Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Beste mensen,
Ik heb mijn Xantia 2.0 HDi break uit 2000 nu 1,5 maanden. Wat ik merk is dat steeds vaker het knipperlicht naar links in sommige gevallen kortsluiting lijkt te maken. In deze gevallen hoor ik het relais ongeveer dubbel zo snel klikken, zie ik geen knipperlicht indicatie op het dashboard, en erger nog, het knipperlicht doet het ook niet. Soms helpt het dan knipperlicht uit en aan te zetten, vaak echter zonder resultaat.
Nu merkte ik de afgelopen week dat de storing optreedt bij bepaalde stuurstanden (maar niet altijd), met name op de punten waar het stuur het knipperlicht uit wil klikken. even voor de goede orde, deze storing treedt alleen op als ik links aangeeft, en ja, ik kan ook rechts afslaan…..
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Waar zitten de schakelaars die het knipperlicht uitschakelen bij terugsturen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik heb het zelfde euvel ongeveer bij mij helpt het als ik de schakelaar dan iets op licht als ik de schakelaar heb ingeschakelt naar links. Oei lastige uitleg even stap voor stap
- ik schakel links af in (hendel dus naar benden
- het euvel treed wel of niet op ...nu dus even wel
- dan duw ik zachtjes de hendel iets omhoog en kan hem dan vaak gewoon los laten en het blijft werken. ik heb nog geen onderzoek gedaan maar goed.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb gisteren de reactie van Frankie nog gelezen en hiermee vanochtend aan de slag gegaan . De connector zat goed in de alarm-schakelaar, verwijderen betekende dat de knipperlichten helemaal niet meer werkten ...... ook de connectors van de licht-knipperschakelaar zaten goed, dus toch maar even langs Van Gompel in Eindhoven (5 minuten rijden) .
De monteur daar had toch de sterkste vermoedens van de lichtschakelaar, niet de alarm-lichtenschakelaar. Na lang zoeken (type 2 xantia’s zijn er niet zoveel gemaakt) in bakjes met lichtschakelaars kwamen we er een aantal tegen van type 2, echter allemaal met soortgelijke defecten (een bekend euvel voor XSara’s, Saxo’s en Xantia’s ......). Er zat nog een goede tussen.
Ik was met opengewerkt dashboard erheen gereden, aansluiten was dus snel gebeurd, en heb dus nu weer werkende knipperlichten voor zowel links als rechtsaf
Bij deze de raad voor anderen met soortgelijke problemen (die er misschien nog wel gaan aan komen…..
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Betekent dat ook dat het een euvel is voor alle xantia’s of alleen type 2 ikheb vandaag nog ff een kleine honder km gereden en merk dat het probleem bij mij toch minder erg is dan ik dacht ik denk zelfs dat het eerder aan mij zelf ligt dan aan de wagen maar goed toch handig om te weten of het ook voor het type 1b geld dan hou ik het zo nu en dan toch even in de peiling
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nu je erover begint, ik heb bij van Gompel even mee staan zoeken in de bakjes met lichtschakelaars, en zover ik ze gezien heb, zaten alleen aan 2 Type 2 lichtschakelaars labels met de melding wat er aan kapot was, op basis hiervan zou je dus zeggen dat type 2 er meer last van heeft.
Nieuw zou de schakelaar zo’n 65 euro moeten kosten, de 2e hands die ik nu ingebouwd heb, mocht ik voor 20 meenemen.
Detail ook is dat de kapotte van het merk Jaeger was, de nieuwe is een Nieman : .
De kapotte schakelaar deed alleen vreemd als het stuur het knipperlicht in neutraal wil zetten. Mocht de nieuwe (2e hands) ook stuk gaan, dan kan ik nog altijd de oude proberen open te maken, of het palletje eraf zagen wat de schakelaar bij terugsturen in de neutraal moet zetten , lijkt het ook weer meer op DS rijden
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Rook uit de stuurkolom…..
Van de week merkte ik dat de nieuwe (2e hands) schakelaar nu ook kuren begint te krijgen. Ook deze begint bij het uitschakelen van het knipperlicht door een stuurbeweging ongecontroleerd te klikken. Enige remedie is het knipperlicht (naar beide kanten achter elkaar) aan te zetten en uit te zetten, gisteren ging dit niet op een 3-baans snelweg met veel verkeer, ik zou gevaarlijke situaties achter me hebben veroorzaakt.
Het geklikker kon pas na ongeveer een minuut verholpen worden door voorgenoemde actie.
Vanochtend reed ik weg met m’n zoontje van nog geen jaar achterin, lichten aan, reed de straat uit, gaf richting aan en nam de bocht. Onmiddelijk rook ik een geurtje waarvan ik dacht dat het een auto was geweest in het parkeervak die even stationair had staan draaien alvorens net voor mij te zijn weggereden. 50 meter verder kwam er echter ROOK van de stuurkolom (voor het dashboard). 20 meter later auto stilgezet, stroom eraf, en ik zat in de aanslag onze zoon te redden uit een brandende Xantia…....
De rook ging echter weg, is tot zonet niet teruggekomen en zover ik weet heb ik nog steeds vervoer naar huis…...
Bij het (voorzichtig) doorrijden merkte ik dat het richting aangeven moeilijker ging. Om richting naar links aan te geven moest ik de pook zelfs even geheel forceren tot nabij het breek-punt….
Inmiddels werkt het allemaal wel weer wat soepeler en zover ik kon controleren werkt het ook allemaal.
Het betreft een licht-knipperlicht-mistlampen voor en achter schakelaar voor Xantia Type 2, deze is met claxon uitgevoerd (de originele schakelaar niet), maar de claxon werkt via het stuur
Heeft iemand dergelijke ervaringen ?
Kan ik hiermee doorrijden (zonder het risico dat m’n voiture afbrandt) ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Dat hysterische geknipper hebben wij soms ook. Schijnt een kwaal te zijn wat ik er zoal over lees. Ik wilde er ook een 2e hands inzetten maar volgens mij is een nieuwe toch verstandiger als ik dit zo lees. Ook een idee voor jou, een nieuwe?
My other car is a broomstick.
Dit is een kwaaltje, komt ook bij Xantia type-1, AX, ZX, Berlingo en Peugeot soortgenoten voor, is bijna altijd het hendeltje.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Was afgewerkt, en vond m’n auto ...... intact (NIET afgebrand) !
Naar huis gereden, luisterend naar elk verdacht klikje van de richtingaanwijzers, maar alles lijkt beter te functioneren als van te voren, op het lastiger bedienen van de richtingaanwijzers na dan….
Vanavond het (on)ding eens gedemonteerd (4 schroefjes, 2 stekkers los) en uit elkaar gehaald. Zie hieronder de foto-collage :
Weinig sporen van extreme hitte, maar gelukkig kunnen jullie aan de andere kant van het internet de foto’s niet ruiken, ze stinken echt !
De enige verdachte is diep in de behuizing van de laatste foto te zien, waar het een beetje (gesmolten) zwart eruit ziet. Er grijpt in die koperen gleuf een kegelvormig contactpunt in, welke een beetje is afgesleten op de punt, en waarschijnlijk vast gelast is geweest op onderliggend contact. Ik heb dit puntje gedraaid (zit in een veertje) en het werkt nu iets soepeler.
Ik hoop dat ik nu weer een goede (Nieman) schakelaar heb, anders kan ik altijd nog de originele (Jeager) schakelaar gebruiken (als ik hier het euvel eerst kan verhelpen…....
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
ik zit met het zelfde euvel. Maar je kan er gewoon mee door rijden.
Bij mij werken de knipperlichten wel maar soms word ik wel gestoord van dat doorgeklik.
Komt door slijtage van de contacten waardoor de relais stroom krijgen.
Met een 2dehandse kan het probleem prima opgelost worden maar ook daar geld weer voor… hoe versleten is die wel niet
Nieuwe kost iets van 95 euro geloof ik. Afhankelijk of je de mistlampen er op hebt zitten of niet.
Zoals ook gebeurt is.. ze fikken vanzelf een keer uit.. met de kans dat je enorm veel rook een echt veel rook kan krijgen.. Vaak witte dikke rook.
Ziet er ernstig uit maar is niks bijzonders..
Alleen op de terug reis moet je dan je hand uit steken.. dat dan weer wel
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hmmmmmm. Ik aan iedereen die niet veel van auto’s weet en er een wil kopen altijd maar vertellen dat die Italiaanse auto’s ALTIJD electrische problemen hebben. Dit doet de reputatie van Franse auto’s geen goed (Renaul met de Laguna voorop).
Bij de volgende rook-ontwikkeling (met m’n zoontje achter me) zal ik denk ik toch weer stoppen om alles uit te zetten en klaar te staan om iederreen uit de auto te redden, stel dat het dan wel iets is wat fikt ?
De huidige (Nieman) schakelaar is dus al een 2e handsje… Ik heb m’n originele schakelaar (Jeager) nog niet weggegooid, en zal deze eens met wat torx sleuteltjes in de auto leggen zodat ik in geval van nood ver van huis toch mezelf weer aan werkende knipperlichten kan helpen.
Ik had van van Gompel een nieuwprijs (indicatie) van 65 euro gehoord, maar met de huidige inflatie op luze artikelen schrik ik niet meer van 95 euro…..
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.