![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7277.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zeker niet waar, lachgas is een dure setup, je moet de fles altijd vullen ($$$) en geeft een inmense impact op zowel je motor als aandrijflijn.
Met een turbo kan je dezefde cijfers halen, permanent(! dus niet met druk op de knop maar altijd overal), rendabeler, zo kan ik nog wel even doorgaan.
lachgas bouw je ook niet in als de rest van het blok en de omliggende delen standaard blijven…
zonder lachgas hebben we the beast op een kleine 400 paarden gekregen.
Gewoon de type 1 met mechanische pomp gebruiken.
Turbodruk op 1.3 bar (blijft de koppakking heel) pomp wat rijker zetten en fun is gegarandeerd.
Ben zelf wat verder gegaan met mijn blok toen ik hem reviseerde.
Alles uitgewogen, gebalanceerd etc etc
Verder wil ik nog wat klooien met andere nozzels en de turbo.
Als je de Mitsubitsi td 04 turbo 11g turbo hebt dan is de 13g al een enorme upgrade.
13g is te vinden bij Subaru.
Ajeto!!!
Kijk mike, dat zijn antwoorden wat ik wat mee kan. Deels wist ik dit al wel, van de 13g. Deze loopt weer stuk beter op dezelfde druk dna de standaard 11g. Ik denk dat ik lekker bij de mechanische S2 blijft en daaruit vertrek
ALleen wat ik nog niet gevonden heb is “de pomp rijker zetten”, zou je dat kunnen toelichten?
Ik heb al geluiden gehoord dat de pomp op een gegeven moment de beperkende factor is, en de vraag is welke pomp dan te pakken.
Ouwe mopperkont
Met rijker zetten bedoelde ik de opbrengst van de pomp omhoog brengen, waar dat zit is in de bekende Olving reparatie boeken terug te vinden.
De pomp wordt idd op een gegeven moment de beperkende factor, echter is dan ook de vraag of het dat dan ook niet voor het blok is.
150 PK is haalbaar maar denk niet dat je dan ook veel verder moet gaan.
En met 150PK gaat ie echt wel voorruit .
Ajeto!!!
150 pk lijkt me voor voorlopig zeer voldoende, ik wil eerst eens 130pk bereiken en kijken hoe dat voelt, daarna zullen we wel eens kijken waar de grenzen liggen. Heb toch een reserve blok liggen
Bedankt voor de info alvast, eerst maar eens een XM kopen haha
Ouwe mopperkont
Hoi!
ik ben niet zo heel thuis in citroens, wel in diesels. Kwa tuning is er met een mechanische pomp best veel uit te halen denk ik. Ik zou met name zorgen dat je een blok hebt met bosch exemplaar ipv lucas. Bosch pompen kan je op een aantal punten tweaken
1. schroef indraaien (zit aan de leidingzijde van de pomp), indraaien levert meer inspuiting. Doe dit icm turbo opschroeven en zorg dat ie niet te veel roet
2. LDA; dit is de paddestoel bovenop de dieselpomp. Hierin bevindt zich een kegel. Deze kegel kan je in verschillende vormen krijgen; steiler is meer brandstofinspuiting bij lagere turbodruk.
3.governor aanpassen. Dit mechaniek, bestaand uit twee veren, is de toerenbegrenzer van je motor. Aanpassen van dit mechaniek geeft dat je diesel tot 6000 toeren door kan trekken (weet niet of de d12 daarop gebouwd is). Hierdoor heb je langer voordeel van een grote turbo omdat die dan goed op gang is.
4. de plunjer. Meeste indirect ingespoten diesels hebben plunjers van 9mm. Vervangen van deze plunjer door een exemplaar van 10mm tot 12mm zal je vermogen aanzienlijk doen stijgen.
5. inspuittijdstip aanpassen. Vroeger dan fabrieksinstelling is vaak meer vermogen.
Bijkomend voordeel van de bosch pomp is daarbij dat je de mogelijkheid om op plantaardige olie te rijden.
Groeten,
Ruben
PS voor meer info check;
Kijk, das kostbare informatie! Erg bedankt
Ouwe mopperkont
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het aanpassen van de turbodruk en de pomp voor effect heeft op het verbruik. Heeft iemand daar cijfers van?
En wat wil je aanpassen aan de uitlaat?
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Het zal wel meer vebruiken op het moment datj e veel in je overdruk gebied rijdt (dus snel optrekken etc) maar bij constante snelheid merk je er niet zoveel van, dan rijdt je veelal off-boost.
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Het zal wel meer vebruiken op het moment datj e veel in je overdruk gebied rijdt (dus snel optrekken etc) maar bij constante snelheid merk je er niet zoveel van, dan rijdt je veelal off-boost.
Als je echt op koppel rijdt, kan turbodruk verhogen zelfs positief werken voor het verbruik. Maar in de praktijk schroef je de prestaties niet op voor de katse viool. Dus oo het moment dat de prestatieverbeteringen er zijn EN je gebruikt het extra potentieel, dan zal het verbruik omhoog gaan. Voor niks gaat de zon op. Maar ja, moet je je daar druk om maken?
@Rgeerse: nuttige info. Er is op het forum eigenlijk niet zoveel bekend over de specifieke kant van het opvoeren van de pomp.
Die LDA aanpassingen kende ik niet. Heb je enige info over verschillende LDA instellingen in div. auto’s?
Hoe universeel is die pomp eigenlijk? Is elke Bosch pomp met simpelweg de schroeven aan de buitenkant en LDA aanpassing op een willekeurige motor aan te passen of zijn plunjers in de pomp ook verschillend?
Ik heb zelf ook een 2.1 TD motor met Bosch pomp (in een BX) met de standaard instelling van de pomp. Wel gunstig voor de roetmeting (laatste keer was 0.07!) maar het moet natuurlijk best wat pittiger kunnen .
Hoi Martin!
ik lees toevallig de post nu pas. Op de forum http://www.vwdiesel.net en de zoekfunctie daar met LDA kan je wschlijk wel wat te weten komen over de verschillende hoeken waarin ze in verschillende wagens geleverd worden.
Als je een draaibankje hebt kan je ze evt ook zelf aanpassen (lees; steiler maken).
Groetjes!