Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Hallo,
binnenkort gaat mijn grootvader (ex-Opel ops: hoofdmecanicien) mij leren kleppen stellen. We hebben vandaag al eens gekeken waar we moeten op letten. Maar…
a. Ik ben van plan een nieuwe pakking van het kleppendeksel en nieuwe bougieschachtrubbers te bestellen, omdat waarschijnlijk de oude onbruikbaar zullen zijn. Zijn er nog zaken die ik op m’n boodschappenlijstje moet zetten?
b. Kan je een motor met vierbak tornen door, in de hoogste vernsnelling, aan een van de voorwielen te draaien? Dit is de 5bak werkwijze, maar daar is door de langere verhouding de benodigde kracht wel kleiner, lijkt me. Een slinger heb ik helaas niet. Is het voldoende dat 1 wiel is opgekrikt of moeten ze alle twee van de grond? Opel-opa wist geen raad (hij heeft denk ik bijna uitsluitend aan achterwielaandrijvers gewerkt in het klepsteltijdperk)
Wie weet raad?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
nog even toevoegen dat we het wel degelijk hebben geprobeerd de motor te tornen maar dat het niet lukte. 1 wiel was van de grond. Bougies uithalen was volgens opel-gebruik niet noodzakelijk.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Niks is noodzakelijk, maar met de bougies eruit zal het wel een stuk makkelijker worden om de motor alsnog te tornen!
En ook: kleppen stellen bij een DS is niet niets! let maar goed hoe alles zit voor je iets losgooit onder het kleppendeksel
boodschappen:
- 4 bougies
- 4 isolatiepijpjes
- kopervet om bougies te monteren
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Tornen met 1 voorwiel van de grond en in de 4e versnelling gaat het makkelijkst. Was de handrem wel los? (Zit op voorwielen.) Met twee wielen van de grond draai je alleen het andere wiel rond via het differentieel, dus dat werkt niet. Tornen kan ook met de startmotor eventueel, en ook met de slinger als je een vierbak hebt.
@Blooper: Zonder injectie is het een stuk makkelijker.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Let aub goed op dat je het klepdeksel rubber goed terugplaatst. (je merkt nog wel waarom ik dit zeg!)
bij het lijstje:
Koperen ringen voor onder de twee boutjes die het deksel vast zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Formaat ringetjes 7,2 x 12 x 1 zegt het onderdelenboek. Heeft de automaterialenhandel ze? Chyparse? ik breng gelijk de ringen van versnellingsbak en oliecarter mee.
Bij mijn auto zijn op verschillende plekken nog (fabrieks : ) slangklemmen. Het is geen ligarex maar het is een vrij soepele metalen band, niet zo stug als die van de ligarexen, die in een gespje vastzit met behulp van een soort “splitpen” met een oogje bovenin. Zijn die herbruikbaar of voorzie ik ook nog een grote slangklem om mijn luchtfilterhuis opnieuw aan te sluiten? Overigens, kan ik die ouderwetse banden nog ergens vinden?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
BEsuper schreef:Formaat ringetjes 7,2 x 12 x 1 zegt het onderdelenboek. Heeft de automaterialenhandel ze? Chyparse? ik breng gelijk de ringen van versnellingsbak en oliecarter mee.
Bij mijn auto zijn op verschillende plekken nog (fabrieks : ) slangklemmen. Het is geen ligarex maar het is een vrij soepele metalen band, niet zo stug als die van de ligarexen, die in een gespje vastzit met behulp van een soort “splitpen” met een oogje bovenin. Zijn die herbruikbaar of voorzie ik ook nog een grote slangklem om mijn luchtfilterhuis opnieuw aan te sluiten? Overigens, kan ik die ouderwetse banden nog ergens vinden?
Let op: een 5bak heeft TWEE aftapplugen. Ik weetniet zeker of chyparse ze heeft. Die originele met splitpen klemmen weggooien. Zijn niet meer te koop. Als je semi origineel wil blijven, dan maar ligarex. Ik heb alles vervangen door ABA slangenklemmen. Die snijden niet meer in je rubber.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
bogaard77 schreef:BEsuper schreef:Formaat ringetjes 7,2 x 12 x 1 zegt het onderdelenboek. Heeft de automaterialenhandel ze? Chyparse? ik breng gelijk de ringen van versnellingsbak en oliecarter mee.
Bij mijn auto zijn op verschillende plekken nog (fabrieks : ) slangklemmen. Het is geen ligarex maar het is een vrij soepele metalen band, niet zo stug als die van de ligarexen, die in een gespje vastzit met behulp van een soort “splitpen” met een oogje bovenin. Zijn die herbruikbaar of voorzie ik ook nog een grote slangklem om mijn luchtfilterhuis opnieuw aan te sluiten? Overigens, kan ik die ouderwetse banden nog ergens vinden?
Let op: een 5bak heeft TWEE aftapplugen. Ik weetniet zeker of chyparse ze heeft. Die originele met splitpen klemmen weggooien. Zijn niet meer te koop. Als je semi origineel wil blijven, dan maar ligarex. Ik heb alles vervangen door ABA slangenklemmen. Die snijden niet meer in je rubber.
Als je echt een orginaliteit-freak ben galvaniseer je die splitpen en gebruik je een nieuw ligarex bandje. Zie
zoek in de pagina op “collier”.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Nee, zo ver als deze man ga ik het niet drijven in m’n verre van perfecte DS. Wel ga ik op z’n minst het Caillau-klemmetje bijhouden, aangezien ze niet meer te koop zijn.
Wat ik ga proberen is het bandje zo netjes mogelijk te demonteren om te hergebruiken. Je foto’s zijn een eersteklas hulp.
En mislukt het, gebruik ik wel een slangklem. Ik zal er een voorzien.
Re: Kleppen stellen
BEsuper schreef:Hallo,
binnenkort gaat mijn grootvader (ex-Opel ops: hoofdmecanicien) mij leren kleppen stellen. We hebben vandaag al eens gekeken waar we moeten op letten. Maar…a. Ik ben van plan een nieuwe pakking van het kleppendeksel en nieuwe bougieschachtrubbers te bestellen, omdat waarschijnlijk de oude onbruikbaar zullen zijn. Zijn er nog zaken die ik op m’n boodschappenlijstje moet zetten?
b. Kan je een motor met vierbak tornen door, in de hoogste vernsnelling, aan een van de voorwielen te draaien? Dit is de 5bak werkwijze, maar daar is door de langere verhouding de benodigde kracht wel kleiner, lijkt me. Een slinger heb ik helaas niet. Is het voldoende dat 1 wiel is opgekrikt of moeten ze alle twee van de grond? Opel-opa wist geen raad (hij heeft denk ik bijna uitsluitend aan achterwielaandrijvers gewerkt in het klepsteltijdperk)
Wie weet raad?
je kunt de wagen gewoon op de grond laten en in zijn hoogste versnelling zetten,je kunt dan de wagen trekken en je kleppen laten culbuteren volgens de werkplaats handboek.
Ga je dit koud of warm doen ?
bij koud neem je best 3 lamellen ; 0.15 - 0.20 en 0.25mm
Inlaat regelen op 0.15mm en je controleert met 0.20mm( mag nie tussen schuiven )
dezelfde scenario uitlaat : regelen op 0.20mm en controleren met 0.25mm
voor LPG moet je uitlaat ruimer stellen.
alle kleppen controleren in 3 rondjes en je bent klaar
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Re: Kleppen stellen
Mr. Smith schreef:
je kunt de wagen gewoon op de grond laten en in zijn hoogste versnelling zetten,je kunt dan de wagen trekken en je kleppen laten culbuteren volgens de werkplaats handboek.
Ga je dit koud of warm doen ?
bij koud neem je best 3 lamellen ; 0.15 - 0.20 en 0.25mmInlaat regelen op 0.15mm en je controleert met 0.20mm( mag nie tussen schuiven )
dezelfde scenario uitlaat : regelen op 0.20mm en controleren met 0.25mm
voor LPG moet je uitlaat ruimer stellen.alle kleppen controleren in 3 rondjes en je bent klaar
Warm of koud weet ik nog niet, hangt ervan af hoe koud koud is. Betekent het dat je het kleppendeksel eraf haalt, uurtje wacht en kan beginnen of is het eerder in de grootte-orde van een half dagje of langer?
Koud is vast wel gemakkelijker omdat je alle tijd hebt om deksel, filter etc. te verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En ook om Uw fikken niet te verbranden!
Koud is gewoon,bvb als de motor een dag,of nacht heeft stilgestaan!
Dus zet je haar best op de plaats waar je er wil aan werken en ‘s anderendaags begin je aan de klus zonder uw motor te hebben larten draaien
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
De DSuper van BEsuper (was: kleppen stellen)
Zo, ik heb mijn draadje even van naam veranderd omdat ik enkele andere probleempjes wil voorleggen.
Ik heb laatst de ventilatieslangen in de voorschermen vervangen. Veel frisse buitenlucht, maar warme lucht heb ik er nog niet weten uit te halen. Vroeger kwam er alrijd een zucht warme lucht uit de roosters, maar dat was warmte uit het motorcompartiment en niet uit de kachel.
Nu blijkt mijn kachelkraan geblokkeerd. Als ik de onderste hendel van de chauffageregeling verschuif, dan komt die niet tegen de andere kant van de schaalverdeling. Wanneer de kabel losgemaakt is van de kraan lukt dat wel. Kabel is dus ok. Geblokkeerde kraan? Misschien omdat m’n DS plm. 15 jaar heeft stilgestaan?
Kan ik kraan en radiator uitbouwen zonder de koelvloeistof te moeten aftappen? Lijkt me wel, kachel zit op het hoogste punt van het koelcircuit.
Heeft iemand tips om hem weer soepel te maken?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: De DSuper van BEsuper (was: kleppen stellen)
BEsuper schreef:Zo
Kan ik kraan en radiator uitbouwen zonder de koelvloeistof te moeten aftappen? Lijkt me wel, kachel zit op het hoogste punt van het koelcircuit.?
En even een koperbuisje (15mm) monteren ipv de kachel. Kan je gewoon rijden!
Kachel meteen met ontkalkerbehandelen. Kraan wordt moeilijk. Chyparse verkoopt wel nieuwe. Je kan ze uitelkaar klussen maar vast is meestal vast…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@bogaard77: die ABA klemmen,waar zijn die te koop?
En zijn die ook beschikbaar in maten voor de radiatorslangen van de radiator ed. ?hebben ze een website?