Harm schreef:Ja dat bedoel ik… voor een auto in die prijscategorie moet je niet verwachten dat ze er erg veel tijd en moeite in gaan stoppen.
nee idd maar als men zegt met nieuwe apk mag je er vanuit gaan dat ze zich aan de regels houden
anders zeg ik dan moet je geen goedkope wagens verkopen
mpostma schreef:citroenc2 schreef:ook al is abs een optie als het aanwezig is op de auto moet het het doen voor de apk
En wat denk je dat ze doen bij het keuren???
Die ABS wordt gewoon uitgezet (zekering of lampje eruit) en dan keuren ze hem gewoon goed. Je kan ouwehoeren wat je wilt, maar dit wordt regelmatig zo gedaan. Lekker makkelijk.
Formeel kun je dan natuurlijk altijd een herkeuring aanvragen bij de RDW, laten afkeuren (immers ABS doet het niet) en dan terug naar de garage en eisen dat het alsnog wordt gefixed. Dat zullen ze dan waarchijnlijk vertikken en dan kun je naar de rechter stappen om te eisen dat het alsnog geregeld wordt.
Ja, ik wens je veel succes daarbij.
dat is een tweede dat het gebeurd daarom vind ik ook dat men geen apk bij een garage moet doen maar zoals in duitsland en belgie want het blijkt er wordt wat gekloot hier in nederland
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroenc2 schreef:mpostma schreef:citroenc2 schreef:ook al is abs een optie als het aanwezig is op de auto moet het het doen voor de apk
En wat denk je dat ze doen bij het keuren???
Die ABS wordt gewoon uitgezet (zekering of lampje eruit) en dan keuren ze hem gewoon goed. Je kan ouwehoeren wat je wilt, maar dit wordt regelmatig zo gedaan. Lekker makkelijk.
Formeel kun je dan natuurlijk altijd een herkeuring aanvragen bij de RDW, laten afkeuren (immers ABS doet het niet) en dan terug naar de garage en eisen dat het alsnog wordt gefixed. Dat zullen ze dan waarchijnlijk vertikken en dan kun je naar de rechter stappen om te eisen dat het alsnog geregeld wordt.
Ja, ik wens je veel succes daarbij.
dat is een tweede dat het gebeurd daarom vind ik ook dat men geen apk bij een garage moet doen maar zoals in duitsland en belgie want het blijkt er wordt wat gekloot hier in nederland
Juist! de controle in België, is zeer streng, dus de kilometerstanden worden al sinds 6 jaar bijgehouden!! dus terugdraaien word moeilijk,alhoewel het toch nog mogelijk is hoor
citroenc2 schreef:dat is een tweede dat het gebeurd daarom vind ik ook dat men geen apk bij een garage moet doen maar zoals in duitsland en belgie want het blijkt er wordt wat gekloot hier in nederland
Yep.. maar de keerzijde in Belgie/Duitsland is wel dat het een stuk ambtelijker gaat en er minder makkelijk iets geregeld kan worden.
Wat betreft deze case. Kondig bij de garagehouder aan dat je eist dat de ABS daadwerkelijk werkt en dat je stappen onderneemt als je constateert dat er wordt gesjoemeld om de auto zonder werkende ABS door de APK te krijgen.
Dikke kans dat ie dan zegt: ik breng de XM wel naar ijzeren henkie of verkoop em aan iemand die er niet over mauwt.
Overigens is ABS niet iets dat als voertuig uitrusting wordt gedocumenteerd in de RDW database. Kortom: er wordt ter plekke geconstateerd of er ABS aanwezig is.
Wat doet de keurmeester beslissen dat er GEEN ABS meer aanwezig is?
Simpel.
- sloop de sensoren en bekabeling eraf.
- verwijder de ABS computer
- demonteer de ABS controller
Ik neem aan dat ze een auto echt niet meer zeggen dat de wagen is uitgerust met ABS als verder alles ontbreekt, maar dat er nog wel ABS ringen aanwezig zijn op de achternafen en homokineten.
Kortom: die garagehouder verzint wel wat als ie het ABS niet binnen 10 minuten werkend kan krijgen.
Blooper1963 schreef:citroenc2 schreef:mpostma schreef:citroenc2 schreef:ook al is abs een optie als het aanwezig is op de auto moet het het doen voor de apk
En wat denk je dat ze doen bij het keuren???
Die ABS wordt gewoon uitgezet (zekering of lampje eruit) en dan keuren ze hem gewoon goed. Je kan ouwehoeren wat je wilt, maar dit wordt regelmatig zo gedaan. Lekker makkelijk.
Formeel kun je dan natuurlijk altijd een herkeuring aanvragen bij de RDW, laten afkeuren (immers ABS doet het niet) en dan terug naar de garage en eisen dat het alsnog wordt gefixed. Dat zullen ze dan waarchijnlijk vertikken en dan kun je naar de rechter stappen om te eisen dat het alsnog geregeld wordt.
Ja, ik wens je veel succes daarbij.
dat is een tweede dat het gebeurd daarom vind ik ook dat men geen apk bij een garage moet doen maar zoals in duitsland en belgie want het blijkt er wordt wat gekloot hier in nederland
Juist! de controle in België, is zeer streng, dus de kilometerstanden worden al sinds 6 jaar bijgehouden!! dus terugdraaien word moeilijk,alhoewel het toch nog mogelijk is hoor
het gaat niet alleen om de km stand maar ook om het gegeven dat een garage er winst uit kan halen en dat is bij jullie niet mogelijk omdat men de auto niet maakt waar men keurt
verder is het zo dat men even streng keurt bij jullie terwijl hier het aan de garage ligt
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Wat een gel#l over ABS, zeer arbeidsintensief, verplicht voor de APK blablabla. Het gaat hier om een V6 van 1990, dus het is al heel wat dat die 17 jaar ouwe bak nog niet gesloopt is.
Dat het ABS niet werkt heeft te maken met slechte stekkerverbindingen, slechte massa, of gewoon vocht, de rest van het ABS-gedeelte gaat niet kapot.
Als de koppeling wat kort gaat, kan prima worden gesteld, er zit gewoon een moertje op de koppelingskabel die je aan kan draaiien. Zolang je maar geen klapkuit krijgt omdat ‘ie zwaar gaat of slipt als je volgas geeft.
Een 90-er V6 is geen auto meer om dagelijks veel kilometers mee te maken, je moet er rekening mee houden dat ‘ie wat kuren kan vertonen. Een V6 van modeljaar 93 of later hoeft niet veel meer te kosten, maar is wel een stuk betrouwbaarder
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Deze die ik wil kopen is van 12/ ‘92,dus veronderstel ik dat dat ook al een model ‘93 is??
Blooper1963 schreef:Deze die ik wil kopen is van 12/ ‘92,dus veronderstel ik dat dat ook al een model ‘93 is??
jup is modeljaar 93
maar als je 100% zeker wil zijn moet je de auto verder bekijken
Ijs schreef:Was het niet zo dat de v6 tot 94 een ketting heeft
Fuckeduck, je hebt gelijk… ik heb de mijne er nog geen week geleden uitgetild.. ops:
Animal triste post coitum
De XM v6 die momenteel bij Bijma te koop staat ken ik wel. Hij is van een kameraad van mij geweest, die heeft hem ingeruild op een CX. Het is voor zover ik weet gewoon een goede en snelle auto. Het ABS systeem werkte ook al niet goed toen hij hem had. Destijds werkte het systeem af en toe wel, af en toe niet. Ook zitten er, als ik het goed heb, nieuwe comfort bollen op; daar ligt het slechte veren dus iig niet aan. Wat me nog het meest helder voor de geest staat mbt deze auto is dat ‘ie trok als een beest icm een zeer fijn motorgeluidje!
Mocht je nog meer info willen hebben dan zeg je het maar. Ik stuur je dan wel een pb’tje met de vorige eigenaar z’n tel.nr. Vindt ‘ie vast niet erg!
Ijs schreef:Was het niet zo dat de v6 tot 94 een ketting heeft
Dacht het wel.
Het bedrag van € 1200,- voor een ‘90-er XM… En dat van een garage met een bedenkelijke reputatie… Is ooit Citroëndealer geweest en is er niet uitgezet omdat de tegels in zijn showroom niet aan de Citroën-eisen voldeden…
Komt wel een nieuwe APK op ongeacht de kosten die hij maakt, dit zou zeg maar de afspraak wezen, 750 voor de mijne, 450 bijleggen
Ga er maar niet vanuit dat er veel kosten worden gemaakt door de heren Bijma!
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Een XM V6 is gewoon een heerlijke auto. Maar het is heel wat anders als een 106.
Ik zou deze auto laten staan. Als je kijkt naar de problemen dan zitten er drie “risico’s” in. Als er eentje tegen zit dan ben je al de sigaar. Tuurlijk kan de abs simpel te fixen, de koppeling alleen gesteld en de LHM alleen bijgevuld hoeven worden….
Dit klinkt te utopisch.
Je moet verstand en gevoel in evenwicht brengen.
Maar goed, ff terug naar de problemen
Het hydrauliek kost je sowieso geld. Slecht omhoog komen zal wel vanwege het staan zijn. Slecht veren kan een bollenkwestie of een probleem met het hydractief zijn. Lhm verdwijnt niet zomaar. Ergens lekt er iets. Hopenlijk niet je diravi stuurhuis…
abs kan mee en tegenzitten. Hiervoor eerst de abs computer uitlezen. Als er geen wielsensor storing geeft dan heb je waarschijnlijk slechte contacten in de stekkeraansluiting op het abs blok.
De koppeling is ook logisch nadenken als de auto ca. 200K heeft gelopen en hij koppelt perfect zal al weleens vervangen zijn. Zit ie al erg hoog (bijna uitgestel dus) dan nadert het eind der tijden. Valt eigenlijk in het normale onderhoud bij deze kilometerstand.
Mijn tip Ga eens kijken bij de andere XM’s die bijvoorbeeld op het forum te koop staan. Waarschijnlijk kom je dan achter de verschillen.
Veel geluk en wijsheid.
Domme vragen bestaan niet.
goed ik heb nu mn achtergrond groundhog info line ff kort gesloten…
ding heb ketting aandrijving op de DB zitte,,, scheelt weer wat,,,
maar ff koud, om de kale op weg beurt te doen,, dwz weer in onderhoudschema te zetten… ben je grofweg 2000 euro lichter.
daarnaast de koppeling IS NIET TE STELLEN…is zelfstellend..
dus versleten is vervangen is 1500 euro…
rondje banden wat reutjes APK ABS, en nogwattus en je bent er 6000 euro lichter,, en ja dan bezit je een ware XM ^V6 die krap an bemeten met zn hakke over de sloot over de APK drempel is geraakt…
trek er dan nog 4 mille voor uit om achterstallig onderhoud te doen, en je MAG genieten van het trek vermogen van een simpele V6
dok dan 3 mille en koop een V 8. dan hebbie wat
niet doen laten staan, wil je je bankrekening plunderen en arm worden VOORRAL DOEN…
mvgr wupke:duidelijk zat meen ik zo..
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kreazyV8wuppo schreef:
daarnaast de koppeling IS NIET TE STELLEN…is zelfstellend..
Onzin.
Gr Martijn