Verslag: Na een jaar stallen XM >> bonkend geluid…
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 09 augustus 2007 04:02 PM

Je gaat een rondje rijden met een XM (V6) die een jaar stil heeft gestaan.

Accu volgeladen, olie gecheckt, contact aan, starten, vroem in een keer, wagen komt langzaam omhoog.
Ff paar minuutjes stationair laten draaien, de box uitrijden, nog ff pas op de plaats: gymnastieken, wagen gaat zonder haperen in hoogste en laagste stand, rondomheen gelopen (banden zijn nog op spanning), uitlaat begint wat te dampen (vocht), motorkap open (goed geluid geen gekke dingen te zien). Bij de straat uitrijden geen vreemde geluiden, rolt soepel, alleen de remmen maken de eerste keer een gggggggggg-geluid (is na paar keer remmen weg), naar het dichtsbijzijnde tankstation voor de juiste bandenspanning (bleken nog zelfs te hard…).

Affijn een stuk in de buurt gereden, 50 km/u, de wijk uit, 80 km/u, na een half uur cruisen is motorblok lekker warm, ff beetje pittiger optrekken tot 120 km/u, alles gaat perfect en soepel.
Alleen de airco geeft het na een half uurtje op, dus de AC maar uitgeschakelt en het dakje en alle vier de ramen open.

Na ruim een uurtje weer richting stal. De lichtmetalen velgen eraf, de stalen velgen met de “stal"bandjes (kaal profiel) eronder. (Remblokken nog ruim voldoende, schijven voor wel een eind gesleten maar ook nog oke, draagarmen hier en daar toch wel oppervlakkige roestplekken dat wordt een keer in de dikke olie zetten).

Maar toen.
Twee banden zijn zacht, dus nog maar ff naar t tankstation. Voorzichtig de straat uit en enkele minuten later de banden oppompen naar 3 bar (normaal 2.6 en 1.9 (zo ff uit t hoofd)), terug richting stal, banden wringen wat meer op de rotonde (bandjes van n 2.0i), motorblok is nog warm van de rit, dus sprint ff weg bij een stoplicht tot 60km/u, volgende stoplicht vanuit stilstand naar de 80 km/u, komt een redelijke scherpe bocht naar rechts, dus rem toch maar wat af omdat de achterkant wat licht aanvoelt en de banden smaller zijn.
Dan, in de bocht… een bonkend geluid… is meteen weer een stoplicht na de bocht, kom tot stilstand, motor zoemt soepel… bij het optrekken een zacht tonk - tonk - tonk….  het lijkt van links vooronder te komen, ik stop ff langs de weg, zie niks onder de wagen, denk wel een rubber lucht te ruiken… de stal is 500 meter verder, met een vaartje van 30 ernaar toegereden - tonk - tonk - tonk… (jammer dat de airco t nou niet meer deed…)

Bij de box ff in de hoogste stand, via de wielkasten ff gekeken, nog ff eronder gekeken, niks te zien… Stalling maar ingereden na nog ff een poetsdoekje over de glanzende lak te hebben gehaald…

Wat zou het kunnen zijn?
- Aandrijfas?
- Een lager drooggelopen?
- De voorbanden karkas kapot? (bedenk me dat ik die uitgedroogde ouwetjes niet goed heb bekeken…)

Zou het hiermee http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173946 samenhangen?
Vind t zo vreemd dat het zo plotseling na dat sprintje in de bocht optrad.

Denk dat het een klus voor 2008 gaat worden…    Neutral

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 augustus 2007 04:20 PM
  [ # 1 ]

wat voor banden waren dat? ik heb een keer michelins gehad, die voor wat betreft profiel nog perfect waren, maar intern waren de gebroken. enorme bubbels op het loopvlak waardoor de hele auto begon te hobbelen. eerst ook gedacht aan lagers, maar na eens goed kijken bleken het toch de banden.

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 09 augustus 2007 04:54 PM
  [ # 2 ]

Michelins met barstjes… ook dom dat ik daarmee nog een sprintje trek…  stupid
ik zal nog eens naar de stal terugkeren en kijken…
ik rook toen ik net stopte rubberlucht, maar omdat de aandrijving ook niet helemaal 100% is…

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 17 augustus 2007 06:01 PM
  [ # 3 ]

Ik zei nog, je mot rijje met die waguh.

De onderdelen zijn nu al onbetaalbaar, straks zijn ze foetsie

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 17 augustus 2007 06:16 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad, gewoon rijden met die bak!
Ik wordt al helemaal gestressed nu mijn dame een maand stilstaat… Laughing
Wel vervelend dat het niet allemaal mee lijkt te zitten… Ben benieuwd wat er uit komt rollen…

Xsara Coupe

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 17 augustus 2007 06:41 PM
  [ # 5 ]

blok loopt soepel, veren gaat soepel, alleen dus (waarschijnlijk) die aandrijfassen…

@ Xsara Coupe weet jij nog n V6-24v schadebak… ? Razz

@ Willem gereviseerde aandrijfassen weet jij meer van, zijn zeker niet uitwisselbaar tussen de verschillende XM modellen? Ennuh wat kosten die gereviseerde dingen?

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 17 augustus 2007 06:44 PM
  [ # 6 ]
Willem schreef:

De onderdelen zijn nu al onbetaalbaar, straks zijn ze foetsie

wat zou ik nog meer kunnen gaan sparen V6-24v specifiek?

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 augustus 2007 06:44 PM
  [ # 7 ]
ieksEmmu schreef:

Zeker de leukste thuis jij? Wink

Xsara Coupe

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 17 augustus 2007 06:47 PM
  [ # 8 ]
Xsara Coupe schreef:
ieksEmmu schreef:

Xsara Coupe

nee kzit op t werk… Wink

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 17 augustus 2007 06:49 PM
  [ # 9 ]
ieksEmmu schreef:
Xsara Coupe schreef:
ieksEmmu schreef:

Xsara Coupe

nee kzit op t werk… Wink

Evil or Very Mad Wacht maar jij. Wissel ze gewoon om zonder dat jij het door hebt Wink
Maare, we moeten serieus maar is een xm magazijn op gaan zetten Wink  Exclamation  Ruimte heb ik al, nu de onderdelen nog…

Xsara Coupe

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 augustus 2007 06:56 PM
  [ # 10 ]

zo’n aandrijfas kost nieuw nog geen tweehonderd. dat mag voor jou toch geen probleem zijn? nu hoef je nog geen dure huur te betalen….

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 17 augustus 2007 07:20 PM
  [ # 11 ]
garagestmarien schreef:

zo’n aandrijfas kost nieuw nog geen tweehonderd. dat mag voor jou toch geen probleem zijn? nu hoef je nog geen dure huur te betalen….

een gloednieuwe zou op zich wel een zinvolle investering in de toekomst zijn wanneer ik op mn 80ste nog steeds in mn V6 wil rijden…  Wink

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 17 augustus 2007 07:41 PM
  [ # 12 ]

Beetje off topic, maarre ben zeker voor een magazijn vol XM onderdelen. Heb op zich al wat liggen.. Hoe gaat dat eigenlijk bij de BX club?Centraal een wrak kopen en slopen of levert men gewoon wat in?

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 17 augustus 2007 07:45 PM
  [ # 13 ]
garagestmarien schreef:

Moet je eens aan een dealer vragen wat zo’n as moet kosten…..kejje lachuh

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook