Ik ben op zoek naar een gebruikte xsara (serie I) 1.4 of 1.6. Wie kan mij vertellen tot welke km-stand dat aan te bevelen is.
Ik besef me dat iedere auto anders is en dat het dus afhankelijk is van hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen. Waar ligt dus een beetje de grens? Het gaat mij om jullie ervaring. Wie weet meer?
Een dag niet gecitroend is een dag niet geleefd.
(Vrij naar T.H.)
je zegt het zelf al het ligt aan de vorige eigenaar hoe die er mee is omgegaan
als je ze netjes onderhoud moet voor een benzine auto makkelijk 3 ton haalbaar zijn
Tot pak en beet 168.763 km zijn ze goed . Geintje, maar het gaat inderdaad vooral om de staat van onderhoud. Wij hebben hier prima ervaringen met onze Xsara (weliswaar een diesel, maar ook buiten de motor om geen problemen), volgens mij is het prima product mits goed gebruikt.
Re: Tot welke km stand Xsara betrouwbaar
Arno schreef:Ik ben op zoek naar een gebruikte xsara (serie I) 1.4 of 1.6. Wie kan mij vertellen tot welke km-stand dat aan te bevelen is.
Deze motoren van de zogenaamde TU-Serie zijn berucht om hun koppakking, na 10 jaar of 100K gaan ze lekken. Nou hoeft dat bij een Xsara absoluut geen probleem te zijn, je heb een zee van ruimte met deze motor. De rest is gewoon degelijk en betrouwbaar, naar roest hoef je niet te zoeken, elektrische problemen met ramen, CV, etc komen zelden voor.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
In het algemeen ligt het omslagpunt van een benzine rond de 220 240 dkm. Dan komt er behalve vaak een D-riem, waterpomp en spanrollen vaak ook ander onderhoud boven water, zeker in kombi met APK en dan gezien naar de rest waarde, welk vaak lager ligt, dan de reparatie kosten, gaan deze wagens dan ook de deur uit.
Echter als je dan investeerd en je repareert alles, dan kun je er nog jaren plezier van hebben…. Maar dan moet je wel weten dus dat je er een tijd in rijd, aangezien men meer investeerd dan de wagen waard is.
Wat eingenlijk ook schijn is, wat anders investeer je het hele jaar door, maar nu alles vaak in een keer rond het APK moment…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb zelf wel eens met een type 2 1.9D met 200k op de teller gereden.
Niets aan het handje, zelfs geen rammels
Staat nog te koop:
Link
Bij type 2 liggen er andere benzine motoren in, ik denk dat deze hier minder last van hebben
Maar dat weet ik niet zeker, die van mij met 120k op de teller lekt nog niks
GoodOldDiesel schreef:In het algemeen ligt het omslagpunt van een benzine rond de 220 240 dkm. Dan komt er behalve vaak een D-riem, waterpomp en spanrollen vaak ook ander onderhoud boven water, zeker in kombi met APK en dan gezien naar de rest waarde, welk vaak lager ligt, dan de reparatie kosten, gaan deze wagens dan ook de deur uit.
Echter als je dan investeerd en je repareert alles, dan kun je er nog jaren plezier van hebben…. Maar dan moet je wel weten dus dat je er een tijd in rijd, aangezien men meer investeerd dan de wagen waard is.
Wat eingenlijk ook schijn is, wat anders investeer je het hele jaar door, maar nu alles vaak in een keer rond het APK moment…
dit lijkt me wel voor elke auto te gelden maar een d riem is gewoon onderhoud en helemaal niet zo erg als men voordoet
net zoals uitlaat banden en remmen gewoon onderhoud is
echt groote problemen kent de xsara niet op de koppaking na
Arjan Verkade schreef:Bij type 2 liggen er andere benzine motoren in, ik denk dat deze hier minder last van hebben
Maar dat weet ik niet zeker, die van mij met 120k op de teller lekt nog niks
Liggen dezelfde TU motoren in, die van jouw lekt niet omdat je waarschijnlijk rustig rijd en dat de auto nog geen 10 jaar is. De constructie van het zwakke oliekanaaltje is nog steeds niet veranderd. Vorig jaar zag ik een vrij nieuwe 206 bij de peug dealer zonder kop, de monteur bevestigde dat de koppakking nog steeds eruit vliegen, bij de 16V TU motoren schijnt het nog erger te zijn.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:Arjan Verkade schreef:Bij type 2 liggen er andere benzine motoren in, ik denk dat deze hier minder last van hebben
Maar dat weet ik niet zeker, die van mij met 120k op de teller lekt nog niksLiggen dezelfde TU motoren in, die van jouw lekt niet omdat je waarschijnlijk rustig rijd en dat de auto nog geen 10 jaar is. De constructie van het zwakke oliekanaaltje is nog steeds niet veranderd. Vorig jaar zag ik een vrij nieuwe 206 bij de peug dealer zonder kop, de monteur bevestigde dat de koppakking nog steeds eruit vliegen, bij de 16V TU motoren schijnt het nog erger te zijn.
Die rustige rijstijl zal wel meevallen
Ding kom zeker elke week boven de 5000 rpm, als die goed warm is dan
Ik heb nog geen grote problemen bij de 1.6 16v van de Xsara (en C4 waarschijnlijk hetzelfde blok) gehoord. Maar goed, deze hebben ook vaak nog geen 200k op de klok.
Arjan Verkade schreef:Die rustige rijstijl zal wel meevallen
Ding kom zeker elke week boven de 5000 rpm, als die goed warm is dan
Als de motor warm is, dan is dat geen probleem, veel kortje stukjes is het probleem en laat nou juist de boodschappen wagentjes zoals de AX en ZX hier het meeste last van hebben.
Door het veelvuldig uitzetten en weer krimpen van de kop t.o.v. het onderblok, is de rubberen afdichting van het oliekanaaltje in de koppakking een keer versleten.
Zeg Arjan, als de kop van jouw Xsara nog niet lekt, kan ik daar wel wat aan doen hoor als je morgen hier ben voor de D-riem wissel, gewoon de buitenste 2 kopbouten iets los draaien
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:Arjan Verkade schreef:Die rustige rijstijl zal wel meevallen
Ding kom zeker elke week boven de 5000 rpm, als die goed warm is danAls de motor warm is, dan is dat geen probleem, veel kortje stukjes is het probleem en laat nou juist de boodschappen wagentjes zoals de AX en ZX hier het meeste last van hebben.
Door het veelvuldig uitzetten en weer krimpen van de kop t.o.v. het onderblok, is de rubberen afdichting van het oliekanaaltje in de koppakking een keer versleten.
Zeg Arjan, als de kop van jouw Xsara nog niet lekt, kan ik daar wel wat aan doen hoor als je morgen hier ben voor de D-riem wissel, gewoon de buitenste 2 kopbouten iets los draaien
Haha, ik houd je in de gaten
Goed, met de mijne wordt dan idd ook genoeg snelweg mee gereden
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 21-02-2005
- Xsara Picasso 1.6i 16v Image
Ondertussen heeft mijn xsara 1.9 TD 452.000 km levenservaring.
Nog steeds met o.a. originele turbo & bak, helaas is de koppeling wel al vervangen, maar dat was door een andere oorzaak.
Verder geen problemen alhier, buiten het normale onderhoud en slijtage onderdelen. (accu, banden enz., enz.)
Martijn
GoodOldDiesel schreef:In het algemeen ligt het omslagpunt van een benzine rond de 220 240 dkm. Dan komt er behalve vaak een D-riem, waterpomp en spanrollen vaak ook ander onderhoud boven water
welk precies ?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Knuffie_nl schreef:Ondertussen heeft mijn xsara 1.9 TD 452.000 km levenservaring.
Nog steeds met o.a. originele turbo & bak, helaas is de koppeling wel al vervangen, maar dat was door een andere oorzaak.Verder geen problemen alhier, buiten het normale onderhoud en slijtage onderdelen. (accu, banden enz., enz.)
Netjes hoor, bewijst maar weer eens dat de Xsara de meest degelijke en betrouwbare Citroen is en zeer betaalbaar. Daar kan de C5 en zelfs de Xantia niet aan tippen als ik eerlijk ben, grote kans dat mijn volgende auto weer een Xsara is .
Voor de diesel liefhebbers, voor een Xsara HDI type-1, als om wat voor reden dan ook de kop eraf moet (koppakking, klepseals, etc), dan moet de complete motor eruit. Niet dat de kop er zo snel af zou moeten, maar het toch iets om rekening mee te houden, kan dus prijzig worden bij een garage of tijdrovend als je het zelf gaat doen.
ZX1.4i schreef:Knuffie_nl schreef:Ondertussen heeft mijn xsara 1.9 TD 452.000 km levenservaring.
Nog steeds met o.a. originele turbo & bak, helaas is de koppeling wel al vervangen, maar dat was door een andere oorzaak.Verder geen problemen alhier, buiten het normale onderhoud en slijtage onderdelen. (accu, banden enz., enz.)
Netjes hoor, bewijst maar weer eens dat de Xsara de meest degelijke en betrouwbare Citroen is en zeer betaalbaar. Daar kan de C5 en zelfs de Xantia niet aan tippen als ik eerlijk ben, grote kans dat mijn volgende auto weer een Xsara is .
Voor de diesel liefhebbers, voor een Xsara HDI type-1, als om wat voor reden dan ook de kop eraf moet (koppakking, klepseals, etc), dan moet de complete motor eruit. Niet dat de kop er zo snel af zou moeten, maar het toch iets om rekening mee te houden, kan dus prijzig worden bij een garage of tijdrovend als je het zelf gaat doen.
Wat is er dan anders aan een Xsara HDI typ-2 :
Tenminste ik vat de informatie zo op dat de motor er bij een type-2 niet meer uit hoeft, bij een kop wissel etc..
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:Wat is er dan anders aan een Xsara HDI typ-2 :
Tenminste ik vat de informatie zo op dat de motor er bij een type-2 niet meer uit hoeft, bij een kop wissel etc..
Voor een Type-2 HDI weet ik het niet, dat bij type-1 de motor eruit moet las ik tot mijn verbazing in de Haynes.
Wellicht dat iemand met een Haynes voor type-2 kan vertellen of de motor erin kan blijven?
Voor type-1 kan ik me wel wat voorstellen, deze kwam in 1997 en de HDI kwam pas in 1999, men heeft er dus geen rekening mee gehouden dat deze motor erin moest . Eigenlijk wel jammer, ik vind type-1 mooier, maar een motor die bij een eventuele lekke kop eruit moet, daar heb ik geen zin in.