dr zijn veel xantiadelen bruikbaar op een BX. Verder is er nu natuurlijk het fantastiche BX clubmagazijn in opbouw, wat dat probleem moet gaan teckelen in de toekomst.
Goedkoper zal het er niet op worden, maar betaalbaar blijft het voorlopig nog wel.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
karel schreef:
Wel is de remmerij van de Xantia beter, wat ‘m een goede donor maakt voor de BX
Haha, daar zijn we weer waar we wezen motten. De Xantia als onderdelenleverancier voor de BX! Wat dat betreft is het ook wel een zegen dat de BX PSA motoren heeft, want de onderdelenvoorziening is nu veel beter (vergelijk maar eens met de GS).
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:
Nou, de koets van de Xantia is geen hoogvlieger qua veiligheid. Was de BX in zijn tijd een veilige auto (!), de Xantia zit echt onder de maat, de A-stijl knikt namelijk snel in.
Ik rijd al vele jaren vele km’s type 3 BX-en op diesel, en daar is echt zelden tot nooit wat mee. Moderne autoos laten het vaker afweten.
Ik had het ook niet over veiligheid, maar over technische degelijkheid
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
knäckor schreef:karel schreef:
Nou, de koets van de Xantia is geen hoogvlieger qua veiligheid. Was de BX in zijn tijd een veilige auto (!), de Xantia zit echt onder de maat, de A-stijl knikt namelijk snel in.
Ik rijd al vele jaren vele km’s type 3 BX-en op diesel, en daar is echt zelden tot nooit wat mee. Moderne autoos laten het vaker afweten.
Ik had het ook niet over veiligheid, maar over technische degelijkheid
Ach, over veiligheid van de Xantia gesproken: ik ken iemand die over de kop is gevlogen met een Xant en daar zonder problemen uit is gestapt, en spontaan weer een Xantia heeft gekocht. En om nou veiligheid relatief te gaan vergelijken met leeftijdsgenoten… absoluut gezien zal de Xantia het waarschijnlijk wel winnen van de BX…
karel schreef:knäckor schreef:kreazyV8wuppo schreef:
ik heb met 6 Xantia’s in 3,5 jaar nu iets van 60,000 kms weg gezet.
en ik heb nog niks gehad….
buiten het normale APK beurtenwerk…
mvgr wupkeIk geloof ook absoluut dat de Xantia degelijker in elkaar zit dan de BX. Het ontwerp is gewoon 10 jaar moderner, dat heeft ongetwijfeld zijn vruchten afgeworpen. De motoren zijn wel redelijk gelijk, maar wat eromheen zit is een stuk steviger. En meestal is het niet de motor die een auto op de sloop doet belanden
Nou, de koets van de Xantia is geen hoogvlieger qua veiligheid. Was de BX in zijn tijd een veilige auto (!), de Xantia zit echt onder de maat, de A-stijl knikt namelijk snel in.
Ik rijd al vele jaren vele km’s type 3 BX-en op diesel, en daar is echt zelden tot nooit wat mee. Moderne autoos laten het vaker afweten.
en waar heb je deze wijsheid vandaan dat een xantia niet zo veilig is
bij een bx zijn er nooit bots proeven gedaan zoals bij een xantia daarbij is elke auto niet veilig want zeg nou zelf elk ongeluk is anders dus elke auto reageert daar weer anders op
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
citroenc2 schreef:en waar heb je deze wijsheid vandaan dat een xantia niet zo veilig is
bij een bx zijn er nooit bots proeven gedaan zoals bij een xantia daarbij is elke auto niet veilig want zeg nou zelf elk ongeluk is anders dus elke auto reageert daar weer anders op
http://crash.citroenz.biz/BX/#photo
http://crash.citroenz.biz/Xantia/
mkatgert schreef:citroenc2 schreef:en waar heb je deze wijsheid vandaan dat een xantia niet zo veilig is
bij een bx zijn er nooit bots proeven gedaan zoals bij een xantia daarbij is elke auto niet veilig want zeg nou zelf elk ongeluk is anders dus elke auto reageert daar weer anders op
de bx test is niet door euro ncap gedaan
maar zoals ik al zei een botsproef is leuk maar komt vaak niet overeen met de praktijk
daarbij waren de eisen anders in de jaren 80 dan in de jaren 90
maar als je een bx alleen hierom zou kopen kan je beter een ander merk gaan rijden
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is een bekend feit dat de koets van de Xantia het bij botsproefjes niet zo erg goed deed. Met name de A-stijl is vrij zwak, waardoor de cabine sterk vervormd. Dat een BX echter veiliger zou zijn als een Xantia is onzin. De Bx is een koekblik in vergelijking met een Xantia. Het grote probleem van de Bx is het gebrek aan massa, en de zeer korte kreukelzones. Daar komt nij dat er bij een Bx enorme vervormingen van de voetenbak en stuurkolom optreden bij een aanrijding. In een Bx heb je zeer grote kans op letsel aan met name hoofd en benen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik heb een frontale aanrijding met een bx gehad met 110km/h en ik kan helaas uit eigen ervaring zeggen dat een bx een hele veilige wagen is
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:ik heb een frontale aanrijding met een bx gehad met 110km/h en ik kan helaas uit eigen ervaring zeggen dat een bx een hele veilige wagen is
zoals er al wordt gezegd je moet geluk hebben en het ligt er ook aan hoe de klap is enz
de zijn verhalen bekend dat er mensen zijn overkleden met de c5 met minder dan 100km per uur
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
BX geen veilige auto?? zal altijd beter zijn dan een AX en dat viel me al niks van tegen als iemand met 80 a 90 in de zijkant rijd:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
oei, dat had vast slecht af kunnen lopen
MaartenH schreef:oei, dat had vast slecht af kunnen lopen
Zeker, maar vaak is de snelheid van ondergeschikt belang bij een botsing ten opzichte van het punt waarop de auto wordt geraakt. Mij lijken zowel de ax als de bx niet echt veilige apparaten, maar goed welke auto was dat destijds wel?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
B_iks schreef:MaartenH schreef:oei, dat had vast slecht af kunnen lopen
Zeker, maar vaak is de snelheid van ondergeschikt belang bij een botsing ten opzichte van het punt waarop de auto wordt geraakt. Mij lijken zowel de ax als de bx niet echt veilige apparaten, maar goed welke auto was dat destijds wel?
XM, ik heb al diverse keren gelezen dat een XM in een crash er stevig is.
Maar goed BX is natuurlijk in 1983 al op de markt gezet en de XM pas in 1989.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ha!
Ik heb mn vader kunnen overtuigen!
Mn moeder nog niet, die zit alleen maar: “denk er nog maar is over na..”
Lama lullen
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”