Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Welke nadelen van een BX vind je niet bij een ZX eigenlijk? Ik vind een ZX eigenlijk enkel nadelen hebben t.o.v. een BX.
Ik zie niet in waarom een ZX goedkoper in onderhoud zou moeten zijn.
Maar goed, ik ken de ZX dan ook eigenlijk niet, en ben wellicht blind geworden voor de nadelen van een BX. ops:
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
patje74 schreef:Welke nadelen van een BX vind je niet bij een ZX eigenlijk? Ik vind een ZX eigenlijk enkel nadelen hebben t.o.v. een BX.
Ik zie niet in waarom een ZX goedkoper in onderhoud zou moeten zijn.Maar goed, ik ken de ZX dan ook eigenlijk niet, en ben wellicht blind geworden voor de nadelen van een BX. ops:
Tsja, ZX heeft ook gewoon dure kwaaltjes, koppakkingen, aandrijfassen, kachelradiateurs, etc etc. Heb vandaag nog even in mijn oude ZXje gereden. Het rijdt echt heel leuk, maar als ik dan weer in de BX stap, dan weet ik het wel.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik vind een ZX HELEMAAL NIKS.
Ze zijn lelijk, geen HP vering (terwijl dat juist Geweldig is!) Het spreekt me gewoon totaaaal niet aan. ze hebben me nooit geintereseerd, en zullen ze nooit doen. Nee, echt niks voor mij!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Timo-BX schreef:Ik vind een ZX HELEMAAL NIKS.
Ze zijn lelijk, geen HP vering (terwijl dat juist Geweldig is!) Het spreekt me gewoon totaaaal niet aan. ze hebben me nooit geintereseerd, en zullen ze nooit doen. Nee, echt niks voor mij!
Ik dacht precies hetzelfde, tot ik er een als leenauto meekreeg.
Conclusie: je moet gewoon een keer in een ZX gereden hebben. Al is het alleen maar om na dat K@dett-uiterlijk en interieur jezelf te verbazen over het feit dat ze bij Cit het ontwerp mainstream gemaakt hebben maar de wegligging wél serieus genomen hebben. Het is een afzichtelijke (of je moet op Opels vallen) maar toch wel erg fijn rijdende auto.
Als de veerbollen van je BX halverwege zijn veert die al slechter dan de ZX (proefondervindelijk vastgesteld ops: ).
Ich bin ein Breaker
Beoordeel een ZX gewoon voor wat ie is…
Ik heb ook Xant gereden (leenauto) erg fijne auto,maar ik heb me daarna niet gestoord om weer in mijn ZX te rijden,ik durf te zeggen dat een ZX karakter heeft,niet in design (hoewel de modellen met meegespoten bumpers n.m.m. best goed uit zien) maar de wegligging en het bochtengedrag is subliem!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar… waardoor zou hij goedkoper in onderhoud zijn t.o.v. een BX, zoals wel vaker wordt geschreven? Ik bedoel, als je die eurotjes aan wat litertjes LHM + wat bollen uit gaat smeren over het aantal kilometers dat ze mee gaan, dan kun je ze niet meer terug vinden.
Mijn ZX kostte mij 1500 knikkers inclusief onderhoud,aangeschaft bij 140dkm, en nu 47.000km mee gereden.
Over een BX kan en zal ik niet oordelen.
(begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen een BX,sterker nog ik vind het mooie auto’s).
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
tja, allemaal leuk en aardig, maar of een zx nu duurder of goedkoper is dan een bx, dat maakt het rijden in een bx niet duurder of goedkoper. en ik blijf er bij dat het rijden in een bx niet duur is, ook als je het onderhoud uitbesteedt.
en een ax zal ook wel weer goedkoper kunnen zijn, maar de vraag was, is rijden in een bx duur… en volgens mij is dat niet zo
het goedkoopst is een bx te kopen voor een paar honderd (doe maar duur), mèt apk, oprijden, niets aan doen, en dan door naar de volgende.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
dat is misschien het goedkoopste, maar niet het leukste.
ik vind het leuk om na een dagje prutsen weer fijn in de auto te kunnen stappen, en hij het nog doet ook
MaartenH schreef:dat is misschien het goedkoopste, maar niet het leukste.
ik vind het leuk om na een dagje prutsen weer fijn in de auto te kunnen stappen, en hij het nog doet ook______________________________
iemand daihatsu kopen?
volgens mij rijdt die daihatsu nog goedkoper
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
BX<> lekslangen cilinderkoppen, koppakkingen,,koppeling,,aandrijfashoezen,,enz enz… of je moet een goed onderhouden BX kopen, maar ze zijn vrij pittig in onderhoud als je het niet zelf kunt repareren.
denk aan veroeste leidingen, en zelfs bij type I doorgerotte subframe’s.
Xantia<> even goed oppassen wat je aanschaft, maar ik heb er al 6 gehad, waarvan 5 ongezien gekocht.
1X de mist in gegaan, de rest allemaal fijne auto’s.
calculeer voor welke auto je ook koopt eerst 500 euro in voor de vloeistoffen ,en een rondje bollen op druk zetten.
de distributie riem moet je beoordelen voor je hem koopt.
als student een BX rijden is leuk, maar ik zet er mn naam onder, je staat er sneller mee met stukken dan een goede Xantia voor weinig.
een ZX kan ook, maar houd er rekeningmee dat het rammelbakken zijn aangaande de wielophanging.
fusee’s ed zijn vrij zwak van dit type.
ja een Xantia is niet je smaak, ja een Xantia is wat duurder in de wegenbelasting, maar dit maakt ie ruimschoots goed in het onderhoud.
tenzij je alles zelf kunt.
en kijk even door het overzicht
als je dan ff doorleest hoeveel rammels en knakken ed je op het ZX gedeelte tegenkomt.
datzelvde kun je ook met de andere type’s doen.
dit is natuurlijk wat fictief, maar je haald er wel de meest voorkomende storingen per type uit.
mvgr wupke:die voor een leuke Xantia zou gaan..
Het probleem met de BX (wat ik altijd hoor) is.
Nou, heb ik een BX gekocht voor X EUR en nou moet Y vervangen worden: dat is ie niet waard, want dat kost meer dan de auto mij gekost heeft.
Als je bijv. een nette chic heb gekocht voor 500 eur en je moet in het eerste jaar het standaard rijtje afwerken:
bollen vullen
adals
octopus
beurtje met wat extra onstekingsdelen
Dan ben je al meer kwijt dan de auto gekost heeft. Je mot maar durven
Mensen zijn om de een of andere reden altijd schijtbenauwd dat ze de investering niet terugkrijgen mochten ze de auto ineens moeten verkopen. T blijft natuurlijk een kwestie van visie of je met bepaalde reparaties de auto weer een tijdje kan rijden.
Een niet al te jonge tweedehands auto kost je al veel meer en schrijft daardoor veel meer af. Meja, een koppeling vervangen (600 EUR) bij een Xantia die 2000 EUR gekost heeft is om de een of andere reden peanuts, terwijl die zelfde reparatie bij een BX van 500 EUR zwaar problematisch wordt gevonden.
Van de week met het vervangen van een HD pomp en wat extra spul op mijn BX toch iets van dik 500 EUR weggetikt. Sommige mensen verklaren je voor gek. Terwijl die zelfde mensen voor een kleine beurt met remblokken bij de dealer meer aftikken.
Bekijk dus het totaalplaatje!
hee marten, wat zou jij kwijt zijn geweest met je HD pomp ed, als je het had moeten LATEN doen…?
verder klopt je relaas wel, maar ik heb inmiddels aardig wat weggesleutelt aan de diverse type Citroën’s .
en ik kan me niet aan de indruk ontrekken, dat ik de minste problemen heb met de Xantia’s…
en tja, ti’s en blijft mechanisch/electrisch,, net als in de racerij , en daar kan ook wat stuk gaan..
dus je kan idd pech hebben…met elk type..
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:hee marten, wat zou jij kwijt zijn geweest met je HD pomp ed, als je het had moeten LATEN doen…?
mvgr wupke:
Aan een 21turbod12
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:kreazyV8wuppo schreef:hee marten, wat zou jij kwijt zijn geweest met je HD pomp ed, als je het had moeten LATEN doen…?
mvgr wupke:
Aan een 21turbod12
dat het een verbouwde schuit is weet ik ook wel.
mn punt gaat hierom, de topicstarter geeft zelf al te kennen , dat hij niet erg bedreven is met sleutelen.
vandaar dus veel uit zal moeten besteden.
miz kan hij daarom beter in een Xantia oid gaan, dan voor een BX..
mvgr wupke