Ik ben alvast een plannetje aan het maken voor de subframe-operatie. Meest kritieke punt waar ik vooraf over twijfel is over het losnemen van de stabilisator-stang.
Als alles gewoon kapot mag is het natuurlijk heel simpel, maar als alles heel moet blijven blijkt ineens dat er leidingen over en onder de stang heenlopen die de feestvreugde enigzins verstoren. Ook kan de stabustang pas los als het subframe enigzins gezakt is. Ik denk dat dit een hoog proefondervindelijk gehalte in zich heeft.
Een andere uitdaging zal denk ik de hoogteregelaar worden. Daar zit zo veel aanvast dat het een leuke puzzel zal worden hoe dit ding aangesloten en wel los te nemen.
Ich bin ein Breaker
we zien wel zaterdag
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:we zien wel zaterdag
Ja, goed plan! Eén van mijn “afwijkingen” is dat ik zo min mogelijk spullen “zomaar” los wil halen vanwege de verhoogde kans op defecten, afbrekende ellende etc. Dus als iets kán blijven zitten dan moet het ook maar blijven zitten. Dat heb ik zo geleerd en het heeft altijd zijn vruchten afgeworpen.
De stabustang is daar een klein beetje de spelbreker voor zover ik het nu kan zien. Nouja, nog een half weekje slapen en dan zien we het wel…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik ben blij dat de strips goed en de juiste zijn
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
als ik me niet vergis blijft de stabilisatorstang aan het frame zitten.
de hoogteregelaar ook.
enigste ding wat lastig is ,
je stuurhuisrubber losmaken.
de REGELSTANG van de hoogteregeling gaat door het frame heen, dus tijdens zakken opletten, dat je die niet krom drukt.
qua leidingwerk valt het wel mee, tenminste als er geen stuurbekrachtiging op zit.
je reactiestangen losleggen, en de onderste fusee’s en de stuurstangen los maken.
is al met al een eitje, maar je moet gewoon even bedacht zijn op een gemiste leiding ed als je het frame laat zakken.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:als ik me niet vergis blijft de stabilisatorstang aan het frame zitten.
de hoogteregelaar ook.
enigste ding wat lastig is ,
je stuurhuisrubber losmaken.
Kun je me die nader verklaren? Ik zat te denken om het hele stuurhuis te laten zitten waar het zit, door de 2 bouten onderlangs los te draaien.
de REGELSTANG van de hoogteregeling gaat door het frame heen, dus tijdens zakken opletten, dat je die niet krom drukt.
Ja, dat is idd een hele grappige stang, wel keihard spul trouwens.
qua leidingwerk valt het wel mee, tenminste als er geen stuurbekrachtiging op zit.
Heeft deze gelukkig nog niet, was toen nog optioneel.
je reactiestangen losleggen, en de onderste fusee’s en de stuurstangen los maken.
is al met al een eitje, maar je moet gewoon even bedacht zijn op een gemiste leiding ed als je het frame laat zakken.
mvgr wupke
Ja, het is toch steeds weer een verrassing waaraan het subframe dan weer blijft hangen…
Nouja, na zaterdag weten we meer….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Even volgen dit topic, aangezien na de TRS de mijne een keer moet gebeuren. Het vervelende daaraan is dat het stuurhuis wat op mijn reserve subframe zit, veel slechter is (lees: veel minder stuurbekrachtiging levert) dan het stuurhuis op mijn GT, met een verschil van 70.000 KM. Die 100 euro die ik wil besparen door het te laten doen, houdt geen rekening met het overzetten van het stuurhuis. De hoogteregelaar van GT is ook erg goed, dus zet die dus ook over.
Ben dus vooral benieuwd hoe ik dat stuurhuis overzet op zo’n manier dat ik in ieder geval kan rijden, naar de bandenboer voor het uitlijnen.
Komend weekend ben ik waarschijnlijk weer bij Hel1 om verder te werken aan de DiGT maar anders had ik wel een verzoek tot mogen langskomen gedropt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Even volgen dit topic, aangezien na de TRS de mijne een keer moet gebeuren. Het vervelende daaraan is dat het stuurhuis wat op mijn reserve subframe zit, veel slechter is (lees: veel minder stuurbekrachtiging levert) dan het stuurhuis op mijn GT, met een verschil van 70.000 KM. Die 100 euro die ik wil besparen door het te laten doen, houdt geen rekening met het overzetten van het stuurhuis. De hoogteregelaar van GT is ook erg goed, dus zet die dus ook over.
Ben dus vooral benieuwd hoe ik dat stuurhuis overzet op zo’n manier dat ik in ieder geval kan rijden, naar de bandenboer voor het uitlijnen.
Komend weekend ben ik waarschijnlijk weer bij Hel1 om verder te werken aan de DiGT maar anders had ik wel een verzoek tot mogen langskomen gedropt.
het stuurhuis is met losse frame’s makkelijk te vervangen.
meet voorraf op een vast punt en noteer dat, na montage van het nieuwe stuurinrichting, even de maten controleren, en zo nodig afstellen.
mvgr wupke
karel schreef:kreazyV8wuppo schreef:als ik me niet vergis blijft de stabilisatorstang aan het frame zitten.
de hoogteregelaar ook.
enigste ding wat lastig is ,
je stuurhuisrubber losmaken.
Kun je me die nader verklaren? Ik zat te denken om het hele stuurhuis te laten zitten waar het zit, door de 2 bouten onderlangs los te draaien.
je kunt dat ook doen idd, maar het is een keuze, of die bouten of het rubber..
beide mogenlijk.
erg veel leidingwerk hoefd er niet los, in hoofdzaak alleen de drukaanvoer op enkele T stukken.
de leidingen naar de veerpoten bv, en de leidingen naar de voorste remklauwen.
lekleidingen zijn er meer, en ook lekker verwarrend..
het en der zorgen voor duidelijke label’s scheelt achteraf puzzelen.met name het labelen kan helpen met montage, zodat je niet onverhoopt een lekleiding vergeet..
scheelt ook poetswerk achteraf, en enkele liters LHM hahaha…het beste werkt labels met een elastiekje,, makkelijk aan te brengen, en zitten goed in het zicht, zodat je ze niet kunt vergeten.
mvgr wupke
karel schreef:
Aha, de kleur is nu een beetje onbestemd donkergrijs met een lichter draadje erdoor, lijkt op de latere “glimmende grijze” type 3 TZx gordels maar dan dus donker. Zal wel behoorlijk verkleurd zijn in de loop van de tijd.
Zijn het ook, ze zijn al eens vervangen.
Als het goed is heb ik de zwarte gordelset nog die voor de Witte bestemd was.
Ajeto!!!
Succes met deze operatie! Ik kan er helaas zelf niet bij zijn (omdat ik vandaag op vakantie ga).
mpostma schreef:Succes met deze operatie! Ik kan er helaas zelf niet bij zijn (omdat ik vandaag op vakantie ga).
Over deze post is nog wel het minst nagedacht. ( )
Fijne vakantie Marten
Test
Op dit moment zijn Chinco (Jan), Karel (Jan), Stoterstangen90 (Pytrik), XBXG (Wouter) en ik (ik) druk bezig. Chinco en Karel met de 16TRS, de rest met BX club magazijn werkzaamheden. Vanmorgen zijn ErikHannewijk (Erik) en BXTRDturbo (Roel) ook nog geweest. De vorderingen zijn aardig te noemen. Het nieuwe subframe is reeds ontdaan van de reeds jarenlange vastgekoekte olie-zooi. Het oude subframe is nu bijna onder de auto vandaan, en dan kan hetzelfde klusje nog een keer omgekeerd gebeuren.
We hebben tussen de middag heerlijk patat zitten eten in de aangrensende werkplaatskantine, en als de klus geklaard is vanavond komt er nog een tas chinees achteraan.
Al met al dus een zeer gezellige dag. (en nuttig)
Test
Nou, de klus is geklaard hoor. Het duurde wel een uurtje of 12 (inclusief het Chinese diner), maar de schitterende TRS is voorzien van een mooi nieuw subframe.
Zoals Thijs hierboven al beschreef, zijn vooral Chinco en Karel bezig geweest met de subframewissel, en hebben Thijs, Stoterstangen90 en ik wat andere dingen gedaan in het magazijn, zoals spullen opgeruimd, diverse subframes ontleden en de GTD automatic na 2 jaar nieuw leven ingeblazen.
Hier volgt een klein fotoverslagje van hoe de NS-77-GJ vandaag onder handen werd genomen:
Het oude, rotte subframe is geheel losgehaald en kan direct de oudijzerbak in:
Met een schroevendraaier werd duidelijk dat het subframe écht rot was. Overal konden roestgaatjes groter gemaakt worden…
Et voilà: het nieuwe subframe:
Het nieuwe subframe wordt hier geplaatst:
Nog even een koplampje vervangen en dan is ze bijna klaar:
Een witte BX type 1 automaat, wat blijft dat toch mooi.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Kijk eindelijk wordt de rit voort gezet zoals eigenlijk de bedoeling was met de Witte
Kost die eigenlijk
Ajeto!!!