eviltwin schreef:kreazyV8wuppo schreef:
het is natuurlijk achteraf zeuren…
maar..
hadden ze dat niet kunnen verzinnen VOOR ze de Birotor in productie namen?
of is ik dan weer te simpel..mvgr wupke
Ik denk dat ze vanaf 1975 de GS hadden moeten aanbieden met een 1,5-1,6L peugeot motor, die had ook dwars aan het subframe kunnen hangen (à la CX) maar op dat soort concurrentie zat Peugeot niet te wachten.
kijk dat zou leuk zijn geweest.
een 1,6 is easy om te bouwen naar een 2 ltr.
geheid dat de GS dan meer aanhang zou hebben gehad, ipv met die olielekkende luchtgekoelde boxertjes..
thanks voor the leerzame uitleg.
mvgr wupke
Het is mij genoeg duidelijk waarom ze die dingen verschroot hebben, dank jullie ook voor de verdere informatie
Ik vind het heel leerzaam, zo kom je nog is wat te weten over de gs,cx en de wankelmotor. Ik wist ook niet eens dat ze in principe voor zo,n motor ontwikkeld waren ops:
Als je er nu op terug kijkt is het natuurlijk wel zonde van de gz, maar die zou nu dan niet meer in stand te houden zijn. Vergis ik me of is er 1 in nederland van de overgebleven exemplaren?
mvg Art
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Er zijn meerdere Birotors in Nederland te vinden, waarvan eentje in Fryslân. (helaas niet bij mij….)
Er is overigens ook een Birotor-eigenaar present op ons forum, kijk maar eens in het register.
Dat is gaaf!! Weet je of die ook nog in rijdende staat zijn??
Ik hoop er een keer 1 in het echt op bv. een meeting tegen te komen zodat ik dat is op mijn gemak kan bekijken
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art schreef:Dat is gaaf!! Weet je of die ook nog in rijdende staat zijn??
Ik hoop er een keer 1 in het echt op bv. een meeting tegen te komen zodat ik dat is op mijn gemak kan bekijken
Ik was ooit eens op een GS vereniging nieuwjaarsborrel (ik denk 2002 of 2003) en toen waren er nota bene 2. Eentje was gerestaureerd en de andere ongerestaureerd. Helaas heeft de gerestaureerde een tijd daarna de geest gegeven (wederom zware motorpoblemen,waardoor de motor weer op het hakblok moest) en toen heeft voor zover ik weet de betreffende eigenaar hem weer van de hand gedaan. Ik kan me niet meer herinneren van wie de andere birotor was. Het zijn wel aparte wagens in elk geval. Met een oliepeilglaasje in het interieur, de uitgeklopte voorspatborden en de brede banden, gecompleteerd met de bijzonder metallic bruine kleur waren het fraaie verschijningen. Toch zijn het wel echte verzamelaarsauto’s. Ze zijn gewoon te kostbaar om er veel in te rijden.
twee jaar geleden stond er nog eentje op Citromobile, inclusief een heel set aan documenttie uitgestald op de hoedenplank.
De Birotors zijn trouwens niet zo maar bruin metallic ze zijn bicoleur! lichte body, donker dak, of andersom bijv:
http://www.citroen.mb.ca/citroenet/passenger-cars/michelin/birotor/birotor1.html
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Art schreef:Dat is gaaf!! Weet je of die ook nog in rijdende staat zijn??
Ik hoop er een keer 1 in het echt op bv. een meeting tegen te komen zodat ik dat is op mijn gemak kan bekijken
Er is een Fries die zowel een Birotor, een M35 als een Ro80 in de schuur heeft staan. Zucht…
In de RO heeft hij een LPG installatie zitten waarmee hij, toen ik hem tegen kwam, reeds zo’n 180.000Km mee had gereden na revisie. Het schijnt dat zo’n blok na een degelijke revisie met de nodige aanpassingen aan de ringen en “afdichtings-schrapers” een behoorlijk duurzaam geheel kan worden.
Het zal een flinke investering zijn, maar daarna is het dus goed mogelijk om een dergelijke machine veelvuldig te gebruiken.
Ik heb toevallig 2 weken geleden nog staan te kwijlen bij een RO80 in de buurt van Groningen. Het verstand was dit maal het sterkst…
Als je daar tegen over staat moet je sterk in je schoenen staan om het niet te kopen
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 25-10-2006
- 2CV Special
- GS/GSA Break Club
- GS/GSA Break special TE KOOP
- SM 3.0 Carbu BVM5
- (Grand) C4 Picasso ligne business
birotors in nederland
Terugkomend op de vraag hoeveel birotors er in NL zijn…dat zijn er meer dan je zou verwachten.
Om te beginnen heb ik er zelf een staan. Niet rijdend, wel klaar om aan de technische revisie te beginnen -)
Daarnaast zijn er in Delft 2 bij garage van bemmelen, allebei rijdend. En ook nog een M35.
In Friesland staat een schuur vol van de birotors, ik denk wel 6, waaronder diegene met productienummer 1
In Enschede is een citroendealer bezig met een restauratie
En er zijn er nog meer in Nederland, maar dat heb ik even niet paraat.
Totaal zijn er geschat nog een stuk of 150 overgebleven na de terugroepactie. Citroen dealers in frankrijk die gewoon de auto terugkochten van hun klant maar deze niet aan citroen zelf teruggaven.
Ik schat in dat er ongeveer 50 rijdende birotors in de wereld zijn, waaronder 1 met rechts stuur in australie -)
In frankrijk is een zeer actieve club van birotor eigenaren…www.rotativevotre.fr (of zoiets).
Zo…voor zover deze update op een oud topic.
Einstein:
“als je niet weet waar je naar toe gaat, zal je er ook niet komen”
Pluisch:
“Rij Citroen, dan is ergens aankomen niet belangrijk”
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Welke garage in Enschede is daar mee bezig? Dan ga ik er eens kijken
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
En er zijn er nog meer in Nederland, maar dat heb ik even niet paraat.
In Arkel staat er ook nog één.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: birotors in nederland
gsaspecial schreef:In Friesland staat een schuur vol van de birotors, ik denk wel 6, waaronder diegene met productienummer 1
Maak mij gek!
Re: birotors in nederland
gsaspecial schreef:
In Enschede is een citroendealer bezig met een restauratie
Nou is er volgens mij in Enschede maar één dealer. Alleen zou je dan verwachten dat ze dat op de hoofdvestiging doen….
Gaaf dat er toch nog zoveel van zijn, en ook nog rijdende. Blijft toch 1 van de meest fasinerende gs,sen wat mij betreft. Hoop er ooit 1 in t echt te zien, en horen/voelen/rijden enz.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
eviltwin schreef:
De Birotors zijn trouwens niet zo maar bruin metallic ze zijn bicoleur! lichte body, donker dak, of andersom bijv:
Niet helemaal waar. De kleuren waren:
AM 1974
- Beige Tholonet
- Brun Scarabee’
In 4 combinaties, geheel in een kleur, lichte body met donker dak of donkere body met licht dak.
AM 1975
- Brun de Santal
- Brun Scarabee’
In 4 combinaties, geheel in een kleur, lichte body met donker dak of donkere body met licht dak.
Verder nog leverbaar:
- Vert Nopal (geen auto’s bekend)
- Bleu Delta (1 auto bekend)
- Gris Nacre’ (geen auto’s bekend)
Verder bestaat er een witte (Blanc Meije??) die door Chapron tot cabriolet omgebouwd moest worden maar nooit is afgebouwd.
Vinyl dak OF open dak was een optie, van deze eerste trouwens geen auto’s bekend.
En trouwens, waarom noemt er iemande de Birotor “GZ”?
GX-G = GS, waarbij GX-GG = Birotor.
GX-Y = GSA.