Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ja, dan kan er minder in, maar voor de rest…
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-08-2006
- Xsara 1.6i coupe chrono
o oke ik dacht dat het veel erger was.
weer wat geleerd
gr mark
Erik Janszen schreef:Is het niet ook zo dat sommige auto’s hun brandstofpomp koelen met de brandstof die ze pompen?
In de procesindustrie doen centrifugaalpompen (althans die bij mij op het werk) dit wel.
De brandstof aanvoerpomp in de tank kan inderdaad kapot gaan door droog te draaien, maar dan moet je het wel heel bont maken.
Wat vacuum trekken betreft, dat zal wel meevallen, daar is de ontluchting immers voor en afgezien daarvan is de pomp van een benzinemotor niet zo krachtig om de tank inelkaar te zuigen.
In het verlengde van de brandstofpomp/smering/drooglopen discussie…
Vorige week was ik in de Ardennen met de BX, en op de binnenwegen is het heuveltje op, heuveltje af, etc., met soms vrij lange, steile afdalingen. Om de remmen te sparen laat ik haar dan in de 3 naar beneden rollen en de compressie van de motor houdt de snelheid dan toch in het gareel.
Ik vroeg me alleen af: krijgt de dieselpomp dan niet te weinig smering? Hij draait immers wel rond, en er wordt niet of minimaal diesel ingespoten?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:In het verlengde van de brandstofpomp/smering/drooglopen discussie…
Vorige week was ik in de Ardennen met de BX, en op de binnenwegen is het heuveltje op, heuveltje af, etc., met soms vrij lange, steile afdalingen. Om de remmen te sparen laat ik haar dan in de 3 naar beneden rollen en de compressie van de motor houdt de snelheid dan toch in het gareel.
Ik vroeg me alleen af: krijgt de dieselpomp dan niet te weinig smering? Hij draait immers wel rond, en er wordt niet of minimaal diesel ingespoten?
dan nog krijgt je dieselpomp aanvoer, echter gaat 99% weer retour naar je tank.
het diesel droogloop verhaal.
pogen dit ten alle tijden te voorkomen is wijsheid.
9 van de 10 die dan kapot lopen is wat hoog gegrepen, maar 50% loopt schade op, en 10% is definitief kaduuk na drooglopen, al zeker als dit bv in de afdaling gebeurt, op de motor afremmend, en door de helling/bochten, de pomp vol in zn toeren droog staat.
verder het vacuum zuigen van de tank, kan alleen als de ontluchting niet naar behoren werkt.
en met HDi is leeg rijden echt geen aanrader, die dingen zijn nog gevoeliger dan de oude D pompen, en de onderdelen zijn 3X zo duur…
met benzine, is het allemaal wat minder erg, echter je kunt wel extra vuil in je systeem krijgen, en daardoor weer rare storingen krijgen.
denk aan vervuild filter, verstopte injectoren, en of lekkende, beroerd rijgedrag is ook mogenlijk.
daarnaast is met regenachtig weer leeg rijden de kans op vocht in je systeem groter.
en op water loopt je motor nu eenmaal niet, dus wederom slecht voor je brandstofsysteem.
vervang regelmatig (op de aanbevolen interval je brandstoffilter(s).
en rijd de tank liever niet ram leeg, maar tank bij 10 a 20 % resterend.
eens in de zoveel tijd wat tankreiniger en of brandstof systeem reiniger kan geen kwaad, en is bij oudere auto’s /hogere kmst ook wel eens prettig.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:Robin schreef:
Ik vroeg me alleen af: krijgt de dieselpomp dan niet te weinig smering? Hij draait immers wel rond, en er wordt niet of minimaal diesel ingespoten?
dan nog krijgt je dieselpomp aanvoer, echter gaat 99% weer retour naar je tank.
Dan ben ik weer gerustgesteld
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:
Dan ben ik weer gerustgesteld
Het is niet zoals bij een 2takt brommer (zonder oliepompje) in de bergen waarbij je tussengas moest geven, wilde de motor nog goede smering krijgen.