koelprobleem xsara 1.4i g3
Tieske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 06 augustus 2007 05:44 PM

Hallo, ik heb recent een Citroen Xsara 1.4i met een G3 installatie gekocht. Ik merk nu dat bij ritten boven de 100 km/uur dat de motor wel erg warm wordt. (bijna in het rode gebied) Als ik harder dan 120 rij zelf tot aan het rode gebied. Koppakking is mijn inziens goed. (geen olie bij de koelvloeistof of andersom) Geen lekkage elders, (druk blijft op koelsysteem), thermostaat is reeds vervangen, Koelvin slaat in. Als ik rustig rijd (<100km/u) is er niets aan de hand. de koelvin krijgt de motor gewoon gekoeld. Ook in files niet echt een probleem (temp. loopt wel wat op maar blijft tussen de 90 graden en het rode gebied. Als de motor op benzine loopt blijft ie wel wat koeler maar boven de 130 hetzelfde verhaal… Ik heb het idee dat de fan het werk niet afkan, maar wie heeft hier ervaring mee, of nog beter; een oplossing?? Gr. Thijs

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 06 augustus 2007 07:38 PM
  [ # 1 ]

Re: koelprobleem xsara 1.4i g3

Tieske schreef:

Hallo, ik heb recent een Citroen Xsara 1.4i met een G3 installatie gekocht. Ik merk nu dat bij ritten boven de 100 km/uur dat de motor wel erg warm wordt. (bijna in het rode gebied) Als ik harder dan 120 rij zelf tot aan het rode gebied. Koppakking is mijn inziens goed. (geen olie bij de koelvloeistof of andersom) Geen lekkage elders, (druk blijft op koelsysteem), thermostaat is reeds vervangen, Koelvin slaat in. Als ik rustig rijd (<100km/u) is er niets aan de hand. de koelvin krijgt de motor gewoon gekoeld. Ook in files niet echt een probleem (temp. loopt wel wat op maar blijft tussen de 90 graden en het rode gebied. Als de motor op benzine loopt blijft ie wel wat koeler maar boven de 130 hetzelfde verhaal… Ik heb het idee dat de fan het werk niet afkan, maar wie heeft hier ervaring mee, of nog beter; een oplossing?? Gr. Thijs

Check de thermostaat (kan zijn dat die niet voldoende opengaat), het thermocontact van de fan (gaat de fan op tijd aan. mocht er een 2standen fan opzitten of 2 fans, check of alle standen werken). Als dit allebei goed is verdenk ik de radiateur ervan verstopt te zijn. Waterpomp kan ook nog aangetast zijn (soms zijn de schoepen door inwerking van foute koelvoeistof helemaal opgegeten) maar dat zie je niet vaak.

Profiel  

Tieske
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 augustus 2007 08:03 PM
  [ # 2 ]

Thermostaat is oke, reeds getest. de fan heeft denk ik maar een stand. (2 polig) radiateur is recent vervangen ivm een aanrijdingschade. volgens mij is dit echter wel een imitatie, maar zou dat veel uitmaken? Dan zou het iets te maken kunnen hebben met de doorstroming… waterpomp is oke. (is nagezien toen de distributieriem vervangen werd.) Zou het ook iets met het mengsel te maken kunnen hebben? bv. te arm mengsel??

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 06 augustus 2007 08:09 PM
  [ # 3 ]
Tieske schreef:

Thermostaat is oke, reeds getest. de fan heeft denk ik maar een stand. (2 polig) radiateur is recent vervangen ivm een aanrijdingschade. volgens mij is dit echter wel een imitatie, maar zou dat veel uitmaken? Dan zou het iets te maken kunnen hebben met de doorstroming… waterpomp is oke. (is nagezien toen de distributieriem vervangen werd.) Zou het ook iets met het mengsel te maken kunnen hebben? bv. te arm mengsel??

Het treedt zowel op benzine als op LPG op. Stel dat ie te arm loopt, dan lijkt het mij dat de lambdasonde niet goed werkt of het injectiesysteem anderszins van slag is (4gas test uitvoeren, ECU uitlezen).

Ik hoop dat je er zeker van bent dat alle genoemde componenten idd goed functioneren. Een thermostaat die bijv. niet helemaal opengaat kan evengoed problemen geven.

Last but not least: shoot the messenger! Wellicht loopt de meter of zijn temperatuursonde zelf te jokkebrokken.

Profiel  

Tieske
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 augustus 2007 09:20 PM
  [ # 4 ]

4 gas test is i.d.d nog een optie evenals sondes doormeten cq. vervangen. Alvast bedankt voor de tips. Ik laat nog zeker iets weten als het opgelost is.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook