen.

En ook belangrijk: je mag niet gaan rijden voordat het STOP-lampje uit is, maar ook daarna moet je wachten tot de auto omhoog is gekomen. Ik begrijp eigenlijk ook niet dat er mensen zijn die zeggen dat je niet hoeft te wachten Shocked Als de STOP-lamp uit is heb je wel remmen, maar het kan zijn adat de auto nog niet omhoog is en je dus geen of weinig vering hebt. Je kunt het beste zien of de auto omhoog komt als je in de binnenspiegel kijkt. Dan zie je hem meteen stijgen.

Dus: nooit rijden als het STOP-lampje brandt, maar ook daarna wachten tot de auto omhoog gekomen is.

@ peterxantia: De turbo wordt gelagerd door een oliefilm. Als je de motor direct uitzet na het tot stilstand komen, draait de turbo nog tienduizenden toeren per minuut en valt plots de lagering en smering weg. Dit gaat wel een paar keer goed maar bevorderlijk is het zeker niet.

maar niet iedere xantia zakt en komt na het starten omhoog.. Maar we weten niet wat hij heeft, dat is het lastige.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 06 augustus 2007 03:37 AM
  [ # 12 ]

Nee, dat klopt. Wat zeker is: de auto moet in rijhoogte staan om te kunnen rijden. Wat niet zeker is: dat de auto ingezakt is terwijl hij stilstond. Dus zeggen dat je kan gaan rijden als het STOP-lampje dooft is zeker te voorbarig. Beter het zekere voor het onzekere.

Eigenlijk moet je het een keer testen. Als je een stuk hebt gereden even uitstappen, paar seconden wachten en kijken naar hoe hoog het spatbord staat t.o.v. het wiel en dat onthouden. Als je dat weet zie je meteen of je auto nog moet stijgen als je er naartoe loopt. Vervolgens kan je hem zien stijgen door in je binnenspiegel te kijken, en mocht je ooit twijfelen of de auto al op rijhoogte is kan je de deur opendoen en de achterwiel-spatbord verhouding checken Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 06 augustus 2007 02:11 PM
  [ # 13 ]
knäckor schreef:

Nee, dat klopt. Wat zeker is: de auto moet in rijhoogte staan om te kunnen rijden. Wat niet zeker is: dat de auto ingezakt is terwijl hij stilstond. Dus zeggen dat je kan gaan rijden als het STOP-lampje dooft is zeker te voorbarig. Beter het zekere voor het onzekere.

Eigenlijk moet je het een keer testen. Als je een stuk hebt gereden even uitstappen, paar seconden wachten en kijken naar hoe hoog het spatbord staat t.o.v. het wiel en dat onthouden. Als je dat weet zie je meteen of je auto nog moet stijgen als je er naartoe loopt. Vervolgens kan je hem zien stijgen door in je binnenspiegel te kijken, en mocht je ooit twijfelen of de auto al op rijhoogte is kan je de deur opendoen en de achterwiel-spatbord verhouding checken Wink

Geldt dit ook voor mijn Xantia uit 1998 met anti-zink?
In principe staat de auto al vrijwel in rijhoogte bij het starten. Soms stelt hij echter na het starten nog wel iets bij. Moet ik daar dan op wachten?

Uiteraard is het een kleine moeite om daar op de wachten, maar soms wil je wel eens gewoon gelijk wegrijden ipv te wachten.
Dat verhaal over het STOP-lampje kan ik me helemaal in vinden. Altijd wachten tot dat deze gedooft is.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 07 augustus 2007 12:05 AM
  [ # 14 ]
Janwillem schreef:
knäckor schreef:

Nee, dat klopt. Wat zeker is: de auto moet in rijhoogte staan om te kunnen rijden. Wat niet zeker is: dat de auto ingezakt is terwijl hij stilstond. Dus zeggen dat je kan gaan rijden als het STOP-lampje dooft is zeker te voorbarig. Beter het zekere voor het onzekere.

Eigenlijk moet je het een keer testen. Als je een stuk hebt gereden even uitstappen, paar seconden wachten en kijken naar hoe hoog het spatbord staat t.o.v. het wiel en dat onthouden. Als je dat weet zie je meteen of je auto nog moet stijgen als je er naartoe loopt. Vervolgens kan je hem zien stijgen door in je binnenspiegel te kijken, en mocht je ooit twijfelen of de auto al op rijhoogte is kan je de deur opendoen en de achterwiel-spatbord verhouding checken Wink

Geldt dit ook voor mijn Xantia uit 1998 met anti-zink?
In principe staat de auto al vrijwel in rijhoogte bij het starten. Soms stelt hij echter na het starten nog wel iets bij. Moet ik daar dan op wachten?

Uiteraard is het een kleine moeite om daar op de wachten, maar soms wil je wel eens gewoon gelijk wegrijden ipv te wachten.
Dat verhaal over het STOP-lampje kan ik me helemaal in vinden. Altijd wachten tot dat deze gedooft is.

Je zou inderdaad verwachten dat een Xantia met anti-sink helemaal niet inzakt. Maar doet hij dat wel dan moet hij eigenlijk eerst op rijhoogte komen voordat je weg kunt rijden. In de praktijk maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit als de auto nog 1-2 cm stijgt terwijl je de eerste meters rijdt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 augustus 2007 12:18 AM
  [ # 15 ]

de anti zink funktie, zegt het al..
het is tegen het inzakken van de carrosserie, DUS NIET VOOR JE REMMEN..

dat houd nm in, dat je het veergewicht/volume en druk, gaat gebruiken als remdruk.

de antizink bol kan in optimale gezondheid de auto ongeveer 10 dagen op rijhoogte houden.

gemiddeld echter ligt de auto na 24 uur al een stuk lager, en na 3 dagen geheel op zn buik.

de stoplamp laat zien dat het systeem boven een MINIMALE druk is, en dan daaruit ook zn remdruk kan halen.
echter, als de auto laag ligt (ingezakt is) verlies je de eerste minuut vrij veel van die systeemdruk aan het omhoog pompen van de carrosserie.

vandaar dus, deze regel handteren.

na 8 tot 12 uur stilstand, eerst wachten tot de rode lampen uit zijn, alvorens (rustig) weg te rijden.
staat de auto langer stil dan 12 uur, wacht dan 1 minuut totdat de auto geheel in rijroogte is.

stoelframe’s van de SXen op de sloop zijn over te bouwen, het kantelhefmechaniek is los van de stoel, dus onder je eigen stoel te plaatsen.. Wink

mvgr wupke:je kunt ook een rondje bollen doen, en de LHM verversen + spoelen,, dat helpt altijd.. Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook