4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Motor revisie II
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 juli 2007 06:48 PM
  [ # 46 ]

Na het bekijken van je foto’s denk ik dat het heel goed zou zijn om je motor toch eens verder uitelkaar te gaan halen. De ervaring heeft mij namelijk geleerd ( na 12 jaar…...) dat motoren die nat zijn van olielekkages nog al eens wat gare zuigerveren vertonen. Dat zou in het geval van jouw blok best wel eens aan de hand kunnen zijn, getuige te vette bende! en nu ie er toch naast staat….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 juli 2007 07:37 PM
  [ # 47 ]
waterman771 schreef:

Na het bekijken van je foto’s denk ik dat het heel goed zou zijn om je motor toch eens verder uitelkaar te gaan halen. De ervaring heeft mij namelijk geleerd ( na 12 jaar…...) dat motoren die nat zijn van olielekkages nog al eens wat gare zuigerveren vertonen. Dat zou in het geval van jouw blok best wel eens aan de hand kunnen zijn, getuige te vette bende! en nu ie er toch naast staat….

ga ik ook doen maar ik was nog fff afhankelijk van degene die het gebeuren moet financieren (m’n vader/zijn DS). Nu ik groen licht heb om het goed te doen gaan de zuigers er ook uit en gaat degene die de kop reviseerd ook de zuigerbussen op hun diameter meten en het zaakje zonodig honen. die zuigerveren ga ik zowiezo dan (zelf) vervangen. Ook de DB ketting ga ik (preventief) vervangen.

hoe zit dat met die drijf/hoofdlagers; vanaf 65’ zijn ze zowel in de 0.25 als de 0.50 mm variant Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 juli 2007 07:43 PM
  [ # 48 ]
citroen23 schreef:
waterman771 schreef:

Na het bekijken van je foto’s denk ik dat het heel goed zou zijn om je motor toch eens verder uitelkaar te gaan halen. De ervaring heeft mij namelijk geleerd ( na 12 jaar…...) dat motoren die nat zijn van olielekkages nog al eens wat gare zuigerveren vertonen. Dat zou in het geval van jouw blok best wel eens aan de hand kunnen zijn, getuige te vette bende! en nu ie er toch naast staat….

ga ik ook doen maar ik was nog fff afhankelijk van degene die het gebeuren moet financieren (m’n vader/zijn DS). Nu ik groen licht heb om het goed te doen gaan de zuigers er ook uit en gaat degene die de kop reviseerd ook de zuigerbussen op hun diameter meten en het zaakje zonodig honen. die zuigerveren ga ik zowiezo dan (zelf) vervangen. Ook de DB ketting ga ik (preventief) vervangen.

hoe zit dat met die drijf/hoofdlagers; vanaf 65’ zijn ze zowel in de 0.25 als de 0.50 mm variant Confused:

Als je krukas goed is, en de lagers een normaal slijtage patroon vertonen kun je meestal gewoon wegkomen met de standaart maat lagers.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 30 juli 2007 07:44 PM
  [ # 49 ]
citroen23 schreef:

hoe zit dat met die drijf/hoofdlagers; vanaf 65’ zijn ze zowel in de 0.25 als de 0.50 mm variant Confused:

Meten is weten! Laughing
Dus best even opmeten die krukas en stoterstangen,dan kijken welke het best uitkomen!
Bij mijn SM blok, word ook alles opgemeten en dan moet ik de desbetreffende lagerschalen halen,of desnoods de krukas laten slijpen,mochten de goede niet meer beschikbaar zijn! Je kan ook lagerschalen op maat laten maken,maar dat is zo duur,dat je best de krukas laat slijpen. Wink

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 juli 2007 07:50 PM
  [ # 50 ]
waterman771 schreef:

Als je krukas goed is, en de lagers een normaal slijtage patroon vertonen kun je meestal gewoon wegkomen met de standaart maat lagers.

als de oude niet verkleurd cq ingevreten zijn neem ik aan dat ik die ook wel weer kan gebruiken. Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 juli 2007 07:56 PM
  [ # 51 ]
citroen23 schreef:
waterman771 schreef:

Als je krukas goed is, en de lagers een normaal slijtage patroon vertonen kun je meestal gewoon wegkomen met de standaart maat lagers.

als de oude niet verkleurd cq ingevreten zijn neem ik aan dat ik die ook wel weer kan gebruiken. Confused:

Waarom zou je dat doen? Nieuwe, in standaart maat, kosten 40 euro!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 juli 2007 08:03 PM
  [ # 52 ]
waterman771 schreef:
citroen23 schreef:
waterman771 schreef:

Als je krukas goed is, en de lagers een normaal slijtage patroon vertonen kun je meestal gewoon wegkomen met de standaart maat lagers.

als de oude niet verkleurd cq ingevreten zijn neem ik aan dat ik die ook wel weer kan gebruiken. Confused:

Waarom zou je dat doen? Nieuwe, in standaart maat, kosten 40 euro!

gelijk heb je Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 07 augustus 2007 09:12 PM
  [ # 53 ]

update…....

yes….......... Very Happy d’r is iets kapot: normaal ben ik daar niet zo blij mee maar in dit geval wel. had ik het over een te lage compressie van de 1e cilinder ziehier het resultaat naar het verwijderen van de zuigers. de compressieveer van de 1e cilinder “lag” in tweëen…....
nu heb ik het cilinderblok weg gebracht om de boring maat te laten controleren en zonodig te laten honen. tevens doen ze het fff in bad zodat ik dat niet meer hoef schoon te maken. De cilinderkop krijg ik dan ook mee (wel wat laat want de kleppen (2 stuks) waren “onderweg” ergens blijven hangen).
rest nu alleen te bestellen:DB-ketting, zuigerveren(93mm), drijfstanglagers (hoofdlagers zijn nog als nieuw)moter/kop-pakkingset,
4 stoterbusjes en nodige vloeistoffen en filters.

Tevens nog fff een vraagje: in de werkplaatshandboeken hebben ze het erover dat de drijfstanglagerkapbouten ten alle tijden vervangen dienen te worden maar aangezien chyparse ze niet eens aanbied neem ik aan dat je die oude nog wel weer kan gebruiken ???

schoonmaken is niet mijn favoriete bezigheid maar het resultaat mag er zijn:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 07 augustus 2007 09:35 PM
  [ # 54 ]

Toch knap zo ‘n klusje héé!! En als je dan nog vind wat er scheelt,dan heb je nog meer voldoening van je werk,vind ik.
Zijn die bouten beschadigt,of zijn dit rekbouten?? anders zou ik ze terugplaatsen,maar als je je zeker wil spelen,Ik denk dat D.Sassen ze wel heeft. Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 augustus 2007 09:39 PM
  [ # 55 ]

Het vervangen van de drijfstanglagerbouten is onzin. Nooit gedaan. En ik zou ook geen enkele reden weten om ze wel te vernieuwen, het zijn namelijk geen rekbouten! Gewoon terug stoppen dus!

Verder ziet het er allemaal best ok uit! Ik zou em zo weer inelkaar proppen, met nieuwe veren.

veel succes, je bent op het goede pad! Very Happy

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 07 augustus 2007 11:02 PM
  [ # 56 ]

Even een opmerking over de 2e foto :
Ik weet niet of de remblokken schoon zijn gebleven, maar Garage Sanders wist me te vertellen dat olie en remblokken niet goed samen gaan. De olie kruipt namelijk in de poreuze holtes van de remblokken, waardoor de remwerking drastisch minder wordt. Misschien heb je zelfs wel kans op brand bij het remmen door de hoge temperaturen van het remmen en de olie geïmpregneerd in de blokken.

Even nakijken dus….

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 10 augustus 2007 11:37 PM
  [ # 57 ]

vind het niet terug in de werkplaatshandboeken maar ik neem aan dat de zuigerveren 120 graden t.o.v. elkaar geplaats dienen te worden ??

oh ja, nokkenas was niet fris meer; haal ik ergens een 2e handsje op en monteer ‘m en dat blijk me toch een slindering in te zitten die kan dus weer terug.

p.s. wat is de diameter van een SM zuiger; SM stond ook op mijn DS zuigerveer doosje (93.5mm)

that’s what they teached me….................. Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 10 augustus 2007 11:46 PM
  [ # 58 ]
citroen23 schreef:

vind het niet terug in de werkplaatshandboeken maar ik neem aan dat de zuigerveren 120 graden t.o.v. elkaar geplaats dienen te worden ??

oh ja, nokkenas was niet fris meer; haal ik ergens een 2e handsje op en monteer ‘m en dat blijk me toch een slindering in te zitten die kan dus weer terug.

p.s. wat is de diameter van een SM zuiger; SM stond ook op mijn DS zuigerveer doosje (93.5mm)

that’s what they teached me….................. Laughing

Bij de SM toch! dus één veer met de opening links en de andere met de opening rechts, behalve de bovenste,de dikste!! die zet je hoe je wil geloof ik. Rolling Eyes
Wat kost slijpen van de nokkenas? als dat mogelijks niet te veel kost kan je lagerschalen van een ondermaat bestellen?dan heb je weer de correcte tolleranties.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 10 augustus 2007 11:51 PM
  [ # 59 ]

de SM zuigers van de 3.0 liter hebben een maat van 91,8

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 augustus 2007 12:02 AM
  [ # 60 ]
Blooper1963 schreef:
citroen23 schreef:

vind het niet terug in de werkplaatshandboeken maar ik neem aan dat de zuigerveren 120 graden t.o.v. elkaar geplaats dienen te worden ??

oh ja, nokkenas was niet fris meer; haal ik ergens een 2e handsje op en monteer ‘m en dat blijk me toch een slingering in te zitten die kan dus weer terug.

p.s. wat is de diameter van een SM zuiger; SM stond ook op mijn DS zuigerveer doosje (93.5mm)

that’s what they teached me….................. Laughing

Bij de SM toch! dus één veer met de opening links en de andere met de opening rechts, behalve de bovenste,de dikste!! die zet je hoe je wil geloof ik. Rolling Eyes
Wat kost slijpen van de nokkenas? als dat mogelijks niet te veel kost kan je lagerschalen van een ondermaat bestellen?dan heb je weer de correcte tolleranties.

hoho blooper: een nokkenas is geen !!!! krukas. slijpen is hierbij niet van toepassing. je bedoelde waarschijnlijk het oplassen van de nokken welke ik in overweging meeneem maar daar zijn de meningen over verdeeld: men zegt daar er niets gaat boven een gezonde orginele Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook