goh en ik maar denken dat Bart voorneveldt het zo goe voorhad met de GS,,,
manieheus,,
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mkatgert schreef:Er zit trouwens wel een elektrisch dingetje mis, ben er nog niet achter wat het is. Hij wilde zojuist na het starten helemaal niet schakelen. Muurvast zat de pook. Ook geen klikjes van relais.
Het kastje met contactpuntjes achter op de bak is OK?
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
patje74 schreef:mkatgert schreef:Er zit trouwens wel een elektrisch dingetje mis, ben er nog niet achter wat het is. Hij wilde zojuist na het starten helemaal niet schakelen. Muurvast zat de pook. Ook geen klikjes van relais.
Het kastje met contactpuntjes achter op de bak is OK?
Ja. Alle verbindingen nieuw gesoldeerd en getest. Deed het prima. Ik vermoed meer het relais in het dashboard dat z’n beste tijd gehad heeft.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat zou heel goed kunnen. Wellicht helpt het als je de contactjes van het relais even schoonmaakt.
Niet om je bang te maken, maar ten tijde van mijn versleten kleppenhuis kreeg de koppeling ook erg onvoorspelbaar gedrag. Tijden wilde het koppelen prima, maar soms, heel soms, totaal niet. Ook geen hoorbare klik vanuit het dash.
Waarschijnlijk is het toevallig dat ik hier geen last meer van had toen ik een nieuwe kleppenhuis + elektromagneet heb geplaatst. Ik kan het elektrotechnisch namelijk niet verklaren….
Maar ik neem aan dat je een goed/nieuw/gechecked kleppenhuis op je verse bak hebt zitten?
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
patje74 schreef:Dat zou heel goed kunnen. Wellicht helpt het als je de contactjes van het relais even schoonmaakt.
Niet om je bang te maken, maar ten tijde van mijn versleten kleppenhuis kreeg de koppeling ook erg onvoorspelbaar gedrag. Tijden wilde het koppelen prima, maar soms, heel soms, totaal niet. Ook geen hoorbare klik vanuit het dash.
Waarschijnlijk is het toevallig dat ik hier geen last meer van had toen ik een nieuwe kleppenhuis + elektromagneet heb geplaatst. Ik kan het elektrotechnisch namelijk niet verklaren….Maar ik neem aan dat je een goed/nieuw/gechecked kleppenhuis op je verse bak hebt zitten?
Elektromagneet is nieuw, kleppenhuis is er pas na goedkeuring opgegaan. Dat zou het dus niet mogen zijn. Het enige wat nog niet vernieuwd is in het systeem is het relais. Dat is natuurlijk ook een soort van “mechanisch” iets dus kan ook gewoon wat slechter gaan werken…
Ik vermoed dat ik de elektra sowieso maar eens na moet kijken, het loshangende stekkertje bijvoorbeeld geeft me al niet veel vertrouwen
enigste waar je het moet zoeken zijn die orange relais in je dashbord.
de bak is niet het probleem, nog het stuurventiel erbovenop.
de koppelomvormer is gereviseerd.
en de hele bak is verder in orde.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
kreazyV8wuppo schreef:enigste waar je het moet zoeken zijn die orange relais in je dashbord.
de bak is niet het probleem, nog het stuurventiel erbovenop.
de koppelomvormer is gereviseerd.
en de hele bak is verder in orde.mvgr wupke:
had ik al gezegd dat het heerlijk schakelt?
mkatgert schreef:kreazyV8wuppo schreef:enigste waar je het moet zoeken zijn die orange relais in je dashbord.
de bak is niet het probleem, nog het stuurventiel erbovenop.
de koppelomvormer is gereviseerd.
en de hele bak is verder in orde.mvgr wupke:
had ik al gezegd dat het heerlijk schakelt?
is nogal een verschil he, van toen je hem hier parkeerde…
het leek wel of je een balk door zwaar deeg aan het roeren was..
mvgr wupke:best wel happy met zichzelf dattie de C matic zo in mekaar heb kunnen krijgen… was best een puzzel
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kreazyV8wuppo schreef:goh en ik maar denken dat Bart voorneveldt het zo goe voorhad met de GS,,,
manieheus,,
mvgr wupke
Of een eigenaar ervoor
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik moest vandaag ergens heen. Mooi weer, dus ik pak de GS. Die wilde dus weer niet schakelen, en nu al helemaal niet meer, ook niet na opnieuw starten. Dashboard er dus maar uit.
Dashboard open
Éen knipperlicht-relais, maar half aangesloten
Loshangend kabeltje in het dashboard
Een ander knipperlichtrelais, wel volledig aangesloten.
Op beide kastjes staat namelijk ‘clignoteur’.
Los massakabeltje in het motorruim. Iemand een idee wat daar aanhing? Gaat naar het massapunt achter de accu, tegen het tussenschot. Daar zitten nu 2 aansluitingen op, allebei geel, en eentje hangt dus los in het niets.
Het schakel-relais.
Overzicht
Toen ik alles los had, en even alles snel had aangesloten werkte het schakelen opeens weer. Doet me dus vermoeden dat het om slechte contactjes gaat. Even alles schuren en weer in elkaar, en dan kijken hoe lang dat goed gaat.
Ik heb nu dus meerdere vragen:
- waarom zijn er 2 ‘clignoteur-kastjes’ waarvan slechts 1 volledig aangesloten?
- wat zijn die loshangende kabeltjes in motorruim en dashboard?
- Er zit aan de binnenkant van het dashboard een metaalachtig materiaal. Zie hier , rechts op de foto. Dat trilt bij mij aan een kant van het dash. Wat is het, waar is het voor en hoe krijg ik het stil?
euh ik ga ff gokken voor wat het clignoteur stekker verhaal..
ik vermoed een eend clignoteur…kan ernaast zitten hoor..
daarnaast is meen ik de cligno met de minste stekkers er 1 die geen ALARMLICHT functie heeft cq kent…
dus mischien vandaar 2 cligno’s….
het schakelrelais is wel vaker de boosdoener van niet schakelende bakken..
kan me uit het grijze verleden een bloedmooie groene GS pallas herinneren,,, ding was ingerolen omdat de bak tot 2 X toe in haar loopbaan een relais had opgesoepeert..
de eigenaar was het beu, en is overgestapt op een BX,, dat was medio 1987….
mvgr wupke:contactspray is dus een must ,en een reserve relais ook..
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
kreazyV8wuppo schreef:euh ik ga ff gokken voor wat het clignoteur stekker verhaal..
ik vermoed een eend clignoteur…kan ernaast zitten hoor..
daarnaast is meen ik de cligno met de minste stekkers er 1 die geen ALARMLICHT functie heeft cq kent…dus mischien vandaar 2 cligno’s….
Tsja, het alarmlichtknopje ziet er uit alsof het er later ingeprutst is (andere kleur, slechte pasvorm, was dit eigenlijk standaard op club-modellen?).
mkatgert schreef:kreazyV8wuppo schreef:euh ik ga ff gokken voor wat het clignoteur stekker verhaal..
ik vermoed een eend clignoteur…kan ernaast zitten hoor..
daarnaast is meen ik de cligno met de minste stekkers er 1 die geen ALARMLICHT functie heeft cq kent…dus mischien vandaar 2 cligno’s….
Tsja, het alarmlichtknopje ziet er uit alsof het er later ingeprutst is (andere kleur, slechte pasvorm, was dit eigenlijk standaard op club-modellen?).
op de 1e type GS was een alarmlicht instalatie net als op de ID/DS niet aanwezig.
kan er langs lullen, maar ik meen dat ingang GS type 2 (1976)een alarmlichtinstalatie standaard was..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
op de 1e type GS was een alarmlicht instalatie net als op de ID/DS niet aanwezig.
kan er langs lullen, maar ik meen dat ingang GS type 2 (1976)een alarmlichtinstalatie standaard was..
Klopt (deels), alleen de Pallas had in de eerste serie ook al alarmlichten.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
kreazyV8wuppo schreef:mkatgert schreef:kreazyV8wuppo schreef:euh ik ga ff gokken voor wat het clignoteur stekker verhaal..
ik vermoed een eend clignoteur…kan ernaast zitten hoor..
daarnaast is meen ik de cligno met de minste stekkers er 1 die geen ALARMLICHT functie heeft cq kent…dus mischien vandaar 2 cligno’s….
Tsja, het alarmlichtknopje ziet er uit alsof het er later ingeprutst is (andere kleur, slechte pasvorm, was dit eigenlijk standaard op club-modellen?).
op de 1e type GS was een alarmlicht instalatie net als op de ID/DS niet aanwezig.
kan er langs lullen, maar ik meen dat ingang GS type 2 (1976)een alarmlichtinstalatie standaard was..mvgr wupke
Ok. Op dit plaatje kan je zien dat het knopje er in ieder geval wat aftermarket uitziet (het zwarte knopje wat nog in de afdekplaat hangt).
Maar eens met de multimeter er in gaan hangen