Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb gisteren (zondag, 30 graden) snelweg 130, 135 gereden. Ook 70% in witte vlak richting rood. Te heet is ‘ie nog nooit geworden. Ook niet met een aanhanger op het steile stuk na Luik, met aanhanger. Ook niet in Parijs in 2005 in de mooiste file ooit.
GeraldDSuper schreef:Ik heb gisteren (zondag, 30 graden) snelweg 130, 135 gereden. Ook 70% in witte vlak richting rood. Te heet is ‘ie nog nooit geworden. Ook niet met een aanhanger op het steile stuk na Luik, met aanhanger. Ook niet in Parijs in 2005 in de mooiste file ooit.
Thanks voor je input Gerald.
Heb je 5 versnellingen ?
Ik heb tegen de 4000rpm gereden. Gisteren, zondag dus, dezelfde ervaring ondanks het nog warmere weer.
Gr
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Yep. korte 5-bak, dus net geen 3500 toeren bij 130, 2 rijen-radiateur, DY3 motor en LPG.
bogaard77 schreef:LPG verbrandt heter dus wordt je lpg auto altijd iets warmer.
Hoi Bogaard,
LPG verbrand niet heter, de calorische waarde van LPG is zelfs lager dan die van benzine. Er zit minder verbrandings energie in.
De reden dat de cil. kop heter word bij het gebruiken van LPG is dat benzine in de motor eerst moet vergassen (gebeurt slechts gedeeltelijk in de carb of tijdens inspuiting) en daarbij warmte moet absorberen.
Benzine gedraagt zich dus net als je airco koelmiddel. Voelt ook koud als je het over je handen giet.
De vergassende benzine neemt zoveel warmte op in de motor dat de cil. kop temperaturen zelfs minder zijn dan als je op LPG rijd.
Sorry hoor maar ik moest hier ff op reageren. Zie het vaker staan namelijk.
Wat ook nog iets helpt bij koelproblemen is het grbruiken van water ipv koelvloeistof. Ik weet het, koelvloeitstof word veel angeraden, maar
ik gebruik gedestileerd water met antivries.
De soorteliijke warmte van dit mengsel is hoger dan die van koelvloeistof. Dit komt voornaleijk door het water dat een hoge soortelijke warmte heeft.
Je transporteert op deze manier bij iedere rondgang meer warmte naar je koeler zou je kunnen zeggen.
Gebruik wel gedestilleerd water wat dus absoluut geen kalk bevat. De antiu vries bezit alle dopes die koelvloeistof ook bevat. Ook een anti roest dope, zodat het gedest. water geen of minder kwaad kan.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee ik ben gek:
Google eens “verbrandingstemperatuur LPG”
473 hits waar geen enkele keer “lagere” bij stond…
Dat de calorische waarde lager is weet ik. Je hebt daardoor minder vermogen bij gelijke gasklep stand op benzine.
Dat je warmte onttrekt bij verdamoen is ook bekend. Daarom wordt je inlaatspruitstuk van je carbu ook verwarmd door koelwater en niet gekoeld door het koelwater. Je carbu zou meteen bevriezen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nee ik ben gek:
Google eens “verbrandingstemperatuur LPG”
473 hits waar geen enkele keer “lagere” bij stond…Dat de calorische waarde lager is weet ik. Je hebt daardoor minder vermogen bij gelijke gasklep stand op benzine.
Dat je warmte onttrekt bij verdamoen is ook bekend. Daarom wordt je inlaatspruitstuk van je carbu ook verwarmd door koelwater en niet gekoeld door het koelwater. Je carbu zou meteen bevriezen…
De waarheid ligt ergens in het midden. Doordat LPG minder explosief verbrandt duurt de verbranding wat langer dan op benzine. Hoewel het geleidelijker ontbrandt (wat gunstig is) duurt de verbranding weer langer, waardoor het eindresultaat is dat de motordelen langer aan een hoge temperatuur worden blootgesteld en het dus “effectief” gezien toch meer verhit wordt. Eigenlijk lijkt het wel een beetje op het effect dat optreedt bij een te arm mengsel.
Het koelende effect bij verdamping van benzine mis je dan ook nog eens. Wat als resultaat heeft dat bij LPG de thermische belasting toch hoger wordt.
PS. @Bogaard: Google is een sterk instrument, maar is wat de meerderheid schrijft altijd waar?
Als je 1 cilindervulling LPG verbrand onstaat daarbij minder warmte dan als je 1 cilindervulling benzine verbrand. Dit dus door de calorische waarde.
Helemaal juist, op lpg heb je daardoor minder vermogen.
De motor word bij verbranding van LPG toch heter omdat de koelende werking van benzine er dan niet is.
En inderdaad heb je daarom spruitstuk voorverwarming op benzine carburateur autos. Injectie versies hebben die niet nodig en profiteren daardoor volledig van de koelende werking van de benzine. Dit is ook wat motor constructeurs prefereren.
Boogaard we zijn geen van beide gek gelukkig
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:[
PS. @Bogaard: Google is een sterk instrument, maar is wat de meerderheid schrijft altijd waar?
Nee dat weet ik. Ben op zoek naar bewijs….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:mpostma schreef:[
PS. @Bogaard: Google is een sterk instrument, maar is wat de meerderheid schrijft altijd waar?Nee dat weet ik. Ben op zoek naar bewijs….
Ik ook. Gewoon een simpel verbrandingsgrafiekje waarin je druk/tijd/temperatuur kunt aflezen bij een gemiddelde verbranding op benzine en LPG.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wat ik niet snap: waarom benzine in gasvorm vermengt met lucht een “koelende werking” heeft wanneer ontstoken en LPG vermengt met lucht dit niet heeft.
Ik dacht dat de verhoogde temperatuur op LPG ontstond doordat je de gasklep verder moet opentrekken. Het “calorische” verbruik blijft zo gelijk (om dezelfde snelheid te houden) en dat ook nog eens met een hogere verbrandingstemperatuur. Nu ik er over nadenk weet ik ook niet of dit klopt voor een stationair draaiende motor…
maxcitro schreef:Als je 1 cilindervulling LPG verbrand onstaat daarbij minder warmte dan als je 1 cilindervulling benzine verbrand. Dit dus door de calorische waarde.
Volgens mij gaat er voor een gegeven snelheid in 1 cilindervulling op LPG dus gewoon meer brandstof dan in 1 cilindervulling op benzine. Omdat je je gaspedaal dieper moet intrappen. Daarvan wordt je motor warmer.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree, klopt inderdaad. Ierdereen wil toch altijd even hard opschieten en met rijden op LPG doe je dit door de motor meer toeren te laten maken, je wilt och altijd even hard opschieten en bij het rijden met LPG heb je hier meer cilindervullingen (en verbrandingen voor nodig).
De koelende werking van benzine ontstaat doordat de benzine niet echt gasvormig in de motor terrecht komt. Het zijn dan vooral kleine vloeistofdeeltjes/druppeltjes die nog gasvormig moeten gaan worden. Daardoor treed de koeling op.
Als je puur gasvormige benzine de motor in liet gaan (zoals bij LPG gebeurd) is de koelende werking er ook niet.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
maxcitro schreef:Ree, klopt inderdaad. Ierdereen wil toch altijd even hard opschieten en met rijden op LPG doe je dit door de motor meer toeren te laten maken, je wilt och altijd even hard opschieten en bij het rijden met LPG heb je hier meer cilindervullingen (en verbrandingen voor nodig).
Even ervan uitgaan dat dezelfde versnellingsbak onder de auto blijft liggen zal je niet meer toeren gaan maken, maar ik begrijp wat je bedoelt.
maxcitro schreef:De koelende werking van benzine ontstaat doordat de benzine niet echt gasvormig in de motor terrecht komt. Het zijn dan vooral kleine vloeistofdeeltjes/druppeltjes die nog gasvormig moeten gaan worden. Daardoor treed de koeling op.
Zoiets dacht ik al, maar dat heeft toch niet zo veel effect?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:Wat ik niet snap: waarom benzine in gasvorm vermengt met lucht een “koelende werking” heeft wanneer ontstoken en LPG vermengt met lucht dit niet heeft.
Benzine wordt niet in gasvorm ingespoten. Het wordt vloeibaar verneveld, hetzij door een injector of een carburateur. Dit verdampt in het inlaatspruitstuk en heeft zo een koelende werking op het mengsel. Het in de verbrandingskamer binnentredende mengsel heeft een lagere temperatuur bij een benzinemengsel. Heeft te maken met de verdampinngsenergie van LPG en benzine (hellup BINAS) wat je dan nog moet omrekenen naar de hoeveelheid LPG/benzine die je daarwerkelijk nodig hebt om een ideaal mengsel te vormen.
Bij een motor waarbij de LPG gasvorming wordt geinjecteerd (gasvormige injectie) of gemengd (verdamper installatie) treedt dit afkoelende effect door verdamping niet op waardoor het mengsel een gelijke termperatuur houdt. Bij een LPI installatie (vloeibare gasinjectie) zal er ook sprake zijn van een afkoelend effect. Ik durf niet met zekerheid te stellen of het afkoelende effect bij LPI net zo groot is als bij benzine per hoeveelheid bruikbaar mengsel.
Het idee is natuurlijk wel dat koelend effect door verdamping VOOR het mengsel in de motor komt ook koelend effect is. Het zorgt ervoor dat de termperatuur van het mengsel lager wordt en of dit nu al in de inlaat gebeurt of in de kop maakt niet uit. Er wervelt dus met benzine hoe dan ook een koelere mengselwind door de kop.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Een neveneffect is dan weer dat de koelvloeistof bij gas extra gekoeld wordt door de verdamper. Hoeveel zou dat uitmaken?