kreazyV8wuppo schreef:hee marten, wat zou jij kwijt zijn geweest met je HD pomp ed, als je het had moeten LATEN doen…?
Ik weet niet of er nog garages zijn die dat willen doen. Moet ik ze eerst precies gaan uitleggen hoe ze het in elkaar moeten zetten en dan lopen ze waarschijnlijk nog met ogen open in alle valkuilen die ik nu wel ken.
Goed punt, dus Bij de TurboD12 moet je de uren (minstens) dubbel tellen. Wordt nog leuk straks als de distributieriem weer aan de beurt is. Versnellingsbak is daarentegen weer nauwelijks complexer dan bij een normale turbodiesel.
Meja, mijn BX 14 Toulouse die ik een tijdje had als vervanger, heb ik voor 100 EUR gekocht zonder APK. Een middagje sleutelen en pakweg 250 EUR onderdelen (adals laten doen, stuurschijf, een handremkabel, uitlaatdeel, olie,filter,bougies,luchtfilter) en toen had ik voor 350 EUR weer een prima werkende BX. Ik denk dat het bij een garage als Hegru ong. 500 EUR gekost had om te laten fixen. Daar heb ik een half jaar probleemloos in rondgereden. Ik heb em ong. voor 350 verkocht en voor dat geld heb ik niet hoeven te leuren. Ik was em zo kwijt.
Het kan dus best: maar ik raad wel aan om ook zelf de handen uit de mouwen te steken en de adresjes in de gaten te houden waar je specifieke klussen goedkoop kan laten doen (ik noemde de Hegru voor de adallen). Dus niet als het koevloeistoflampje gaat branden naar de dealer rennen en em daar achterlaten, want dan ben je zo 150 EUR verder voor het diagnisticeren en vervangen van een kapotte thermostaat of thermocontact.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mpostma schreef:
Meja, mijn BX 14 Toulouse die ik een tijdje had als vervanger, heb ik voor 100 EUR gekocht zonder APK. Een middagje sleutelen en pakweg 250 EUR onderdelen (adals laten doen, stuurschijf, een handremkabel, uitlaatdeel, olie,filter,bougies,luchtfilter) en toen had ik voor 350 EUR weer een prima werkende BX. Ik denk dat het bij een garage als Hegru ong. 500 EUR gekost had om te laten fixen. Daar heb ik een half jaar probleemloos in rondgereden. Ik heb em ong. voor 350 verkocht en voor dat geld heb ik niet hoeven te leuren. Ik was em zo kwijt.
was idd nog best een geode bx
Ik denk dat je met ALLE auto`s gewoon geluk moet hebbe
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Heb 2 bxen gehad, de eerste alleen het hoognodige onderhoud aan gedaan en was na 2 jaar rijp voor de sloop door het achterstalling onderhoud. De tweede netjes bijgehouden maar dat betekende wel dat ie bijna maandelijks bij de garage stond. Het voordeel was wel dat de rekeningen nooit heel hoog waren. Bij de peug 306 die ik daarna had kwam ik er voor het eerst achter dat het helemaal niet zo normaal is om bijna maandelijks bij de garage te staan. ops:
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
zandvoorta schreef:Heb 2 bxen gehad, de eerste alleen het hoognodige onderhoud aan gedaan en was na 2 jaar rijp voor de sloop door het achterstalling onderhoud. De tweede netjes bijgehouden maar dat betekende wel dat ie bijna maandelijks bij de garage stond. Het voordeel was wel dat de rekeningen nooit heel hoog waren. Bij de peug 306 die ik daarna had kwam ik er voor het eerst achter dat het helemaal niet zo normaal is om bijna maandelijks bij de garage te staan. ops:
Elke maand bij de garage? Ik hoef niet elke maand iets belangrijks aan mijn BX te doen. Wat was er dan zoal mis met je auto?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
klapperende remmen, fout lampjes, dynamo, uitlaat, banden, apk, afslaan etc ik weet het niet eens allemaal meer maar inclusief de beurten en apk en zo was het geregeld raak dat er weer wat was en die tweede probeerde ik echt goed bij te houden dat er geen achterstallig onderhoud was. Sommige problemen zoals klapperende remmen kwam elke paar dkm weer terug en steeds weer nieuwe remblokjes. Heb een hoop lol gehad aan de bx en zou er graag weer eentje willen hebben maar betrouwbaar? nee.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
zandvoorta schreef:klapperende remmen, fout lampjes, dynamo, uitlaat, banden, apk, afslaan etc ik weet het niet eens allemaal meer maar inclusief de beurten en apk en zo was het geregeld raak dat er weer wat was en die tweede probeerde ik echt goed bij te houden dat er geen achterstallig onderhoud was. Sommige problemen zoals klapperende remmen kwam elke paar dkm weer terug en steeds weer nieuwe remblokjes. Heb een hoop lol gehad aan de bx en zou er graag weer eentje willen hebben maar betrouwbaar? nee.
Hmm.. sja het is ook wel een beetje mazzel hebben denk ik. Ik rijd nu bijna 20.000 km in mijn BX en het enige wat ik heb gehad wat echt noemenswaardig was waren een lekke HD-leiding en een gescheurde aandrijfashoes Toen ik hem net had heb ik alleen een rondje bollen gedaan en de distributieriem vervangen.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:zandvoorta schreef:klapperende remmen, fout lampjes, dynamo, uitlaat, banden, apk, afslaan etc ik weet het niet eens allemaal meer maar inclusief de beurten en apk en zo was het geregeld raak dat er weer wat was en die tweede probeerde ik echt goed bij te houden dat er geen achterstallig onderhoud was. Sommige problemen zoals klapperende remmen kwam elke paar dkm weer terug en steeds weer nieuwe remblokjes. Heb een hoop lol gehad aan de bx en zou er graag weer eentje willen hebben maar betrouwbaar? nee.
Hmm.. sja het is ook wel een beetje mazzel hebben denk ik. Ik rijd nu bijna 20.000 km in mijn BX en het enige wat ik heb gehad wat echt noemenswaardig was waren een lekke HD-leiding en een gescheurde aandrijfashoes Toen ik hem net had heb ik alleen een rondje bollen gedaan en de distributieriem vervangen.
ik heb met 6 Xantia’s in 3,5 jaar nu iets van 60,000 kms weg gezet.
en ik heb nog niks gehad….
buiten het normale APK beurtenwerk…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
kreazyV8wuppo schreef:
ik heb met 6 Xantia’s in 3,5 jaar nu iets van 60,000 kms weg gezet.
en ik heb nog niks gehad….
buiten het normale APK beurtenwerk…
mvgr wupke
Ik geloof ook absoluut dat de Xantia degelijker in elkaar zit dan de BX. Het ontwerp is gewoon 10 jaar moderner, dat heeft ongetwijfeld zijn vruchten afgeworpen. De motoren zijn wel redelijk gelijk, maar wat eromheen zit is een stuk steviger. En meestal is het niet de motor die een auto op de sloop doet belanden
Eveneens ben ik tevens ook.
kreazyV8wuppo schreef:knäckor schreef:zandvoorta schreef:.
ik heb met 6 Xantia’s in 3,5 jaar nu iets van 60,000 kms weg gezet.
en ik heb nog niks gehad….
buiten het normale APK beurtenwerk…
mvgr wupkedan heb je geluk ik heb in 3.5 jaar tijd 130000km gereden met me xantia en heb alleen maar rekeningen van die auto
citroenc2 schreef:kreazyV8wuppo schreef:knäckor schreef:zandvoorta schreef:.
ik heb met 6 Xantia’s in 3,5 jaar nu iets van 60,000 kms weg gezet.
en ik heb nog niks gehad….
buiten het normale APK beurtenwerk…
mvgr wupkedan heb je geluk ik heb in 3.5 jaar tijd 130000km gereden met me xantia en heb alleen maar rekeningen van die auto
tja.. wat wil je daar voor antwoord op?
kom eens langs zou ik zeggen, dan kijk ik je xant even na…
ik heb echt nergens trubbels mee gehad… kan ook factor geluk zijn..mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Timo-BX schreef:
ten eerste geen 1400, omdat ik zo ie zo stuurbekrachting wil, en toch wel wat luke van electrische ramen etc ops:
Nu al verwend Spierballen kweken verdorie! Ben jij nou een gezonde hollandse vent?
Ik ben begonnen met een GS en een GSA, half jaar later kwam een BX 14 1990. Super auto! Je moet ietsie harder draaien aan dat stuurwiel, dat raamslingeren gaat ook best en het ontbreken van CV zorgt ervoor dat je je hersens wat beter blijft gebruiken. Verder zijn 1400’s echt snel genoeg.
Al die extra’s kosten brandstof, de auto wordt gevoeliger voor storingen (die ik allemaal zelf kan oplossen maar zo te lezen jij nog niet) en je betaalt meer verzekering. Naar mijn idee leer je een auto beter op waarde schatten en beter kennen als je bij de basis begint.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
kreazyV8wuppo schreef:citroenc2 schreef:kreazyV8wuppo schreef:knäckor schreef:zandvoorta schreef:.
ik heb met 6 Xantia’s in 3,5 jaar nu iets van 60,000 kms weg gezet.
en ik heb nog niks gehad….
buiten het normale APK beurtenwerk…
mvgr wupkedan heb je geluk ik heb in 3.5 jaar tijd 130000km gereden met me xantia en heb alleen maar rekeningen van die auto
tja.. wat wil je daar voor antwoord op?
kom eens langs zou ik zeggen, dan kijk ik je xant even na…
ik heb echt nergens trubbels mee gehad… kan ook factor geluk zijn..mvgr wupke
valt weining na te kijken maar in die 130000km is er oa
koppaking gedaan met in en uitlaatkleppen
kofferklep lekage
linkerdeur die spontaan scheurt op een las
uitlaat die de dealer niet luchtdicht klrijgtenz enz allemaal van die rare dingen die je niet verwacht bij zo auto maar ik heb me al voorgenomen bij een volgende dure reperatrie de auto weg te doen
citroenc2 schreef:snip
Lekker ontopic
mpostma schreef:citroenc2 schreef:snip
Lekker ontopic
heb jij ergens problemen mee
het gaat in dit topic over duur en betrouwbaar en zoals je ziet wordt de link met een xantia gelegd
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:Het probleem met de BX (wat ik altijd hoor) is.
Nou, heb ik een BX gekocht voor X EUR en nou moet Y vervangen worden: dat is ie niet waard, want dat kost meer dan de auto mij gekost heeft.
Als je bijv. een nette chic heb gekocht voor 500 eur en je moet in het eerste jaar het standaard rijtje afwerken:
bollen vullen
adals
octopus
beurtje met wat extra onstekingsdelenDan ben je al meer kwijt dan de auto gekost heeft. Je mot maar durven
Mensen zijn om de een of andere reden altijd schijtbenauwd dat ze de investering niet terugkrijgen mochten ze de auto ineens moeten verkopen. T blijft natuurlijk een kwestie van visie of je met bepaalde reparaties de auto weer een tijdje kan rijden.
Een niet al te jonge tweedehands auto kost je al veel meer en schrijft daardoor veel meer af. Meja, een koppeling vervangen (600 EUR) bij een Xantia die 2000 EUR gekost heeft is om de een of andere reden peanuts, terwijl die zelfde reparatie bij een BX van 500 EUR zwaar problematisch wordt gevonden.
Van de week met het vervangen van een HD pomp en wat extra spul op mijn BX toch iets van dik 500 EUR weggetikt. Sommige mensen verklaren je voor gek. Terwijl die zelfde mensen voor een kleine beurt met remblokken bij de dealer meer aftikken.
Bekijk dus het totaalplaatje!
Ben het helemaal met Marten eens.
In mijn geval heb ik mijn GT gekocht voor 100, zonder APK. Heb zelf 3 leidingen vervangen en daarna werd ze zonder problemen goedgekeurd. Dit jaar sta ik voor wat kosten: Wiellager RV, ADAL LA, Subframe voor, remblokken LV etc… Dit ben ik zeker van plan te doen.
Sterker nog: Zodra deze auto 25 wordt komt er LPG in: 1000 euro.
Volgend jaar misschien al de automaat: minimaal 500 euro.
Als ik ooit iets anders wil krijg ik geen bal terug. Ondertussen heb ik dan toch jarenlang zeer goedkoop auto kunnen rijden vergeleken met een auto die 10 tot 15 jaar jonger is.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik het meeste zelf doe. Alleen revisies begin ik niet aan.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY