2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
binnenkort….
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 10 augustus 2007 11:35 PM
  [ # 16 ]

Als ik mijn Xantia (uit 1998) voor een half uurtje ergens parkeer en hem daarna weer start dan komt de auto een heel klein beetje omhoog bij de achterkant. Het gaat slechts om een aantal centimeters.

Had dit dan helemaal niet mogen gebeuren, of stelt de auto altijd wel iets bij na het starten?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 10 augustus 2007 11:53 PM
  [ # 17 ]
Janwillem schreef:

Als ik mijn Xantia (uit 1998) voor een half uurtje ergens parkeer en hem daarna weer start dan komt de auto een heel klein beetje omhoog bij de achterkant. Het gaat slechts om een aantal centimeters.

Had dit dan helemaal niet mogen gebeuren, of stelt de auto altijd wel iets bij na het starten?

een eerste aanzet tot correctie is er eigenlijk altijd wel.
het systeem is op max druk als de motor loopt, de bol moet dat overnemen, maar verliest al snel zijn piek cappaciteit.
dus een kleine correctie kort na het wegzetten, en weer wegrijden, is er eigenlijk altijd wel..

als hij hem op dat bewuste punt bv 3 dagen vast houd, en dan door zn hoeven gaat , zou ik me nergens zorgen om maken…

ja ok, je kunt een X verversen en evt spoelen doen,, maar lijkt mij overbodig in dat geval..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 11 augustus 2007 12:15 AM
  [ # 18 ]
Timo-BX schreef:

maar niet iedere xantia zakt en komt na het starten omhoog.. Maar we weten niet wat hij heeft, dat is het lastige.

Latere Xantia’s hebben standbollen die de auto bij motor-af voor enige dagen op hoogte moeten kunnen houden. Bij motor af gaan een stel alactrische kleppen dicht die via deze standbollen de auto dus op hoogte houden. Bij het starten wordt eerst weer alles op druk gepompt. Als de druk op het veersysteem ongeveer gelijk is met de druk die de pomp genereert, gaan deze kleppen dus weer open, met het gevolg dat de auto op dat moment misschien even inzakt. Dit is vaak wel het moment dat de stoplamp zo ongeveer uit gaat. Maar inderdaad, als je de auto dan nog even stationair laat lopen, zie je dat er nog wat hoogte bij komt. Op m’n werk moet ik altijd eerst door een regengoot om weg te rijden. Het is goed merkbaar aan het veercomfort wanneer ik ongeduldig ben….
Kijk even na welk type je hebt. Op hoogte blijven van oudere types duidt op een hydraulisch probleem ??

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook