LATEN STAAN..
ABS, is vermoedenlijk wel simpel op te lossen met het schoonmaken van de sensoren.
maar calculeer maar vast 1000Euro extra in voor de koppeling , en dan heb ik het nog niet over de riemen gehad…
of je koopt hem en rijd ermee tot ie stuk gaat, en sloopt of voert hem dan af…
je zult de eerste niet zijn die leeg loopt op zo’n monster…
mvgr wupke:
P.Jager86 schreef:daarom ben ik hier ook terecht gekomen, vond op eerste gezicht niet duur, maar je gaat toch wel even nadenken. Komt wel een nieuwe APK op ongeacht de kosten die hij maakt, dit zou zeg maar de afspraak wezen, 750 voor de mijne, 450 bijleggen.
en hoe denk je dat de meeste garage een auto door de keuring brengen uitklaat kasverrot maar nog net apk goed denk je dan dat ze die vervangen tuurlijk niet want als hij er na een uur afvalt is de auto toch al goed gekeurd want het is een moment opname die nix zeg over een auto
Daar heb je ook wel weer gelijk in. De rest van de auto is volgens mij verder wel goed, maar die punten die ik opgenoemd heb zijn ook de euvels. Maar ja dan blijft het nog een gok geen onderhoudshistorie dus de riemen moet ook… Ik denk er samen met jullie tips nog wel even over na das een ding dat zeker is, maar het XM virus grijpt snel,,, hahahaha
Wup is weer een beetje voorbarig, want er is niet gezegd dat de koppeling slecht is, het zou idd net zo goed de afstelling kunnen zijn. Dit moet je echter wel ff [laten] checken. Voor hun is dat een kleine moeite, dus die mogen ze wel ff nemen voor een serieuze potentiele koper. Willen ze dit niet of blijkt het achteraf niet goed te zijn, dan weet je alsnog hoe laat het is. Verder denk ik dat het een serieus punt is dat je niet weet hoe lang de distributie al mee gaat. Dit laten vervangen bij een specialist kost je net zoveel als de aankoopsprijs. Kom je hier niet achter, dan zou ik die kar alleen maar meenemen voor de helft van het geld en dan rijden tot ie klapt, of je schakelt een technisch bekwaam forumlid in zoals Sohail, alias ZX1.4i om je voor een zacht prijsje te helpen.
Animal triste post coitum
Abs is tricky, je kunt een gokje wagen door wat schoon te maken maar het kan ook arbeids (kapitaal) intensief zijn. Ik ben benieuwd wat je gaat doen, is de wagen die je op het oog hebt niet zilver/blauwig? Dan weet ik wel welke dat is.
Mocht je willen weten hoe een XM hoort te rijden, ik woon vlakbij
Serge schreef:Wup is weer een beetje voorbarig, want er is niet gezegd dat de koppeling slecht is, het zou idd net zo goed de afstelling kunnen zijn. Dit moet je echter wel ff [laten] checken. Voor hun is dat een kleine moeite, dus die mogen ze wel ff nemen voor een serieuze potentiele koper. Willen ze dit niet of blijkt het achteraf niet goed te zijn, dan weet je alsnog hoe laat het is. Verder denk ik dat het een serieus punt is dat je niet weet hoe lang de distributie al mee gaat. Dit laten vervangen bij een specialist kost je net zoveel als de aankoopsprijs. Kom je hier niet achter, dan zou ik die kar alleen maar meenemen voor de helft van het geld en dan rijden tot ie klapt, of je schakelt een technisch bekwaam forumlid in zoals Sohail, alias ZX1.4i om je voor een zacht prijsje te helpen.
een XM V6???
van 1990???
voor die prijs met 2 ton op de HAAK????
dan gaan bij mij al direct ALLE alarmbellen rammelen…
en ga nou geen zoete broodjes verkopen over afstellen van de koppeling, want die is zelfstellend…
daarnaast is de D riem ellende vervangen bij ZO’N kalf, echt gene sinnecure hoor,, ti’s geen TUtje…
ABS kaduuk, gare koppeling, en versleten Distributie… ik ruik em op 10 kilometer al aankomen,,,,,
het is een XM die je of koopt tot ie klapt, of je loopt erop leeg..
mvgr wupke
Was het niet zo dat de v6 tot 94 een ketting heeft
kreazyV8wuppo schreef:en ga nou geen zoete broodjes verkopen over afstellen van de koppeling, want die is zelfstellend…
Haha, eens..
Het blokje kan nog prima zijn. Maar de gebreken duiden toch wel op achterstallig onderhoud en bij een vroege XM is dat toch wel smeken om problemen.
@kV8. Dat blok heeft kettingen en geen distributieriem. Dat zou je toch moeten weten
Rationeel gezien zou ik er niet aan beginnen.
Maar het blijft een prachtbak.. zeker met handschakeling.
Ijs schreef:Was het niet zo dat de v6 tot 94 een ketting heeft
ok dan heeft ie een ketting.
los daarvan, is een XM V6 van dat bwjr en die kms een tuut om lekker je bankrekening op leeg te zuigen…
tenzij je erg veel zelf kunt, en een redelijk uitbundige werkplaats hebt…
ik zou er iig niet aan beginnen, zelfs niet voor de heb..
mvgr wupke
Alle V6’en tot modeljaar ‘97 hebben een distributieketting meen ik, oude serie motor is herkenbaar aan de vierkante kap met het Citroën- en V6-logo erop, onder de motorkap. Bij een 24-klepper is het een kap met een nagenoeg vlakke bovenkant met ronde hoekjes meen ik.
Wil je echt zeker weten of-ie een ketting heeft, draai dan de olievuldop eraf en dan tref je als het goed is een ketting aan. Dit laatste geldt iig voor een 12-klepper, voor een 24-klepper weet ik het niet.
Maar naar alle waarschijnlijkheid heeft de motor inderdaad een ketting, dan is het ook de eerste distributie die er op zit, en volgens het boekje moet er bij 3,5 ton een nieuwe distributie op. Maar dan is je hele motor wel toe aan een revisie. Anderen zeggen dat je de ketting pas vervangt als je ‘m hoort rammelen.
Wat ABS betreft, was dit geen optie in die jaren? Dan zou afkoppelen van het ABS-systeem volstaan voor APK, maarja, dan heb je geen ABS meer. Als ABS standaard op de wagen is gaat dit niet op, want het ABS-lampje moet dan bij aanzetten van het contact gaan branden, en vervolgens uitdoven.
Verder zou de wagen licht moeten sturen, zelfs bij het parkeren, en bij stilstand vanzelf naar het midden moeten draaien, de V6 heeft een DiRaVi-systeem.
Bovendien meen ik dat zo’n vroege XM nog geen hydraulisch bediende koppeling heeft, en dus niet zelfstellend is. Maar pin me hier niet op vast.
Groetjes Erik!
ook al is abs een optie als het aanwezig is op de auto moet het het doen voor de apk
daarbij is bijma een redelijk grote toko die dit probleem echt wel kan oplossen maar hier dus geen zin in heeft dus dan vraag ik me al af waarom niet zijn de kosten soms te hoog of zo dus een probleem met de abs die veel kosten mee brengt lekker laten staan zeg ik dan
Ik geloof best dat ze die ABS fixen bij die apk, maar dat zal dan eerder iets zijn in de trant van het lampje eruit halen ofzo…
Verder is dit inderdaad de PRV-V6, met ketting. Da’s dan wel weer handig. Maar een rotte koppeling is niet fijn, een v6 zonder automaat is eigenlijk al niks
Harm schreef:Ik geloof best dat ze die ABS fixen bij die apk, maar dat zal dan eerder iets zijn in de trant van het lampje eruit halen ofzo…
Verder is dit inderdaad de PRV-V6, met ketting. Da’s dan wel weer handig. Maar een rotte koppeling is niet fijn, een v6 zonder automaat is eigenlijk al niks
een lampje eruit is niet fizen maar de boel belazeren
Ja dat bedoel ik… voor een auto in die prijscategorie moet je niet verwachten dat ze er erg veel tijd en moeite in gaan stoppen.
citroenc2 schreef:ook al is abs een optie als het aanwezig is op de auto moet het het doen voor de apk
En wat denk je dat ze doen bij het keuren???
Die ABS wordt gewoon uitgezet (zekering of lampje eruit) en dan keuren ze hem gewoon goed. Je kan ouwehoeren wat je wilt, maar dit wordt regelmatig zo gedaan. Lekker makkelijk.
Formeel kun je dan natuurlijk altijd een herkeuring aanvragen bij de RDW, laten afkeuren (immers ABS doet het niet) en dan terug naar de garage en eisen dat het alsnog wordt gefixed. Dat zullen ze dan waarchijnlijk vertikken en dan kun je naar de rechter stappen om te eisen dat het alsnog geregeld wordt.
Ja, ik wens je veel succes daarbij.