break23m schreef:Voor degenen die willen botsen met hun DS: de hoogte van het kussentje op de hoofdsteun heeft werkelijk niets te maken met de veiligheidsfunctie. De steun zelf (het harde deel) is het deel dat weerstand biedt. Als dat niet past bij je lengte is het veiligheidseffect zelfs mogelijk negatief. Verwijzen naar de site van de SWOV is voor onze auto’s dus nogal onzinnig.
Nog al een stellige uitspraak!
Waar haal je al die wijsheid vandaan? Of is dit gewoon een eigen opvatting?
break23m heeft hier volgens mij wel een punt. Ik ben niet bijzonder lang, maar ik heb vaak genoeg in auto’s gereden waarin de hoofdsteun niet vodoende hoog ingesteld kon worden. Dat levert de situatie dat je een kantelpunt ter hoogte van je nek krijgt. Absoluut niet veilig. Dit wordt ook onderkent op de site van de SWOV. De hoofdsteunen van een DS zijn al helemaal niet in hoogte verstelbaar en het verhogen met een kussentje lijkt mij inderdaad meer iets voor het comfort dan voor de veiligheid.
Dirk Sassen laat trouwens goed zien hoe zo’n hoofdsteun in elkaar zit.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is allicht beter dan geen hoofdsteun. Ik denk wel dat de smalle veel beter zijn dan de brede…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
allesinds,toch voor het zicht naar achteren! Met die grote,zie je weinig
Op het niet verstelbaar zijn in de hoogte is ook wel wat te doen met de smalle steunen. Gewoon wat stukjes van een dikke rubber slang afsnijden en aan de onderkant over de pootjes van de hoofdsteun heenschuiven. Dan kan de steun niet dieper meer in de stoel wegzakken. Die pootjes zijn lang genoeg om de steun stevig te houden. Als je het althans niet te gek maakt. Bij mij zit er een ring van ongeveer 2 cm onder (ik ben zelf 1,84) Ik heb het gister gecheckt bij mijn bijrijder en het bleek dat de bovenkant van het harde deel precies tussen de bovenkant van hoofd en de oren zat.
Blooper1963 schreef:Met die grote,zie je weinig
Het klinkt wat raar, maar de brede en de smalle hoofdsteunen voor een DS zijn ongeveer breed. Met breed en smal wordt de manier van bevestigen bedoeld. De brede steunen worden aan de zijkanten van de rugleuning bevestigd en de smalle hoofdsteunen in de rugleuning.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Juist, ik heb die brede in mijn DS zitten. Bevallen prima hoor. Voor mij zitten ze precies op de goede hoogte.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
ID66 schreef:Het klinkt wat raar, maar de brede en de smalle hoofdsteunen voor een DS zijn ongeveer breed. Met breed en smal wordt de manier van bevestigen bedoeld. De brede steunen worden aan de zijkanten van de rugleuning bevestigd en de smalle hoofdsteunen in de rugleuning.PeTeR
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja en die brede dingen zitten met lullige pijpjes op je stoel GEPARKERD!
Houdt niets tegen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Precies, bij de brede hoofdsteun is er een lange hefboom tot het punt waar de pijpjes worden tegengehouden. De hoofdsteun buigt dus weg in geval van een klap. Als ‘t om de veiligheid gaat, is de smalle hoofdsteun constructief gezien net iets beter. Maar probeer het toch liever maar niet uit.
Enne - tja, beroepsmatig hou ik me bezig met verkeersveiligheid. Dan durf je nog wel eens iets stellig te beweren. Ik ben me dan ook zeer bewust van de beperkte bescherming waarmee ik elke keer weer de weg op draai. De DS is uit de tijd dat auto’s nog niet werden ontworpen om als botsauto te gebruiken. De toenmalige directeur van de SWOV (als we die instelling nou toch al voorbij hebben zien komen bij dit onderwerp) heeft gezeten in mijn DS me nog eens verteld dat hij daarom toen (jaren 70) vanuit de DS in een Mercedes is gaan rijden. Vond ie achteraf geen goede keuze
OK, duidelijk.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je weet niet hoe het loopt. Ik ben met mn Ami6je van achteren aangereden. Zie het topic “in memoriam”. Heb geen klap in mn nek gevoeld en had ook geen pijn na afloop…
Hoe krokanter je auto hoe meer energie er wordt geabsorbeerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>