knäckor schreef:zandvoorta schreef:Heb 2 bxen gehad, de eerste alleen het hoognodige onderhoud aan gedaan en was na 2 jaar rijp voor de sloop door het achterstalling onderhoud. De tweede netjes bijgehouden maar dat betekende wel dat ie bijna maandelijks bij de garage stond. Het voordeel was wel dat de rekeningen nooit heel hoog waren. Bij de peug 306 die ik daarna had kwam ik er voor het eerst achter dat het helemaal niet zo normaal is om bijna maandelijks bij de garage te staan. ops:
Elke maand bij de garage? Ik hoef niet elke maand iets belangrijks aan mijn BX te doen. Wat was er dan zoal mis met je auto?
jouw auto is gewoon telkens meteen naar de garage gebracht als er iets mee was ...
dat maakt het grote verschil.
BX´en die altijd goed onderhouden zijn zou ik het nog wel mee wagen, maar een ding waarvan vrij weinig bekend is, die gebruikt is om goedkoop te rijden zou ik meteen slopen als er iets groots mee aan de hand was.
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
OscarTZDTurbo schreef:
jouw auto is gewoon telkens meteen naar de garage gebracht als er iets mee was ...
dat maakt het grote verschil.
Daar heb jij weer een punt. Overigens ben ik er nog erg blij mee, ik rij er met veel plezier in
Echter, mijn vorige BX had ook niet elke maand aandacht nodig. Dus het is geen regel dat een BX maandelijks verzorgd moet worden.
Eveneens ben ik tevens ook.
nee dat klopt. is ook zo hoor .. maar toch. er zijn inderdaad wel van die wagens die altijd wat hebben.
Je kan het niet altijd zeggen, maar een goed onderhouden basis lijkt mij het belangrijkste.
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Onderhoud blijft natuurlijk belangrijk
Ik denk ook niet dat je bang moet zijn om na de aanschaf wat meer uit te geven aan onderhoud.
Als je de BX langere tijd wil rijden, zal je denk ik merken dat die dan later minder mankementen krijgt omdat je al veel aan onderhoud gedaan heb
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
kreazyV8wuppo schreef:BX<> lekslangen cilinderkoppen, koppakkingen,,koppeling,,aandrijfashoezen,,enz enz… of je moet een goed onderhouden BX kopen, maar ze zijn vrij pittig in onderhoud als je het niet zelf kunt repareren.
denk aan veroeste leidingen, en zelfs bij type I doorgerotte subframe’s.
Laten we de 1e types even buiten beschouwing laten, dat zijn ondertussen youngtimers, en die koop je niet om enkel goedkoop mee te rijden. Daar hebben ze teveel nadelen voor t.o.v. een 2/3e type.
Waarmee de leidingwerk-problematiek alweer gereduceerd is en het subframe-verhaal ook al beter is.
Koppeling, ashoesjes enz, heb je altijd bij een oudere wagen en koppakkingen en cilinderkoppen vallen naar mijn idee relatie mee, enkele motortypes nagelaten.
En dan nog, smeer de extra BX-gerelateerde kosten zoals eens een oktopus enzo eens uit over het aantal kilometers wat je er mee kunt rijden, dan blijft er nog weinig van over.
Om op een objectieve manier te kunnen beoordelen of een BX goedkoop of duur is om te berijden, zul je het in relatie moeten zien met klassegenoten uit een zelfde bouwperiode. Je vergelijking met een Xantia is volledig correct, maar het is geen klassegenoot en komt ze uit een andere generatie.
Daarbij komt dat vele BX-liefhebbers bewust niet voor een Xantia kiezen, ik ben daar eentje van. Los van het feit dat het allemaal een stuk degelijker is, mis ik een berg sfeer, en daarmee dus een stuk rijgenot.
Trouwens, als ik kijk naar mijn kostenplaatje van de afgelopen 30.000Km, dan kan ik enkel concluderen dat ik zeer geodkoop heb gereden. Goedkoper dan ooit! Terwijl ik voorheen enkel nieuwerwetse computergestuurde sfeerloze bakken heb gereden… En toch had mijn oude BX niet meer onderhoud nodig dan die nieuwere wagens. (die mij wel eens langs de kant hebben laten staan…
Kortom, ik heb mijn 1e type ervaren als een zeer betrouwbare en goedkoop te onderhouden wagen. Betrouwbaarder en goedkoper dan welke wagen ik ook maar heb gehad. (maar goed, dat is slechts 1 ervaring natuurlijk)
patje74 schreef:kreazyV8wuppo schreef:BX<> lekslangen cilinderkoppen, koppakkingen,,koppeling,,aandrijfashoezen,,enz enz… of je moet een goed onderhouden BX kopen, maar ze zijn vrij pittig in onderhoud als je het niet zelf kunt repareren.
denk aan veroeste leidingen, en zelfs bij type I doorgerotte subframe’s.Laten we de 1e types even buiten beschouwing laten, dat zijn ondertussen youngtimers, en die koop je niet om enkel goedkoop mee te rijden. Daar hebben ze teveel nadelen voor t.o.v. een 2/3e type.
Waarmee de leidingwerk-problematiek alweer gereduceerd is en het subframe-verhaal ook al beter is.
Koppeling, ashoesjes enz, heb je altijd bij een oudere wagen en koppakkingen en cilinderkoppen vallen naar mijn idee relatie mee, enkele motortypes nagelaten.En dan nog, smeer de extra BX-gerelateerde kosten zoals eens een oktopus enzo eens uit over het aantal kilometers wat je er mee kunt rijden, dan blijft er nog weinig van over.
Om op een objectieve manier te kunnen beoordelen of een BX goedkoop of duur is om te berijden, zul je het in relatie moeten zien met klassegenoten uit een zelfde bouwperiode. Je vergelijking met een Xantia is volledig correct, maar het is geen klassegenoot en komt ze uit een andere generatie.
Daarbij komt dat vele BX-liefhebbers bewust niet voor een Xantia kiezen, ik ben daar eentje van. Los van het feit dat het allemaal een stuk degelijker is, mis ik een berg sfeer, en daarmee dus een stuk rijgenot.Trouwens, als ik kijk naar mijn kostenplaatje van de afgelopen 30.000Km, dan kan ik enkel concluderen dat ik zeer geodkoop heb gereden. Goedkoper dan ooit! Terwijl ik voorheen enkel nieuwerwetse computergestuurde sfeerloze bakken heb gereden… En toch had mijn oude BX niet meer onderhoud nodig dan die nieuwere wagens. (die mij wel eens langs de kant hebben laten staan…
Kortom, ik heb mijn 1e type ervaren als een zeer betrouwbare en goedkoop te onderhouden wagen. Betrouwbaarder en goedkoper dan welke wagen ik ook maar heb gehad. (maar goed, dat is slechts 1 ervaring natuurlijk)
Patje,, ik draai nu al dik 25 jaar mee in de techniek,, heb zelf van GS tot Xantia en alles ertussen ook gereden…
een BX van bwjr 90 ongeveer is al 17 jr oud.
een vriend van mij (je ken hem wel LVH Jeuken nummer 001 in het BX clubbestand) rijd in een perfect onderhouden BX 14 op LPG…
en weet je, hij gaat hem verkopen..
waarom?
omdat de auto richting zn kwalen tijd gaat.
koppakking.
olielekkage’s
enz enz..
nu is dat een 150A blokkie, ik weet het. maar zelfs goed onderhoud zegt niet alles..
dan daarnaast dat er best wel aardige bixen te koop zijn die pak em beet 150,000 kms op de teller hebben..
die zijn ook al ongeveer 17 jaar oud..
dus koprevisie’s vlammen je om de oren.
seals zijn uitgedroogd dus zuipen ze olie.
koppakkingen zijn oud en uitgedroogd ,dus lekken.
radiatoren zijn versleten, dus koelen niet meer goed..
en nu wil je mij ervan overtuigen dat een bix goedkoper in onderhoud is ,dan een xantia..
hmm,,,
dat gaat er bij mij nie in..
en ik heb redenen en bewijzen genoeg om dat hard te maken..
mvgr wupke
tuurlijk heb je gelijk dat een xantia niet met een bx te vergeluijken is en een heel andere auto is maar waarmee wil je anders vergelijken
een bx koop je vooral voor de bollen anders kan je net zo goed een 205 kopen enz
vandaar de vergelijking xantia ik weet het het overgrote deel zou geen xantia willen omdat ze opkijken tegen oa de kosten en omdat er minder genot mee te beleven is maar ik weet nog goed toen me ouders van gsa naar bx gingen de gsa reed toch lekkerder enz enz maar des ondanks rijden ze nu al weer bijna 17 jaar bx
citroenc2 schreef:tuurlijk heb je gelijk dat een xantia niet met een bx te vergeluijken is en een heel andere auto is maar waarmee wil je anders vergelijken
een bx koop je vooral voor de bollen anders kan je net zo goed een 205 kopen enz
vandaar de vergelijking xantia ik weet het het overgrote deel zou geen xantia willen omdat ze opkijken tegen oa de kosten en omdat er minder genot mee te beleven is maar ik weet nog goed toen me ouders van gsa naar bx gingen de gsa reed toch lekkerder enz enz maar des ondanks rijden ze nu al weer bijna 17 jaar bx
ik heb zelfs de uitstap gemaakt naar een een Chrysler Saratoga .
omdat ik het vertikte om in een Xantia te stappen.
daarna in een Volvo 480 ES , wederom omdat ik geen Xantia wilde..
daarna een BX 16 TZI op LPG
omdat ik niet een Xantia wilde..
en O god wat sla ik me heden voor de kop dat ik het niet eerder gedaan heb….
mvgr wupke:die drempelvrees had, en het achteraf slappe koffie vond van zichzelf….
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
kreazyV8wuppo schreef:patje74 schreef:Je vergelijking met een Xantia is volledig correct, maar het is geen klassegenoot en komt ze uit een andere generatie.
en nu wil je mij ervan overtuigen dat een bix goedkoper in onderhoud is ,dan een xantia..
hmm,,,
dat gaat er bij mij nie in..
Dat komt omdat je een stukje gemist hebt. Ik zeg dan ook dat je volledig gelijk hebt. Alleen voor velen is een Xantia geen alternatief voor een BX, en dat heeft niets met aanschafkosten te maken.
Daarnaast wil ik zeggen dat een Xantia geen gelijkwaardig vergelijkingsmateriaal is omwille van zijn generatie en klasse.
Ik stel enkel dat een BX redelijk geodkoop op de weg te houden is in vergelijking tot klasse en generatiegenoten. En bevestig dat het goedkoper kan door af te wijken van deze generatie wagens in deze klasse, zowel naar boven als naar onderen.
patje74 schreef:kreazyV8wuppo schreef:patje74 schreef:Je vergelijking met een Xantia is volledig correct, maar het is geen klassegenoot en komt ze uit een andere generatie.
en nu wil je mij ervan overtuigen dat een bix goedkoper in onderhoud is ,dan een xantia..
hmm,,,
dat gaat er bij mij nie in..Dat komt omdat je een stukje gemist hebt. Ik zeg dan ook dat je volledig gelijk hebt. Alleen voor velen is een Xantia geen alternatief voor een BX, en dat heeft niets met aanschafkosten te maken.
Daarnaast wil ik zeggen dat een Xantia geen gelijkwaardig vergelijkingsmateriaal is omwille van zijn generatie en klasse.Ik stel enkel dat een BX redelijk geodkoop op de weg te houden is in vergelijking tot klasse en generatiegenoten. En bevestig dat het goedkoper kan door af te wijken van deze generatie wagens in deze klasse, zowel naar boven als naar onderen.
tja ,dan rest de topicstarter maar 1 ding…
of de handen uit de mouwen , en zn kop in het vet en het smeer an zn neus.
of toch maar FF slikken dat ie in een niet zo smaakvolle Xantia stapt, en zn duurverdiende geld aan zn studie financiering kan uitgeven..
mvgr wupke die een Xantia aanraad, en zelfs bij de aanschaf wil helpen,,,, is deh wa’h..
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Aller eerst: Wat een reacties! geweldig!
Even over de duscussie die over de Xantia en de BX gaat..
Een BX koop je gemiddeld voot 500/600 euro?
Maar een gemiddelde Xantia prijs is rond de 1500.. Nou, om dat zo maar ff op te hoesten.. Dus kijken naar een Xantia van 950,-. OF het is een hele hoge KM-stand, OF hij ZIET ER NIET UIT (krassen ed.) Of APK verlopen etc. Dus voor een GOEDE Xantia, ben je vaak al meer kwijt, dan je voor een BX betaald.
Over de ZX wil ik na deze streep niks meer horen, ik heb besloten daarin niet te rijden. ik wil een auto die mij qua uiterlijk ook aanspreekt, en waar je niet met je ogen dicht naartoe loopt. Met spijt: Had ik nu maar een mooie BX. Ook al raden jullie het aan, ik wil het echt niet, sorry! ops:
—————————————————————————————————
Het sleutelen wil ik absoluut leren! Maar zonder brommer/scooter/ auto van ouders (waar ik niet aan mag komen) valt er niet veel te oefenen. Dus pas als ik de auto heb, kan ik pas oefenen. Maar met dit forum gaat het vast wel lukken
Maar ik moet zeggen dat me de reacties niet tegen vallen, en ik blij ben dat er met zoveel enthousiastme word gereageerd! Ik heb in ieder geval weer een boel tegen argumenten, als ik weer naar mn oren geslingerd krijg: “niet aan beginnen, bijna 20 jaar oud!”
Kijk dan toch, voor 500 euro!!!
PRACHTIG!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
knäckor schreef:kreazyV8wuppo schreef:
ik heb met 6 Xantia’s in 3,5 jaar nu iets van 60,000 kms weg gezet.
en ik heb nog niks gehad….
buiten het normale APK beurtenwerk…
mvgr wupkeIk geloof ook absoluut dat de Xantia degelijker in elkaar zit dan de BX. Het ontwerp is gewoon 10 jaar moderner, dat heeft ongetwijfeld zijn vruchten afgeworpen. De motoren zijn wel redelijk gelijk, maar wat eromheen zit is een stuk steviger. En meestal is het niet de motor die een auto op de sloop doet belanden
Nou, de koets van de Xantia is geen hoogvlieger qua veiligheid. Was de BX in zijn tijd een veilige auto (!), de Xantia zit echt onder de maat, de A-stijl knikt namelijk snel in.
Ik rijd al vele jaren vele km’s type 3 BX-en op diesel, en daar is echt zelden tot nooit wat mee. Moderne autoos laten het vaker afweten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Voordeel van een Xantia boven een BX is dat de (sloop)onderdelen van een Xantia de komende jaren steeds makkelijker te verkrijgen zullen zijn dan van een BX.
Jeroen
toniclight schreef:Voordeel van een Xantia boven een BX is dat de (sloop)onderdelen van een Xantia de komende jaren steeds makkelijker te verkrijgen zullen zijn dan van een BX.
Jeroen
Als je daar op inzet zal je dat nog gaan tegenvallen ben ik bang.
Ten eerste is de Xantia niet zo a-la technisch-lego gebouwd als de BX, ten tweede zijn er veel minder Xantia’s verkocht en heeft ie veel minder lang gelopen (6 jaar) dan BX-en, dus zie je nu wel een piek op sloperijen maar zal dat hard achteruitgaan.
Wel is de remmerij van de Xantia beter, wat ‘m een goede donor maakt voor de BX
Ich bin ein Breaker
karel schreef:toniclight schreef:Voordeel van een Xantia boven een BX is dat de (sloop)onderdelen van een Xantia de komende jaren steeds makkelijker te verkrijgen zullen zijn dan van een BX.
Jeroen
Als je daar op inzet zal je dat nog gaan tegenvallen ben ik bang.
Ten eerste is de Xantia niet zo a-la technisch-lego gebouwd als de BX, ten tweede zijn er veel minder Xantia’s verkocht en heeft ie veel minder lang gelopen (6 jaar) dan BX-en, dus zie je nu wel een piek op sloperijen maar zal dat hard achteruitgaan.Wel is de remmerij van de Xantia beter, wat ‘m een goede donor maakt voor de BX
euh de xant is van 93 tot ergens in 2000 gebouwd hoor. en sterker,, in het midden oosten word hij nog steeds gebouwd..
daarnaast is een Xantia makkelijker sleutelen dan een bix, en valt het lego gehalte wel mee .
maar da’s denk ik eerder een kwestie van smaak.
los van dat is er vrij veel standaard materiaal, wat bv ook onder andere modellen zit en zelfs merken… PSA..dus.
mvgr wupke